ANNONS
Annons

Hur montera bild i fuktig miljö?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har planer på att placera en bild på väggen intill en pool. Miljön kommer alltså att vara fuktig.

Min tanke är att utgå från en vanlig pappersbild i större format, men hur monterar man den?

Har någon erfarenhet av att placera bilder på detta sätt, eller bra förslag på hur bilden skyddas?

Bra fråga detta. Undrar lite själv utan att jag har planer att producera ngt nu själv.

Det jag kommer att tänka på är typ två plexiglasskivor, bilden mellan glasen och en tun silikonkant runt,, som förseglar det hela tätt och fint. Detta skulle man kanske senare kunna rama in..

Silikon fäster väl bättre på plexi än vanligt glas, eller kanske inte:)?

Silikon tror jag är ett bra tips.

MVH Niclas,

Ja det är frågan.

Där bilden har luft runt sig men i en tät miljö tror jag är det bästa.

Men frågan är om det nånsin blir tätt också med silikon..

MVH Niclas,

Arleklint skrev:
Ett alternativ är väl att laminera, men hur håller färgerna då?
Problemet med laminering är att oftast krävs det värme för att få dit laminatet.
Beroende på vad du skriver ut bilden med så är olika bläck olika känslig för värme och om känsligheten är för hög så blir bilderna gärna lite "brunbrända" i nyansen, inte acceptabelt.

Jag använder en vacuum press med laminat avsett för bilder, temperaturen kan man ställa in efter önskemål. Jag kör med termostaten på 85 grader och 3,5 minuter.

Det finns olika laminat, blank, satin, pearl, matt, canvas beroende på vilket utseende man vill ha på bilden.

En annan fördel med laminat är att hållbarheten ökar, både mekaniskt och för UV eftersom laminatet har ett inbyggt UV-skydd.

Senast ändrad:
hasse lundberg skrev:
Problemet med laminering är att oftast krävs det värme för att få dit laminatet.
Beroende på vad du skriver ut bilden med så är olika bläck olika känslig för värme och om känsligheten är för hög så blir bilderna gärna lite "brunbrända" i nyansen, inte acceptabelt.

Jag tänker mig bilder från Lambda, alltså inte bläck.

Lambdabilder på fotopapper.....Innehåller gelatin som är fuktkänligt, basen är papper som oxå påverkas av fuktig miljö. Gör så här plasta in bilden som måste vara med helt slät yta (absolut inte med grängad) med laminat både på fram- och baksidan, gärna med en "plastad" kant på några millimeter runt om. Montera allt på en Dibondskiva (är en kompositpanel bestående av två 0,3 mm täckande plattor i aluminium med en kärna av polyeten) klart svindyr men voila - nu kan du hänga/montera upp den var som helst. Detta innebär att det är hängslen, livrem och gylfen är stängd m a o bombsäkert!
Mvh/Ove Q

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar