Lars Johnsson
Aktiv medlem
Ett UV filter på verkar också färg-temperaturen lite. Så har du det bara till skydd så påverkas annat också i bilden
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kanske lite grann (är det synbart?) på dom fasta lägena, men med AWB eller custom wb så kompenserar ju mätningen för det.Ett UV filter på verkar också färg-temperaturen lite. Så har du det bara till skydd så påverkas annat också i bilden
Kanske lite grann (är det synbart?) på dom fasta lägena, men med AWB eller custom wb så kompenserar ju mätningen för det.
När jag köpte dom flesta av mina UV-filter så fanns knappt dom här rena skyddsfiltren, började jag om idag blev det kanske sådana.
Visst är det utsnitt (exakt hur beskrivs i testet) men jag tror nog att de som bedömt filtren har sett hela bilderna.Uppfattar bilderna i testet som att de är utsnitt. De visar alltså inget av de eventuella speglevända reflektioner som man brukar få med filter.
Men du fotar väl med film? På digitalkameror behövs det inte. Det sitter redan ett sånt filter framför sensorn.
Har du gjort något A/B-test? Jag köpte en gång ett billigt UV-filter. Det gör jag aldrig om. Minsta lilla lampa eller annan ljuskälla i bild gav en likadan lampa diagonalt på andra sidan bilden. Det uppstår även med dyra filter, men det syns olika mycket beroende på hur bra antireflexbehandlingen är.
Skärpan däremot, har jag svårt att tro skulle påverkas.
Nja, testet som Mikael Fogelström länkade till tidigare visar ju tvärtom att "ghost & flare" påverkas obetydligt av de bättre filtren.
ska plåta där saltvatten eller sand yr omkring dig så finns det en anledning, men inte annars
Diskussionen var uppe på DP tidigare i sommar, och som någon påpekade där, flyger det sand och andra föremål i luften så frontelementet riskerar skadas så är det nog ett måste även för fotografen att ha skydd för ögonen. Hittils har jag aldrig upplevt jag behövt skyddsglasögon då jag fotograferat.
Det syns inte i sökaren, eftersom reflexerna kommer från sensorn. Ljuset studsar mot sensorn för att sen återspeglas en gång till från insidan av det helt plana filtret. När du tittar i sökaren så ser du mattskivan, som rimligen inte reflekterar ljus på samma sätt.Alla UV-filter, original Minolta, har fungerat utan problem, skulle det bli någon överstrålning upptäcks det redan i sökaren, bara att undvika just den placeringen av optiken mot motivet.
Ser du många människor som har skydds-glasögon på stranden när det blåser
Det syns inte i sökaren, eftersom reflexerna kommer från sensorn. Ljuset studsar mot sensorn för att sen återspeglas en gång till från insidan av det helt plana filtret. När du tittar i sökaren så ser du mattskivan, som rimligen inte reflekterar ljus på samma sätt.
Förstår inte riktigt varför det här med filter eller inte filter får folk så upprörda.
Tror man att det ger ett skydd för dom förhållanden man fotar i - använd filter.
Tror man att det är bortkastade pengar eller rent av dåligt för bilderna - låt bli då för sjutton.