Annons

Hur många Sony ägare använder Capture one ?

Produkter
(logga in för att koppla)
DNG-formatet i C1

Här däremot är det stor skillnad mot när man importerar en ARW-fil. C1 har ingen vidare koll på DNG-formatet och hjälper användaren inte alls vid importen för C1 förstår nog inte alls vad det är för fil man fått in. Ingen hänsyn tas till kameras eller objektivs egenheter vad det verkar. DNG-bilderna upplevs verkligt daskiga och här startar man alltså utan någon hjälp alls av C1. Det är möjligt att slutresultatet kan bli lika bra ändå men det sker till priset av mer eget arbete. Så lika bra som det blir med ARW, lika dåligt blir det efter import med DNG. Så glöm C1 för DNG tills vidare.
http://forum.phaseone.com/En/viewtopic.php?f=57&t=17923#p85462

Då har du en dålig profil för dina svartvita utskrifter. Ligger dina svartvita bilder i Gamma 2,2? Det är det bästa resultatet om du inte gör en speciell svartvit profil. Resultatet jag får med ABW är märkbart bättre än att skriva ut via dina färgprofiler.

Skam den som ger sig. Tack för påpekandet. Det måste ha blivit en konflikt där tror jag. Jag hade som sagt satt Advanced B&W i drivrutinen men jag tror att Semiglossprofilen kan ha varit vald i programmet istället för "Managed by printer". Nu ser det lite bättre ut och stämmer faktiskt en aning bättre mot skärmen också. Jag skriver ut en verklig närbild på en lejonhannes huvud mot svart bakgrund och nu ser både bakgrund och detaljering verkligt bra ut. Det ljusa blev bättre också (kontrasten ökade en aning tror jag).

Annars ser faktiskt de bilder jag skrivit ut med färgprofilen väldigt bra ut de också. Skillnaden är synbar men inte dramatisk.

Själva utskriftshanteringen i C1 är annars lite knölig med min skrivarhantering eftersom jag har min Epson WF-3620 (kontorsskrivaren) som defaultskrivare. Har gjort ett par utskriftspresets nu som håller bättre ordning. Det är ju mycket enklare om man skulle ha SC-P600:an som default, så jag kanske byter till den. De andra uitskrifterna från Work Force-skrivaren är det ju inte speciellt noga med.

Till något annat:

Läste Fotografisk tidskift (nummer 1 och 6 från i år tror jag), som vi får till jobbet och din artikel om skärpning av oskarpa bilder. Tack för rekommendationerna av verktyg. Kan ha hjälp av de kanske när jag håller på och försöker få så bra ordning de går på mina reprofotade gamla diabilder från 70- och 80-talen. Ska bli intressant att se vad det kan ge. Man hade ju inte focus peaking på den tiden direkt och inte bildstabilisering heller även om jag förmodligen var lite stadigare på handen. :).

Skam den som ger sig. Tack för påpekandet. Det måste ha blivit en konflikt där tror jag. Jag hade som sagt satt Advanced B&W i drivrutinen men jag tror att Semiglossprofilen kan ha varit vald i programmet istället för "Managed by printer".
Så bra att du fick bort den profilen. Då förstår jag verkligen att du får ett sämre resultat, om du hade lagt på en sådan profil. Den korrekta arbetsgången är ju att den svartvita bilden ska först konverteras till Gamma 2,2 och sedan skrivas ut med inställningen att skrivaren ska hantera färgerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar