Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotografera mot solen med optisk sökare
- Trådstartare Lasse C
- Start datum
Aton_
Aktiv medlem
Kameran har sin fokusering och ögat har sin, inte sant? Svårt att titta i sökaren utan att fokusera blicken. När du tittar på solen i sökaren fokuseras alltså ljuset på din näthinna.js1 skrev:
Bilden (eller brännpunkten eller vad vi nu ska kalla det) projiceras inte i ögat utan på en mattskiva i spegelhuset. Det är på den mattskivan man betraktar bilden via sökaren. (En kikare har ingen mattskiva)...
PMD
Aktiv medlem
I en spegelreflexkamera är slutaren skuggad av spegeln, så där är det omöjligt att bränna hål på slutaren.js1 skrev:
Och sen vad beträffar att bränna hål i slutaren, fundera på hur många (turister) som springer omkring med kameran käckt på svaj i soldränkta Grekland, Rom, Thailand wherever utan linsskydd och utan en tanke på att solen lyser rakt in i kameran. Inte börjar deras kameror ryka och brinna, eller?
js1
Aktiv medlem
PMD skrev:
I en spegelreflexkamera är slutaren skuggad av spegeln, så där är det omöjligt att bränna hål på slutaren.
Jag vet. Det har väl iofs ingen skrivit heller i just den här tråden men det har varit på tapeten tidigare i trådar som avhandlat exakt samma fråga.
Olle
Aktiv medlem
Objektivets brännpunkt är på sensorn eller mattskivan. Ögats brännpunkt är på näthinnan. Ögat är, via sökarens okular, fokuserat på mattskivan.Gimbal skrev:
Men nu är det väl inte brännpunkten som ligger på vare sig sensorn eller näthinnan?
Tror inte det skulle bli mycket till bild om det vore så.
Att titta i sökaren med ett supertele på kameran är som att titta i en kikare. T ex har Nikon D300 en sökarförstoring på 0,94x med 50 mm objektiv. Med ett 500 mm blir förstoringen 9,4x. Hur det känns att titta på en högt stående sol med en kikare med 10x förstoring vet jag. Det var inte särskilt behagligt även om det bara varade en bråkdel av en sekund. Hade det varat i flera sekunder tror jag att mina ögon hade skadats. Kikarens objektivdiameter var 40 mm. Ett 500/4 tele har en diameter på 125 mm. Om det är jämförbart vet dock jag inte.
Olle
js1
Aktiv medlem
Aton_ skrev:
Kameran har sin fokusering och ögat har sin, inte sant? Svårt att titta i sökaren utan att fokusera blicken. När du tittar på solen i sökaren fokuseras alltså ljuset på din näthinna.
Eeehh, jasså. En liten jämförelse:
Alla små grabbar har väl brännt i trä med brännglas (förstoringsglas). Då fokuserar man solens strålar i en liten punkt på t ex en brädbit (jmfr mattskivan) och det börjar brinna. Samtidigt tittar man på den koncentrerade solstrålen med blicken som projiceras på näthinnan. Med det resonemanget skulle det då börja brinna i ögat också?
Senast ändrad:
js1
Aktiv medlem
Olle skrev:
Objektivets brännpunkt är på sensorn eller mattskivan. Ögats brännpunkt är på näthinnan. Ögat är, via sökarens okular, fokuserat på mattskivan.
Att titta i sökaren med ett supertele på kameran är som att titta i en kikare. T ex har Nikon D300 en sökarförstoring på 0,94x med 50 mm objektiv. Med ett 500 mm blir förstoringen 9,4x. Hur det känns att titta på en högt stående sol med en kikare med 10x förstoring vet jag. Det var inte särskilt behagligt även om det bara varade en bråkdel av en sekund. Hade det varat i flera sekunder tror jag att mina ögon hade skadats. Kikarens objektivdiameter var 40 mm. Ett 500/4 tele har en diameter på 125 mm. Om det är jämförbart vet dock jag inte.
Olle
Ändras sökarens förstoring beroende på objektivet?
En kikare blir en del i ditt ögas linssystem. I en kamera projiceras motivet på en mattskiva inuti kameran, Denna bild betraktas sedan genom okularet med en viss förstoring oavsett brännvidden på aktuellt objektiv, i ditt fall 0,94ggr.
Senast ändrad:
Olle
Aktiv medlem
Ja. Du behöver bara testa med olika brännvidder så ser du.js1 skrev:
Ändras sökarens förstoring beroende på objektivet?
Olle
js1
Aktiv medlem
Olle skrev:
Ja. Du behöver bara testa med olika brännvidder så ser du.
Olle
Nej, se mitt redigerade tidigare inlägg.
Olle
Aktiv medlem
Jodå, Jörgen och Per. Varför inte testa?js1 skrev:
Nej, se mitt redigerade tidigare inlägg.
Jag minns för väldigt många år sen när jag hade ett par kollegor med i min båt för lite fiske. När vi passerade Solviksbadet (nakenbad för damer) satt de med sina 200 mm objektiv för att se bra. De hade nog inte sett så mycket med ett vidvinkelobjektiv.
Olle
PMD
Aktiv medlem
Ja, ett objektiv med längre brännvidd ger större förstoring. Det är välkänt, och jag tror inte att någon ifrågasätter det.
Sökarokularet har dock alltid samma förstoring (åtminstone ett vanligt sökarokular). Dess förstoring kan förstås inte påverkas av vilket objektiv som sitter på kameran. Däremot blir bilden som man betraktar med sökarokularet större med ett längre objektiv monterat.
Sökarokularet har dock alltid samma förstoring (åtminstone ett vanligt sökarokular). Dess förstoring kan förstås inte påverkas av vilket objektiv som sitter på kameran. Däremot blir bilden som man betraktar med sökarokularet större med ett längre objektiv monterat.
Olle
Aktiv medlem
Ja vi menar säkert samma sak. Jag använde ordet sökarförstoring därför att det är det som tillverkarna använder när de anger förstoring inklusive objektiv. Vanligtvis anges den för 50 mm objektiv.
http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/digitalcamera/slr/d300/index.htm
Olle
http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/digitalcamera/slr/d300/index.htm
Olle
PMD
Aktiv medlem
Kameratillverkarna är dumma som specificerar på det viset. Alla "sökarförstoringar" anges med ett 50mm-objektiv monterat, oavsett om kameran är en småbildskamera eller en APS-C-kamera. Detta får ju konsekvensera vid jämförelser. Av siffrorna skulle man kunna tro att en EOS 30D har större sökare än en EOS-1Ds, men så är det ju inte.
Aton_
Aktiv medlem
js1 skrev:
Bilden (eller brännpunkten eller vad vi nu ska kalla det) projiceras inte i ögat utan på en mattskiva i spegelhuset. Det är på den mattskivan man betraktar bilden via sökaren. (En kikare har ingen mattskiva)
js1 skrev:
Eeehh, jasså. En liten jämförelse:
Alla små grabbar har väl brännt i trä med brännglas (förstoringsglas). Då fokuserar man solens strålar i en liten punkt på t ex en brädbit (jmfr mattskivan) och det börjar brinna. Samtidigt tittar man på den koncentrerade solstrålen med blicken som projiceras på näthinnan. Med det resonemanget skulle det då börja brinna i ögat också?
Hehe, om du gillar besserwisser-rollen bör du nog se till att läsa manus lite bättre innan du stiger upp på scenen ;-) Du har glömt att mattskivan är genomskinlig. Annars skulle du inte se något alls i sökaren. Mycket ljus passerar alltså igenom mattskivan till ditt öga.
Eftersom även jag trots total avsaknad av allt som kan kallas expertkunskaper gärna spelar besserwisser ibland får jag väl påstå att det hela handlar om hur mkt ljus kameran (inkl objektiv, spegel, mattskiva och prisma) släpper igenom till betraktaren. Säkert mindre än en kikare men kanske mer än ett par solglasögon? Att betrakta solen genom solglasögon vet vi är farligt. Därför tror jag att det även är farligt att titta på solen genom en optisk kamera. Men kanske har jag missat jag något viktigt? Skulle inte förvåna mig det minsta
js1
Aktiv medlem
Besserwisser vet jag inte, vi diskuterar ett ämne och har lite olika uppfattning, eller?
Det är klart att mattskivan är genomskinlig, till viss del. Man kan likna den vid en filmduk, en yta där en bild projiceras och betraktas från avstånd. På biografen sitter betraktaren och projektorn på samma sida varför duken är vit och reflekterar så mycket ljus som möjligt. I kameran sitter "projektorn" (objektivet) på motsatt sida som betraktaren varför filmduken till viss del måste vara genomskinlig. (På den ytan sitter även etsade markeringar för fokuspunkter och på den analoga tiden snittbild/microraster. Dessa punkter ligger alltid i fokus sett från sökaren och när du fokuserar ditt motiv så du ser det skarpt ligger det som en bild på mattskivan, en kopia av bilden som sen projiceras på sensorn i exponeringsögonblicket (avståndet från objektivet till mattskivan är lika med avståndet från objektivet till sensorn.) Om motivet fokuserats i ögat hade fokus ändrats beroende på om du flyttat kameran längre bort eller närmre ögat, eller hur.
I fallet med kikaren motsvaras mattskivan/projektorduken av näthinnan, en väsentlig skilllnad.
När man komponerar en bild mot solen behöver man
inte trycka ögat kloss mot okularet, man kan hålla ögat lite bakom och kisa in i sökaren ungefär som att gå i motsol utan keps eller solglasögon.
Det är klart att mattskivan är genomskinlig, till viss del. Man kan likna den vid en filmduk, en yta där en bild projiceras och betraktas från avstånd. På biografen sitter betraktaren och projektorn på samma sida varför duken är vit och reflekterar så mycket ljus som möjligt. I kameran sitter "projektorn" (objektivet) på motsatt sida som betraktaren varför filmduken till viss del måste vara genomskinlig. (På den ytan sitter även etsade markeringar för fokuspunkter och på den analoga tiden snittbild/microraster. Dessa punkter ligger alltid i fokus sett från sökaren och när du fokuserar ditt motiv så du ser det skarpt ligger det som en bild på mattskivan, en kopia av bilden som sen projiceras på sensorn i exponeringsögonblicket (avståndet från objektivet till mattskivan är lika med avståndet från objektivet till sensorn.) Om motivet fokuserats i ögat hade fokus ändrats beroende på om du flyttat kameran längre bort eller närmre ögat, eller hur.
I fallet med kikaren motsvaras mattskivan/projektorduken av näthinnan, en väsentlig skilllnad.
När man komponerar en bild mot solen behöver man
inte trycka ögat kloss mot okularet, man kan hålla ögat lite bakom och kisa in i sökaren ungefär som att gå i motsol utan keps eller solglasögon.
Senast ändrad: