Christoffer Glans
Aktiv medlem
Funkar 20D ihop med infrarött?
Har för mig att det inte går, men jag är inte säker...
Har för mig att det inte går, men jag är inte säker...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ska man inte fokusera något närmare än vad motivet är när det gäller IR? Förr fanns det ju en markering på objektivet där man skulle ställa in det uppmätta avståndet om man plåtade IR.Makten skrev:
Dessutom funkar autofokusen genom filtret med Nikon, och det gör den inte hos Canon.
Vi har använt samma filter allihopa: Hoya Infrared R72, som kapar alla våglängder kortare än 720 nanometer.
Jag, som kör Nikon, har tyvärr inte lyckats få särskilt skarpa bilder. De är acceptabla, men inte i närheten av vad en "vanlig" bild blir.
Jag har först fokuserat utan filter, för att sen skruva på filtret och ställa in rätt exponering manuellt, med ungefär bländare 8.
Ska testa om det blir skarpare med större bländare, för det blir väl större gitter-interferens vid större våglängder, och alltså kanske även bländare 8 räcker för att grusa till bilden.
jfahlstrom skrev:
Min egen teori är att chipen i digitalkamerorna har sitt ursprung i de chip som designats för digitala videokameror. De flesta moderna DV-kameror kan filma i noll lux därför att de har en egen inbyggd IR-lampa och chipen släpper igenom IR-ljus till displayen.
Det är helt enkelt kostnadseffektivt att inte uppfinna hjulet en gång till.
Jaså, det kanske man ska testa då... Saken är iofs att även när man har skärpan på oändligt så blir det inte skarpt hur långt bort motivet än är, så jag tror inte att det beror på det. Det är nog snarare att sensorn grötar till det lite, för att ljuset är för diffust. Eller så är filtret helt enkelt kass. De är ju rätt billiga, just de vi använt. Har sett IR-filter för tusentals kronor annars:-Smatnyttige skrev:
Ska man inte fokusera något närmare än vad motivet är när det gäller IR? Förr fanns det ju en markering på objektivet där man skulle ställa in det uppmätta avståndet om man plåtade IR.
blackursus skrev:
Någon som provat Pentax med IR? Det finns ju inte samma uppsjö av Pentaxfotografer som ex.vis Canon men jag slänger ut frågan ändå!
Tacksam för svar!
P
Makten skrev:
Jaså, det kanske man ska testa då... Saken är iofs att även när man har skärpan på oändligt så blir det inte skarpt hur långt bort motivet än är, så jag tror inte att det beror på det. Det är nog snarare att sensorn grötar till det lite, för att ljuset är för diffust. Eller så är filtret helt enkelt kass. De är ju rätt billiga, just de vi använt. Har sett IR-filter för tusentals kronor annars:-S
Hmm, D50 + 18-70 här också... Men mitt objektiv är kajko, så det är inte helt 100 skarpt i vanliga fall heller.dumbo skrev:
D70 + 18-70