Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket skärpar ni era bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
A 100%
R 1
T 0

Nu är jag knappast expert men mer än så skulle jag inte ta.
Tycker bilden klarar sig bra helt utan skärpning.

Skulle nog skippa det helt o hållet, tycker de såg bra ut som de var. Fint porträtt för övrigt.

tjo
/e

Beror på i vilken storlek det ska ut, om det är papper eller datorskärm. Bilder som krymps skärper jag alltid. Bilder som går fotolab i 10x15 brukar jag inte skärpa, dels därför att labben gör sådana hyss själva och att de kastar massor av pixlar när jag kommer med 6 Mpix till den storleken. Jag har provat och sett att det som är uselt i skärpa på skärmen blir bra i nedskalade pappersformatet.

Nu använder jag Capture1 för omvandling av kamerans råa format till bearbetningsbart format och där görs en viss skärpning av bilden. I huvudsak så lite som möjligt. Skärper så är et måttligt och det ska se bra ut på skärmen efter skärpning. Alltså olika inställningar varje gång.

Jag skulle inte skärpa den bilden något. Jag är mycket försiktig med att skärpa porträtt, och skärper aldrig huden. (Vem vill se pormaskarna i detalj) om jag skärper något så är det tex ögon pupill.

Jag skärper för övrigt nästan aldrig hela bilden oavsett motiv. Himmel med eller utan moln skärper jag aldrig.

Prova att minska ned bilden till 400 pixels bredd så ser du att du måste skärpa bilden för att se den rätt på skärmen. Ställ radius på 0,3-0,4 och skärp sedan lämpligt %-tal. Ska bilden skrivas ut i 300dpi ställ radius på 1,0 och skärp tills det ser bra ut. Ska bilden tryckas med hög kvalitét ställ radius på 1,5.

Bifogar Georg nedminskad oskärpt och samme Georg nedminskad skärpt 300% med radius på 0,3. Hoppas du inte misstycker att jag visar med din bild.

Bilagor

• georg_oskarpt  minskad.jpg
    georg_oskarpt minskad.jpg
    43.9 KB · Visningar: 1,822
Fast jag måste nog säga att jag föredrar den oskärpta bilden. Glasögon och ögon är OK att skärpa, men i övrigt är den oskärpta bilden klart bättre.

Vill man visa bilden som den är i original även efter nedminskning så bör hela bilden skärpas. Annars är vi inne på andra saker nämligen olika typer av manipulationer i datorn och då är det smaken som avgör hur man gör. Men oavsett om du skärper bara delar av bilden, efter att du minskat ner den så måste du skärpa hela bilden för att den ska se ut som ditt manipulerade original på skärmen.

I FOTO 5/2004 sid 54 presenteras i avsnitt 19 av serien "Digitala mörkrummet" ett alternativ till filtret "Oskarp mask där man i stället använder filtret "Högpass" under "Annat" i filtermenyn. Jag har provat det helt efter anvisningarna i artikeln och tycker att det fungerade mycket bra.

LeffeL skrev:
I FOTO 5/2004 sid 54 presenteras i avsnitt 19 av serien "Digitala mörkrummet" ett alternativ till filtret "Oskarp mask där man i stället använder filtret "Högpass" under "Annat" i filtermenyn. Jag har provat det helt efter anvisningarna i artikeln och tycker att det fungerade mycket bra.

Lägg gärna upp en sådan bildfil här, men se till att inte skärpa den efter nedminskning till 400 pixels bredd. Då kommer du att få se att även denna bild, oavsett förbehandling, behöver skärpas med USM och radius 0.3-0.4 för att se bra ut på skärm även efter nedminskningen.

Skärpning är lurigt - teknikvalet beror mycket på motivet. Bilden nedan endast konturskärpt med USM. Det mesta av ansiktsstrukturen, tygstruktur och bakgrund lämnas oskärpt medan konturer såsom ögon, glasögon, skjorta, jacka, etc skärps (och rynkor - men det kan man maska bort).

Bilagor

• georg_konturskarpt.jpg
    georg_konturskarpt.jpg
    46.9 KB · Visningar: 965
Efter - man bör ju skärpa i det slutliga formatet, annars kan det bli lite konstigt. Fast det finns en snubbe på nätet, Noel Carboni, som gör skärpnings-actions till Photoshop, som hävdar att man bör förstora bilden, skärpa den och sedan förminska. Om jag har förstått det hela rätt... ;-)

Re: Hur mycket skärper ni era bilder?

homeless clubkid skrev:
Det känns ofta som jag skärpar mina bilder lite för mycket. Vilka värden skulle ni ha på unsharp mask för denna bilden? (amount, radius och threshold).

http://www.ulvelius.se/georg_oskarpt.jpg (3 meg)

/mvh jesper :)
Följande text om skärpning hittade jag i en tråd här på FS för några månader sedan. Vet tyvärr inte vilken - sparade bara texten på min dator (och vet således inte vem som skrev inlägget):

Det finns många idéer och teorier om USM och alla verkar använda sin egen och det är ju inte fel så länge man är nöjd med det slutliga bildresultatet. Dock finns vissa grunder som man inte kan ändra på. En bild som ska beses på dataskärm bör inte ha samma USM-inställningar som en bild som ska skrivas ut eller tryckas, om man vill ha bästa möjliga skärpeintryck.

För en bild som ska ses på skärm är 0,3 - 0,4 ett bra värde på radius. Formeln för detta är: Upplösningen (mätt i ppi) delat med 200. Genomsnittlig faktisk upplösning för bildskärmar är 70-80 ppi. 75/200=0,375.
För bilder som ska skrivas ut i 200 ppi på bläckstråleskrivare är 1,0 ett bra riktmärke (200/200=1,0) och för ett högkvalitétstryck i 300 ppi är 1,5 på radius rekommendabelt (300/200=1,5).

USM bör inte läggas på förrän bilden fått sin slutliga storlek i pixels. Annars försvinner skärpeintrycket helt, t.ex vid nedminskning till webformat. När du minskar ned en bild, t.ex för visning på fotosidan, vänta med att lägga på USM tills bilden har sin visningsstorlek. När det gäller mängd så börjar man med att leta upp det värde där halo-effekten uppstår. Sedan går man nedåt i mängd tills bilden ser bra ut.

Svaret på din fråga är alltså att det beror på slutformatet, motivets karaktär och bildens struktur.

Ja eftersom det är jag själv som skrivit detta så kan jag inte annat än hålla med. Det är detta jag försökt få läsarna att förstå hela tiden. Och när jag frågade om du gjort din skärpeoperation före eller efter nedminskning så var det just detta jag ville komma till. Men redigerar man en bild i datorn i sin ursprungliga storlek för en större utskrift el. dyl och lägger på kantskärpa el. dyl eller bara skärper vissa delar i estetiskt syfte och sedan minskar ned den till visningsformat på fotosidan så bör man efter nedminskning göra en ny skärpning med USM på hela bilden för att bilden ska se bra ut och så likt originalet som möjligt på skärmen.
Hälsn, Nils.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar