Annons

Skillnad på UV filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Petandsto

Aktiv medlem
Jag inser att jag bör köpa UV filter till mina objektiv. Höll på att slå in frontlinsen ganska ordentligt. Det gick bra men jag insåg att filter nog kan vara ett bra sätt att till del skydda mina objektiv men blev lite snål när jag skulle beställa. Jag behöver åtminstone ett 67mm, ett 72 mm och ett 77 mm till mina bättre objektiv och då blir det ganska dyrt.

Hur stor skillnad är det egentligen mellan tex Hoyas UV filter
Deras billigare serie HMC och deras dyrare DMC Pro 1 Digital?

Skall jag ha filter på vill jag vara säker på att inte förlora någon skärpa men vill samtidigt inte lägga ut pengar som jag kunde använda på annat. Jag undviker billiga "no name" filter.

Är det någon större kvalitetsskillnad mellan Kenko och Hoya? Förstått att B+W är väldigt bra men de kostar ju som ett billigt 50 mm objektiv.

Hur stor skillnad är det egentligen mellan tex Hoyas UV filter
Deras billigare serie HMC och deras dyrare DMC Pro 1 Digital?
Jag är inte säker på att det är speciellt stor skillnad optiskt. Däremot är min erfarenhet att den "enkla" HMC-serien är svårare att hålla rena. Och B&W är ännu bättre än Hoya i det avseendet.

Innan du köper in dyra filter, är du säker på att det är UV-filter du behöver? Du kanske läst tråd efter tråd om för eller mot (och det finns många sådana) och tagit ställning redan? I sådana fall ok.

Själv tillhör jag den gruppen som skippar UV-filter och istället alltid ser till att ha motljusskydd monterat när inte linsskyddet är på. Tycker det fungerar ypperligt mot just de incidenter du fruktar.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto