Annons

Hur många Sony ägare använder Capture one ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Använder själv Raw Therapee ibland som nörd ;-)
Bonnförnuft och mod är nog synonymt :)

Apropå trådens ämne så borde kameratillverkarnas egna objektivkorrektioner även finnas i alla kameratillverkarnas egna rå-konverterare. Dessa rå-konverterare är naturligtvis även de bästa för respektive märke. Tyvärr så verkar dessa rå-konverterare vara mindre användarvänliga även om jag tycker rå-konverteraren som följer med kameramärket jag använder har blivit bättre och lättare att jobba med på senare år. Kompletta objektivkorrigeringar följer ju också med.

Det verkar som Sony ligger lite efter med sin märkesanknutna programvara eftersom C1 verkar ha blivit den rå-konverterare som Sony förespråkar?

Objektivkorrigeringar borde väl varje objektivtillverkare dessutom gratis skicka ut till de rå-programtillverkare som vill nyttja dom.

Och Lennart! Ha de gott där nere i ljusa Småland! Det är ett tag sen jag hade vägarna neröver men rätt som det händer så står jag vid Bolmens strand ;-)

/Leif
 
för de som använder Fuji x-trans så kanske Lightroom är ett mindre bra val just nu.

är det det första visuella resultat du menar som gör de andra så överlägsna LR ?
eller är det efter ett antal justeringar av färg, nyans, tonkurva, uppskärpning etc etc vilket kan ge mycket olika resultat beroende på kunskap och vem som använder programmen?
LR eller Camera Raw saknar inte förutsättningar till att justera ett bildresultat

Jag slår ett inlägg till.

Historiskt har det varit klart större skillnad på RAW-konverterarnas resultat än nu (i alla fall med de filer jag haft.) Jag har även läst en del tester som gjorts för längesedan i fotopressen. Den länk jag lade in tidigare visar detta mycket påtagligt i exempelutsnitten där man ser ett stort hopp i kvalitet mellan LR 2.x och version 3 då i beta. Bruset var en katastrof i 2:an i jämförelsen med DxO som innan LR uppgraderades var klart bättre än LR 2.x. Så att det till och från funnits val som varit klart bättre än LR är klart, så varför kan inte så vara fallet även nu?

http://www.fotosidan.se/forum/showth...=lightroom+DxO

Men nu handlar det inte främst om brus utan mer om detalj och skärpa.

Självklart har de olika tillverkarna sina olika importadapters/profiler för olika kameror. Den tillverkare som verkligen visat att de tar detta på allvar är DxO men de har också fördelen av sin stora testdatabas som inte bara testar kameror utan också kombon kamer/objektiv. När man hämtar in sina filer så analyseras dessa och så fort en ny kombo kamera/objektiv hittas så läses den profilen in (man kan välja att avstå) också. Jag kan inte uttala mig om C1 och LR men deras hantering av detta är förmodligen mer rudimentär än DxO:s, då de saknar DxO:s stringenta hantering av detta, vilket inte behöver innebära i sig att de skulle behöva göra ett sämre jobb men de borde ha sämre data att utgå från. C1 har uppenbarligen gjort ett ryck för att ta höjd för Sony-kamerorna i den speciella Sony-version vi nu fått men ingen av oss har en aning om vad de gjort.

Även om det i sig inte behöver påverka slutresultatet, så gör C1 ett bättre jobb än LR vid defaultimport. Bilden blir mer färdig och priviews är skarpare och visar mer detalj. I arbete i C1 så är previews bättre än i LR vilket underlättar arbetet. Jag har varit kritisk till LR:s previews ända sedan version 1.x och för oss som kom från RawShooter eller Silkypix för den delen så blev LR 1.X en fullständig kalldusch. Så dåligt var det. Hyfsat blev det först i 3.x men sedan har inte mycket hänt tyvärr.

Återigen, om jag behandlar en bild i LR 5 så tycker jag aldrig jag får det riktigt vasst i LR på skärm. Däremot så kan jag exportera ut en JPEG som har fin detalj och ser riktigt bra ut om jag kollar på den i exv. Neros Foto Viewer som jag använder (vilket är det bästa jag hittat). Skriver jag ut samma bild i LR eller för den delen om jag skriver ut från utskriftsmoduler i LR så blir det inte lika bra detalj som om jag istället skriver ut samma bild i Epson Easy Photo Print eller DxO. Det var ju det som inte gick ihop. Samma program som kan exportera ut en JPEG som är helt OK i detalj kan alltså inte skriva ut sin egen skapelse lika bra vare sig den skriver ut JPEG-bilden eller går omvägen över utskriftsrutinen som jag antar använder exakt samma algoritm som fixat den OK JPEG-filen.

Det här kan tyckas nördigt men jag har verkligen borrat i detta nu och det beror på att jag för ett tag sedan köpte en ny Epson SC-P600, som förmodligen innehåller den bästa photoskrivartekniken som går att köpa just nu. Jag har gjort det för att hitta det absolut optimala flödet med vad jag har. Denna skrivaren har marknadens bästa dynamiska omfång och är riktigt bra på detaljer och nyanser. Jag har stört mig på att jag som länge haft kameror med högupplösande sensorer med bra DR och fantastiskt detalj inte riktigt kunnat arbeta med den i de verktyg jag haft och inte förrän nu kunnat få ut den i utskrift. Jag testade DxO och tycket det var ett steg upp från LR och det har ett antal övrig a fördelar men saknar tyvärr möjlighet till detaljjustering av bilderna. Så jag har använt dem ihop vilket är lite onödigt meckigt, onödigt dyrt kan tyckas.

Jag blev nyfiken på denna tråden som satte fokus på C1 i Sonyversion. Jag kan bara konstatera att när jag i C1 precis som i LR gjort mitt bästa så ser preview-bilden i det programmet klart bättre och mer detaljrik ut än exakt samma motiv gör i LR (så det handlar inte alls bara om defaultimporten), vilket jag uppskattar stort då det ökar effektiviteten och ger bättre kontroll över finliret. När jag skriver ut mitt motiv med väldigt mycket detalj och textur, så behöver jag inte ens en A3:a för att se de skillnaderna mot det jag får ur LR. C1 ger ett märkbart bättre resultat med bildmotiv med hög detaljrikedom och textur. Med C1 får jag bättre resultat, mer kontroll, en överlägsen tethering lösning och jag klarar mig med ett enda program för hela flödet och det har kostat mig 23 Euro före skatt (svårt att inte älska det). C1 kan man använda antingen på ett liknande sätt som med LR (katalogdatabas) eller så kan man arbeta med sessioner och filsystemet på gammalt vis. Det är faktiskt inte så dumt vid tethering.

Sammanfattning: Samma motiv, samma maskin, kalibrerade skärm och skrivare men olika RAW-konverterare och urskriftsrutiner - olika resultat.

Jag kan konstatera det jag gör trots att jag faktiskt inte ens kan hävda att jag kan C1 speciellt bra ännu efter några timmar bara. Lightroom har jag använt i snart 10 år, jag har studerat ett antal av Scott Kelbys Lightroom-biblar under åren och läst och sett mängder av exempelvideos på nätet. Ändå blir det märkbart bättre med C1 både på skärm och i utskrift (och som gammal LR-användare har jag inget att skylla på). Det borde det inte bli eller hur?

Jag tror inte på Gud så jag har svårt att se att något gudomligt skett. Jag tror bara att danskarna till siste har fått sin hämnd på Adobe genom en kreativ ingenjörsmässig arbetsmetodik och mycket danskt snille :). Användarna är bara att gratulera till det.

Varför är det så kontroversiellt att påstå att Lightroom kanske inte är bäst just nu när det gäller bildkvalitet? Det väcker uppenbart känslor och förnekanden på lös grund. Man kan ju välja verktyg av andra skäl än dessa men det vore väl tråkigt att sitta med onödigt dåliga just nu när vi står inför lansering av ännu fler högupplösande kameramodeller.
 
C1 har uppenbarligen gjort ett ryck för att ta höjd för Sony-kamerorna i den speciella Sony-version vi nu fått men ingen av oss har en aning om vad de gjort.

Det är den strippade version som tidigare såldes under namnet Express, vilken inte säljs längre eftersom den inte har funktioner som mäter sig med LR. Sony har uppenbarligen gjort en deal med Phase One kring Expressversionen, vilket nog är ett bra val med tanke på deras Image Data Converter som ingen vettig person kan använda till några större mängder bilder.
 
Jag slår ett inlägg till.

Varför är det så kontroversiellt att påstå att Lightroom kanske inte är bäst just nu när det gäller bildkvalitet? Det väcker uppenbart känslor och förnekanden på lös grund. Man kan ju välja verktyg av andra skäl än dessa men det vore väl tråkigt att sitta med onödigt dåliga just nu när vi står inför lansering av ännu fler högupplösande kameramodeller.

Det kan man verkligen undra över. På nätet finns det hur många tester som helst som påvisar att Lightroom/CR har en bit kvar till dom bästa, med CO i toppen. Vill man inte ta till sig ren fakta eller har dom som gjort dom här testerna genom åren helt fel, jag tror inte det.

När jag köpte min Nikon D800 hos Cyberphoto så frågade jag lite om just RAW konverterare och jag blev rekommenderad CO för att verkligen få ut maximal skärpa och detaljrikedom från 36MP filerna. Varför gjorde dom den rekommendationen till mig, var det en dålig dag på jobbet bara?
 
När jag köpte min Nikon D800 hos Cyberphoto så frågade jag lite om just RAW konverterare och jag blev rekommenderad CO för att verkligen få ut maximal skärpa och detaljrikedom från 36MP filerna. Varför gjorde dom den rekommendationen till mig, var det en dålig dag på jobbet bara?

Nej, ingen dålig dag på jobbet. Capture One är en erkänta mycket bra rawkonverterare. Det hela kanske berodde på att du frågade efter en rawkonverterare och att många ÅF anser att det känns lite för mycket att nämna PS CS6 med ACR för 11.000:- (om man inte har version att uppgradera ifrån). Numera kan man ju prenumererar på PS CC för en årskostnad av 1260:- (105:-/mån).

Många ÅF rekommenderar den möjligheten. Med detta sagt är ju ändå Capture One ett toppenprogram så även om jag själv använder ACR tycker jag man gjorde en korrekt rekommendation på CP.

Hur som helst är det ju slutanvändaren som blir nöjd eller mindre nöjd. Och är man väldigt nöjd med sina resultat så är väl allt frid och fröjd.

//Lennart
 
Jag slår ett inlägg till.

Varför är det så kontroversiellt att påstå att Lightroom kanske inte är bäst just nu när det gäller bildkvalitet? Det väcker uppenbart känslor och förnekanden på lös grund.

Kan du inte lägga upp ett par bilder från din bästa konverterare, alltså den färdiga bilden, inte bara exempel på brus, detaljer etc utan den färdiga slutbilden som du själv är nöjd med?

Tror dom allra flesta vet att DxO och Capture One gör väldigt bra och tom bättre RAW-konverteringar än LR, men här manifesteras det lite som att folk inte vet bättre?

Det jag tycker är intressant är den färdiga bilden och vägen dit, RAW-konverteringen är ett steg, sedan återstår tio steg till. Har också kollat på Capture One, pris ca 2300 men den ger inget stöd externa redigeringsprogram eller pluginmoduler, där har jag backat även om RAW-hanteringen är bra/bättre.

Även om det hävdas att LR är ett undermåligt program i förhållande till Capture One och DxO så tycker jag det är suveränt att jobba med, LR är hjärnan i mitt system där jag kan styra allt, som plugins, PS osv och resultatet blir i mina ögon väldigt bra OCH det är väldigt smidigt och intuitivt att jobba med. Tycker också att den nya HDR och panoramadelen ser riktigt intressant ut i nya LR.

Därför vore kul att få se ett par färdiga bilder av dig och inte bara testbilder, som inspiration och kan få oss andra att se möjligheterna, det handlar ju ändå om bild i slutändan?

/Ulf
 
Det är den strippade version som tidigare såldes under namnet Express, vilken inte säljs längre eftersom den inte har funktioner som mäter sig med LR. Sony har uppenbarligen gjort en deal med Phase One kring Expressversionen, vilket nog är ett bra val med tanke på deras Image Data Converter som ingen vettig person kan använda till några större mängder bilder.


Nej det är inte den vi pratar om nu utan den speciella Sony PRO-uppgradering man kan göra för 23 Euro. Det är den jag använder. Den andra versionen saknar en mängd funktioner vilket inte min Sony PRO-versionen gör
 
Kan du inte lägga upp ett par bilder från din bästa konverterare, alltså den färdiga bilden, inte bara exempel på brus, detaljer etc utan den färdiga slutbilden som du själv är nöjd med?

Tror dom allra flesta vet att DxO och Capture One gör väldigt bra och tom bättre RAW-konverteringar än LR, men här manifesteras det lite som att folk inte vet bättre?

Det jag tycker är intressant är den färdiga bilden och vägen dit, RAW-konverteringen är ett steg, sedan återstår tio steg till. Har också kollat på Capture One, pris ca 2300 men den ger inget stöd externa redigeringsprogram eller pluginmoduler, där har jag backat även om RAW-hanteringen är bra/bättre.

Även om det hävdas att LR är ett undermåligt program i förhållande till Capture One och DxO så tycker jag det är suveränt att jobba med, LR är hjärnan i mitt system där jag kan styra allt, som plugins, PS osv och resultatet blir i mina ögon väldigt bra OCH det är väldigt smidigt och intuitivt att jobba med. Tycker också att den nya HDR och panoramadelen ser riktigt intressant ut i nya LR.

Därför vore kul att få se ett par färdiga bilder av dig och inte bara testbilder, som inspiration och kan få oss andra att se möjligheterna, det handlar ju ändå om bild i slutändan?

/Ulf

Men det är ju inte den färdiga bilden som är problemet i Lightroom, vilket jag ju skrivit flera gånger nu utan utskriften av den och previewn.
 
Här är två skärmkopior. CO standardskärpning 180, 0,8, 1. LR har mina grundinställningar på skärpning 35, 0,8, 50, 20

Inte för att jag tycker den ene är bättre än den andre. (Tyvärr skalade FS ner dem, så det blev inte som jag tänkt ser jag!)

Här är länkar till 100% skärmkopior:
https://drive.google.com/file/d/0B9zIQZ-amxT6N3hES1N4ZVNVWEE/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B9zIQZ-amxT6THZGWXdIRDhrS2c/view?usp=sharing

Märkligt med ett fotoforum som inte kan ta 1200px bilder!
.
 

Bilagor

  • LR.jpg
    LR.jpg
    128 KB · Visningar: 34
  • CO.jpg
    CO.jpg
    129.1 KB · Visningar: 45
Senast ändrad:
Men det är ju inte den färdiga bilden som är problemet i Lightroom, vilket jag ju skrivit flera gånger nu utan utskriften av den och previewn.

Okay, jag läste så här Varför är det så kontroversiellt att påstå att Lightroom kanske inte är bäst just nu när det gäller bildkvalitet?

Om det inte påverkar slutresultatet nämnvärt så låter det lite hugget. Kan du inte lägga upp en bild, där du tycker din konvertering slår igenom?

Det finns olika program idag som gör delmoment väldigt bra, som uppskärpning, brushantering osv. Problemet för mig är slutbilden och att komma dit, sedan kan man försöka se hur dom olika delmomenten påverkar slutresultatet, går det att se överhuvudtaget eller är förbättringen marginell och i så fall är det värt att byta arbetssätt och kanske lägga ut ännu mer pengar på mjukvara? Så tror jag många resonerar, det är hela tiden avvägningar och inte svart o vitt.
 
Okay, jag läste så här Varför är det så kontroversiellt att påstå att Lightroom kanske inte är bäst just nu när det gäller bildkvalitet?

Om det inte påverkar slutresultatet nämnvärt så låter det lite hugget. Kan du inte lägga upp en bild, där du tycker din konvertering slår igenom?

Det finns olika program idag som gör delmoment väldigt bra, som uppskärpning, brushantering osv. Problemet för mig är slutbilden och att komma dit, sedan kan man försöka se hur dom olika delmomenten påverkar slutresultatet, går det att se överhuvudtaget eller är förbättringen marginell och i så fall är det värt att byta arbetssätt och kanske lägga ut ännu mer pengar på mjukvara? Så tror jag många resonerar, det är hela tiden avvägningar och inte svart o vitt.

Nu blev det lite fel igen. Det påverkar ju just slutresultatet i print men inte vid filexport lika tydligt. En halvdålig preview kan man väl leva med även om det inte är lika kul som en bra, bara slutresultatet blir bra. En export av JPEG från LR blir OK för tredje fjärde gången men skillnaden ligger i utskrift och preview. Samma fil utskriven från EEPP och Dxo blir en aning bättre och utskriften från C1
 
Okay, jag läste så här Varför är det så kontroversiellt att påstå att Lightroom kanske inte är bäst just nu när det gäller bildkvalitet?

Om det inte påverkar slutresultatet nämnvärt så låter det lite hugget. Kan du inte lägga upp en bild, där du tycker din konvertering slår igenom?

Det finns olika program idag som gör delmoment väldigt bra, som uppskärpning, brushantering osv. Problemet för mig är slutbilden och att komma dit, sedan kan man försöka se hur dom olika delmomenten påverkar slutresultatet, går det att se överhuvudtaget eller är förbättringen marginell och i så fall är det värt att byta arbetssätt och kanske lägga ut ännu mer pengar på mjukvara? Så tror jag många resonerar, det är hela tiden avvägningar och inte svart o vitt.

Nu skriver jag detta för sista gången: det är inget större fel på JPEG:en från LR men vägen dit går via en halvtaskig preview i applikationen. Utskriften är sämre än alla andra applikationer jag skrivit ut från och det är den oavsett om jag skriver ut från den inbyggda utskriftfunktionen direkt från RAW eller sagda JPEG från LR. Detta om detta. Det är alltså inte JPEG-bilden som är så mycket sämre och detaljen i den men utskrifter och previews är klart sämre. Hur mycket klokare blir då av att jag skickar in sagda JPEG då?

Men om jag skriver ut samma utgångs-RAW efter att behandlat den i C1 så blir den bäst med mest detalj och djup med min skrivare SC-P600. Phase One säger att bäst resultat uppnås med den proprietära RAW-filen så undvik DNG i just C1 är rekommendationen. Tyckte jag var synd då jag gillar DNG. Jag skulle inte byta konverterare om inte utskrifterna motiverade detta. Svårare är det inte.

Det är nu som sagt inte bara jag som gjort denna upptäckt men allt är ju inte utskriftskvalitet och bra preview. LR är industristandard och det finns en hel värld och kultur kring det som säkert är oerhört mycket rikare än den runt C1 och en del känner sig mer trygga i det och det är fine för mig. Men den helt nya processmotorn i C1 är vassare och det var ett tag sedan det hände något på allvar med den i LR (nämligen 6-3 versioner sedan vilket alltså är 3 stycken). Det är en evighet i detta sammanhang.

Här har ni en testare som åtminstone försöker sig på att vara lite objektiv:

http://www.frankdoorhof.com/site/2014/06/which-raw-software-dxo-vs-capture-one-vs-lr/



Här har ni dPreview jämförelsebilder:

http://www.dpreview.com/articles/82...-one-pro-7-dxo-optics-pro-8-and-lightroom-4/3


och så en som hittat 10 skäl att välja C1

https://captureintegration.com/top-10-reasons-why-i-chose-capture-one-pro-over-adobe-lightroom/



Om jag ska sammanfatta så känner jag mig ganska ensam om att pratat om bildkvalitet vid utskrifter och jag har noterat att om det är några som valt Lightroom så har jag inte hittat någon i det jag läst som explicit talat om bildkvaliteten - ens på skärm. Jag tycker det är ganska talande. Det är nästan alltid Capture One man pratar om om man pratar bildkvalitet i de jämförelser jag läst.
 
Sten-Åke. Jag tror på vad du kommit fram till och personligen tycker är bäst för dig och sannolikt för många andra också. Själv printar jag alltid från Photoshop med den skärpning och justering jag behöver för tillfället. Jag har inte heller lika modern skrivare som du har, men jag får bra resultat ändå.

Vill bara visa vad jag hittat när jag jämfört ACR med C1 pro.

Bild 1 visar hela det flacka motivet i skärmdump. Markerade är utsnitten i 100%

Bild 2 visar vad C1 pro får fram (skärmdump) klicka för 100 %

Bild 3 visar vad ACR får fram (skärmdump) Klicka för 100 %

Jag ser ingen skillnad mellan dessa framkallningar på skärm, men printarna blir bra med den profil jag har för utskrift. Så för mig är det hugget som stucket. Därför väljer jag ACR. Nota Bene: Jag kör inte LR utan PS CC med integrerad ACR,

Kamera: Sony A7R
Objektiv: Zeiss FE 55/1.8 ZE

//Lennart
 

Bilagor

  • stenar.jpg
    stenar.jpg
    113.9 KB · Visningar: 25
  • sten1.jpg
    sten1.jpg
    176.1 KB · Visningar: 30
  • sten2.jpg
    sten2.jpg
    181.8 KB · Visningar: 28
Nu skriver jag detta för sista gången: det är inget större fel på JPEG:en från LR men vägen dit går via en halvtaskig preview i applikationen. Utskriften är sämre än alla andra applikationer jag skrivit ut från och det är den oavsett om jag skriver ut från den inbyggda utskriftfunktionen direkt från RAW eller sagda JPEG från LR. Detta om detta. Det är alltså inte JPEG-bilden som är så mycket sämre och detaljen i den men utskrifter och previews är klart sämre. Hur mycket klokare blir då av att jag skickar in sagda JPEG då?

Men om jag skriver ut samma utgångs-RAW efter att behandlat den i C1 så blir den bäst med mest detalj och djup med min skrivare SC-P600. Phase One säger att bäst resultat uppnås med den proprietära RAW-filen så undvik DNG i just C1 är rekommendationen. Tyckte jag var synd då jag gillar DNG. Jag skulle inte byta konverterare om inte utskrifterna motiverade detta. Svårare är det inte.

Det är nu som sagt inte bara jag som gjort denna upptäckt men allt är ju inte utskriftskvalitet och bra preview. LR är industristandard och det finns en hel värld och kultur kring det som säkert är oerhört mycket rikare än den runt C1 och en del känner sig mer trygga i det och det är fine för mig. Men den helt nya processmotorn i C1 är vassare och det var ett tag sedan det hände något på allvar med den i LR (nämligen 6-3 versioner sedan vilket alltså är 3 stycken). Det är en evighet i detta sammanhang.

Här har ni en testare som åtminstone försöker sig på att vara lite objektiv:

http://www.frankdoorhof.com/site/2014/06/which-raw-software-dxo-vs-capture-one-vs-lr/



Här har ni dPreview jämförelsebilder:

http://www.dpreview.com/articles/82...-one-pro-7-dxo-optics-pro-8-and-lightroom-4/3


och så en som hittat 10 skäl att välja C1

https://captureintegration.com/top-10-reasons-why-i-chose-capture-one-pro-over-adobe-lightroom/



Om jag ska sammanfatta så känner jag mig ganska ensam om att pratat om bildkvalitet vid utskrifter och jag har noterat att om det är några som valt Lightroom så har jag inte hittat någon i det jag läst som explicit talat om bildkvaliteten - ens på skärm. Jag tycker det är ganska talande. Det är nästan alltid Capture One man pratar om om man pratar bildkvalitet i de jämförelser jag läst.
Men som jag förstått det så gillar du arbetsflödet i LR, men du stör dig på preview renderingen och utskriftsmodulen. Jag har inte heller riktigt kommit överens med utskrifterna med min canon skrivare, och det är lite synd för jag gillar själva arbetsflödet. Men har som sagt inte fått till utskrifterna, utan jag öppnar bilden i PS och skriver ut därifrån.

Men det jag däremot inte förstår att du har så problem med previewn. Har du problem att se hur det färdiga resultatet ska bli, och det då är problem när du sen skriver ut eller exportera bilden? Eller sitter du och tittar på bilderna i 100% och stör dig på att det inte ser bra ut. Förstår som sagt inte riktigt problemet där.
 
Nu skriver jag detta för sista gången...

.

Man kan nog säga att alla som är intresserade av mjukvara och RAW-konvertering vet att Capture One och DxO ger väldigt fina konverteringar, det är ingen hemlighet utan väl känt.

PS och LR's styrka är förstås mångsidigheten, en kombination som täcker det mesta från ax till limpa. Faktum är att många pros använder Adobes produkter och jag tror inte det bara är slentrian utan att det är kompetenta grejer. Många mjukvaruprogram tillåts också ligga som plugins, det funkar inte med Capture One vad jag vet?
 
Hur det svänger över tid, när jag läst om LR från 3 till 4:an, så talade många om vad bra LR var just för utskrifter förutom då att organisera bilder. sedan var LR en ganska dyr sak under en tid, 3500 Kr mins jag priser innan det stora sänket kom till 1200 kr.


//Bengt.
 
Hur det svänger över tid, när jag läst om LR från 3 till 4:an, så talade många om vad bra LR var just för utskrifter förutom då att organisera bilder. sedan var LR en ganska dyr sak under en tid, 3500 Kr mins jag priser innan det stora sänket kom till 1200 kr.


//Bengt.

Tycker man kan lyfta blicken lite och titta utanför forumsvärlden, där är LR ett frekvent program, LR känns mer uttalat för just "fotografer" medan PS är mer för typ grafisk design (i min värld).

Styrkan med LR är enl mig att det är så organiskt medan andra program kanske har bättre delmoment som RAW-konvertering, brusredusering, sharpening osv. Om man läser fototidskrifter är det slående vilken impact LR har bland fotofolk? :)

/Ulf
 
Jo det finns några spaltkilometrar med beröm över LR, finns väl också speciella brusreduserings-program, så en del hoppar nog friskt mellan specialprogrammen, för inget program har allt. Nu gäller det inte alla många nöjer sig med bara LR.



//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.