Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket skärpar ni era bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Ja eftersom det är jag själv som skrivit detta så kan jag inte annat än hålla med.
Häpp! Tyckte som du förstår att det var bra skrivet!

Håller med om att skärpning bör ske i slutligt format. Därför läggs ju alltid skärpning sist i arbetsflödet. Om man sedan dessutom ska skärpa något i samband med scanning eller raw-konvertering kan ju diskuteras.

Här är en intressant artikel om skärpning - berör även konturskärpning och längst ned vad som händer om man ökar radius till mycket höga värden.

niklasl skrev:
Håller med om att skärpning bör ske i slutligt format. Därför läggs ju alltid skärpning sist i arbetsflödet. Om man sedan dessutom ska skärpa något i samband med scanning eller raw-konvertering kan ju diskuteras.
En annan artikel som är intressant som jag läste precis är http://www.pixelgenius.com/sharpener/why.html där han delar in skärpning i tre delar, Capture, Creative och Output. Det beror väl lite på vad man tycker och hur man arbetar. Själv har jag inte fastnat för någon arbetsmetodik än men jag förstår att "Output shapening" är ganska väsentligt och skall komma sist.

I mitt tycke är det ändå i slutänden resultatet som räknas, kanske inte lika intressant med vägen dit även om vissa är längre och slingrigare än andra. Huvudsaken är att man förstår varför man lägger på skärpa i ett visst skede och varför.

Personligen föredrar jag att använda skärpningspenseln i PS för att "måla" fram den skärpa jag vill ha. Även jag använder din bild som exempel.. Nu gjordes detta lite snabbt och slarvigt då jag sitter på jobbet. ;)
Jag har skärpt den kring ögonen samt suddat bakgrunden för att göra bilden lättare.
Jobbar man med detta kan man få bilder som väger väldigt lite men ser väldigt bra ut vilket är att föredra om man vill lägga ut sina bilder på nätet.

Bilagor

• georg_skarpt.jpg
    georg_skarpt.jpg
    28.5 KB · Visningar: 609
Hej,
några funderingar kring skärpa/oskärpa.
Jag är allergisk mot alltför skarpa och
tydliga bilder, jag håller med dig i din
oro för "överskärpa" (även om man jobbar
med skärpedjup på ett bra sätt som du gjort).

Jag brukar applicera USM lite för svagt på
hela bilden först (i rätt upplösning). Därefter
skärper jag med skärpeverktyget selektivt
där det behövs. Och ibland lite oskärpa på
andra ställen. Svaga effekter, inte mycket alls.

Jag lade på R=0,3, T=2, 150% på bilden i det
här fallet. Jag skärpte pupillerna, men inte
ögonlocken, samt lite på munnen och "morrhåren".
Lite mindre färg också, men det är ju en smak-sak.

Försiktig användning av PS så man får fram
ett intressant resultat är ju motsvarigheten
till en duktig "kopists" arbete. Manipulation
är att ljuga med bilden - en helt annan sak.

Jaja, jag vet inte om det är nån skillnad alls,
men jag fick ju ialla fall formulera hur jag
själv gör (för mig själv).
-Christian

sharpening

How much and how to sharpen depends on several factors - what kind of image it is, what it was shot with - film, digital, low speed film, high speed film, low rez digital, high rez digital, what kind of output - size and printed by what kind of printer - all these factors need to be taken into account in order to get the best possible results. In addition you may also need to do what's called "pre sharpening" BEFORE you do anything else with the image.

I shoot RAW, and when processing the images I turn OFF all sharpening that was done on the image as it was shot and processed in the camera - this can also be done with the settings IN the camera and so applied to all images as shot and I do very specific sharpening that differs from image to image

To use one kind of sharpening - settings - to every image you shoot is not good.

I highly recommend a program called PhotoKit Sharpener - it comes with a very good manual and it'll let you sharpen y9our images like a pro almost immediately...=*^)

You find it here:

http://www.pixelgenius.com/

I highly recommend this program - it is probably the absolute best you can find - and it is very easy to use..

Christer

Kantskärpa+Oskarp Mask?

Hej och tack för bra och lärorika tips. Det här med skärpa är ju trots allt oerhört viktigt. Skulle gärna vilja ha lika skarpa bilder som Ian Berry på www.magnumphotos.com Deras bilder är ju grymt skarpa. Hur skärper dessa orakelbyråer sina bilder? Funkar det bra att använda BÅDE kantskärpa (som är automatisk) och Oskarp Mask i t.ex. 150-0,3-0? Jag tycker många bilder blir briljanta av detta men det kanske blir för mycket av det goda?

Tacksam för svar,
/Anders

sharpening

Anders,

What I wrote earlier is probably the best answer I can give you - the program I recommended is both a tutorial and as I say, probably the very best program you can buy - it is a bargain. I use it every day - one every image I print or deliver to a client. Using it the way it is recommended in the manual - very easy to understand - will take care of all your concerns - and make your images as sharp as they can be without over sharpening. I've seen images shaepened with this program that if printed whole would have been about 50' long and it works as well on thumbs for website if you use it right....
Of course, the camera, how many pixels, the ASA speed you use, shutter speed etc., all those factors are what also determiones how sharp youor images can ultimately be...=*^)
And again - all images have to be sharpened depening on what KIND Of image they are - and again - they need to be sharpened depending on what kind of output you are doing, inkjet, contone (continues) or halftone printers..
Lots of fun this - and you can spend a tremendous amount of time experimenting with this and never get it right...=*^)

Sharpening - one more thying

One more thing - if it loks OK on the screen - it's probably not the right sharpening for the image - strange but true...=)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar