Annons

Hur mycket pengar ska man lägga på UV-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Alla Canons L-optik som är vädertätade kräver det.

Detta kände jag inte till. Då är det bra att Canon ger en möjlighet till att skruva av filtret på ett lätt sätt.

Följer det med UV-filter till de vädertätade L-objektiven?


Michael - Allt är väl vädertätat med extra tillbehör? -
 
UV-filter - ett måste.

Jag har halkat i snön och kört optiken med motljusskyddet rakt in i en snödriva. Motljusskyddet gick sönder och UV-filtret repades,
men objektivet klarade sig.
Vattenstänk och regndroppar kan man lätt torka av på ett filter.
Vid havet skyddar filtret även mot sandkorn som flyger i vinden.
Oskärpa på grund av filtret är försumbar om man använder ett dyrt multicoated filter, däremot ger UV-strålar vid havet och i fjällen oskärpa om man fotograferar utan filter.
 
Detta kände jag inte till. Då är det bra att Canon ger en möjlighet till att skruva av filtret på ett lätt sätt.

Följer det med UV-filter till de vädertätade L-objektiven?

-


Canon är ju inte kända för att skicka med något gratis. Med L-optiken får vi ju vara glada att det följer med motljusskydd åtminstone.......
 
Jag kör också med filter för det mesta.
Dyrt eller inget är även min rekommendation, jag har varit nöjd med B+W pro samt Hoya HMC super filtrena.
 
Kan man läsa om detta någonstans? har nämligen lite halv svårt att helt tro på dig :D.


Det står i användarmanualen till objektiven.

T.ex. 16-35/2.8, sidan 1 i manualen:

"Although the lens is dust- and water-resistant, a filter must also be attached to the front of the lens for complete protection."
 
Så här är det

Alla "supertelen" från 200-1200 mm saknar filtergänga. EF 24 1,4L II har filtergänga men behöver inget extra filter. Totalt handlar det om nio vädertätade L-objektiv.

Sen finns det nio L-objektiv som kräver filter för full vädertätning.
50 1,2 / 14 2,8 II / 70-200 2.8IS och 4.0IS / 28-300 / 24-105 / 24-70 / 17-40 och 16-35

Det är bara att bläddra bland objektiven här:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Lens-Specifications.aspx?LensComp=0&Lens=412&Units=E
 
Senast ändrad:
Det står i användarmanualen till objektiven.

T.ex. 16-35/2.8, sidan 1 i manualen:

"Although the lens is dust- and water-resistant, a filter must also be attached to the front of the lens for complete protection."

Jo, men är inte den byggd på samma sett som 17-40? där ser man ju tydligt att ett filter behövs för att det ska vara tätt... Men på t.ex 24-70 och 70-200 ser man det inte. Nu har inte jag kvar mitt 24-70 så jag kan inte kolla manual
 
Du talar om något helt annat än vad jag talar om. "Ghosting" från sensorreflexer är ganska vanligt, och syns som sagt inte i sökaren. Det avhjälps heller inte med motljusskydd, eftersom det kommer från ljuskällor inom bildutsnittet.


Nej, och det märks eftersom du inte tycks ha upptäckt att digitalt inte funkar som analogt i det här fallet.

Jag fattar inte vad du surrar om!
Jag skriver om speglingar i UV-filtret, du skriver om sensorreflexer, än sedan då?

Om det är en film eller en bildsensor bakom optiken, som registrerar vad optiken tar in, spelar det någon roll, i så fall vilken då?
Skulle speglingar i UV-filtret inte registreras av bildsensorn?

Så mycket vet jag, om digitalt, att mitt Sony A900 kamerahus och Sony A200 kamerahus inte behöver någon film, för att fungera.
 
Så här är det

Alla "supertelen" från 200-1200 mm och saknar filtergänga. EF 24 1,4L II har filtergänga men behöver inget extra filter. Totalt handlar det om nio vädertätade L-objektiv.

Sen finns det nio L-objektiv som kräver filter för full vädertätning.
50 1,2 / 14 2,8 II / 70-200 2.8IS och 4.0IS / 28-300 / 24-105 / 24-70 / 17-40 och 16-35

Det är bara att bläddra bland objektiven här:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Lens-Specifications.aspx?LensComp=0&Lens=412&Units=E

haha. fan va värdelöst, är det så med andra märken?
 
I fallet med supertelena så är det yttersta glaset inte en egentlig lins utan ett skyddsglas. Så det är väl att jämställa med ett klart filter, om än inte platt (för bättre optiska egenskaper) och förmodligen lite dyrare att byta. :)
 
Jo, men är inte den byggd på samma sett som 17-40? där ser man ju tydligt att ett filter behövs för att det ska vara tätt... Men på t.ex 24-70 och 70-200 ser man det inte. Nu har inte jag kvar mitt 24-70 så jag kan inte kolla manual

Jag skulle ha skrivit "Det står i användarmanualen till dom objektiv som behöver filter." Det är mycket riktigt inte alla L-objektiv som behöver det, som elbe redogjorde för.
 
I fallet med supertelena så är det yttersta glaset inte en egentlig lins utan ett skyddsglas. Så det är väl att jämställa med ett klart filter, om än inte platt (för bättre optiska egenskaper) och förmodligen lite dyrare att byta. :)

Jo, så är det och som du säger så ingår det i konstruktionen "för bättre optiska egenskaper"...förrutom tätningen då ;-)

Skyddsfilter kan vara bra för att komplettera en vädertätning när de behovet finns men inte annars, inte någonsin annars skulle jag vilja påstå.
 
Jo, så är det och som du säger så ingår det i konstruktionen "för bättre optiska egenskaper"...förrutom tätningen då ;-)

Skyddsfilter kan vara bra för att komplettera en vädertätning när de behovet finns men inte annars, inte någonsin annars skulle jag vilja påstå.

Jag håller med dig fullständigt, om "väder" inkluderar regn av småsten. ;-)

Nu orkar jag inte gaffla mer om filter eller inte, jag har min åsikt om detta och inga problem med att andra har en annan åsikt.

Godnatt. :)
 
Jag har halkat i snön och kört optiken med motljusskyddet rakt in i en snödriva. Motljusskyddet gick sönder och UV-filtret repades,
men objektivet klarade sig.
Bara för att filtret gick sönder så betyder det inte att frontlinsen hade gjort det om du inte använt filter. Frontlinsen är i regel tjock, medan ett filter är tunt. Självklart går filtret sönder mycket lättare.

Jag fattar inte vad du surrar om!
Jag skriver om speglingar i UV-filtret, du skriver om sensorreflexer, än sedan då?
Om filtret besudlar bilden på något sätt så är det för att ljus reflekteras mot dess insida. För att dessa reflexer ska uppstå måste alltså ljus komma nånstans inifån. Antingen kommer det från något av objektivets linser, eller från sensorn, eller filmen. Eftersom spegeln är nedfälld när du tittar i sökaren så kan du inte se reflexer orsakade av ljus som studsat på filmen eller sensorn. Däremot kan du se annat elände som sker på grund av reflexer mellan objektiv och filter.

Om det är en film eller en bildsensor bakom optiken, som registrerar vad optiken tar in, spelar det någon roll, i så fall vilken då?
Om du betraktar en bit film och sen en sensor, så inser du nog att sensorn är betydligt mer benägen att reflektera ljus. Det sitter ju en högblank glasbit framför, bland annat. En digitalkamera kan därför kräva betydligt bättre antireflexbehandling av både filter och objektiv, helst då gällande bakersta linsen.

Skulle speglingar i UV-filtret inte registreras av bildsensorn?
Jo, om de speglas på filtrets insida och därtill om denna spegling alls träffar sensorn.

Så mycket vet jag, om digitalt, att mitt Sony A900 kamerahus och Sony A200 kamerahus inte behöver någon film, för att fungera.
Förhoppningsvis har du nu även lärt dig att motljusproblem inte alls behöver synas i sökaren. Dessa kan nämligen i många fall uppstå först när slutaren öppnas.
 
Utan att ha läst igenom allt profeterande så tycker jag att ska man ha ett filter på så ska man ha ett högkvalitativt filter. Det är liksom ingen vits att ha ett dyrt objektiv om man ändå sätter skitglas framför. Det är heller ingen vits med att ha ett filter som man skruvar bort hela tiden pga bristande kvalité.

Jag har en bild på varför man borde ha filter, men eftersom de objektivet är sålt vill jag inte lägga ut den bilden längre. Men det är lättare hänt än man tror att få repor och stenskott på frontlinsen.

Mvh
Maverick
 
Om filtret besudlar bilden på något sätt så är det för att ljus reflekteras mot dess insida. För att dessa reflexer ska uppstå måste alltså ljus komma nånstans inifån. Antingen kommer det från något av objektivets linser, eller från sensorn, eller filmen. Eftersom spegeln är nedfälld när du tittar i sökaren så kan du inte se reflexer orsakade av ljus som studsat på filmen eller sensorn. Däremot kan du se annat elände som sker på grund av reflexer mellan objektiv och filter.

Förhoppningsvis har du nu även lärt dig att motljusproblem inte alls behöver synas i sökaren. Dessa kan nämligen i många fall uppstå först när slutaren öppnas.

Om du själv inte upptäcker reflexer redan i sökaren, av solstrålarna, är du inte tillräckligt vaken, då spegeln fälls upp endast i exponeringsögonblicket, vilket du förhoppningsvis har lärt dig, ger i sökaren en total uppfattning vad som kommer på filmen/bildsensorn, - innan det når filmen/bildsensorn.

" För att dessa reflexer ska uppstå måste alltså ljus komma nånstans inifån. Antingen kommer det från något av objektivets linser, eller från sensorn, eller filmen"

Vad som reflekterar, är ytan på filtret eller något inne i optiken, men knappast från filmen!
Filmbasen är ganska matt i sig själv, ger aldrig någon reflektion mot sig själv, hur nu detta skall gå till?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.