Annons

Hur många säger något med sin bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att jag har alldagliga bilder kan jag leva med.
Men hur många bilder på natur och vilda djur väcker till djup eftertanke och reflektion ?

Hur ser en bild på en fågel ut som väcker till dom där extra tankarna om du skulle få välja?
Skall man knata ut och fota påkörda fåglar för att väcka folk.

Precis det du nämner är det som vi naturfotografer stämplas med.
Vi tar snygga men ointresanta bilder.
Sedan kan vi lägga ner i stort sett hur mycket tid som helst på att få till en bild.

Men om man i en studio fifflar med lite blixtar och attiraljer, ja då blir det djupsinnigt.
Jag köper inte riktigt det resonemanget.

Men alla har vi vår egen uppfattning om vad som är ett bra foto, det ligger i betraktarens ögon.

Highweiss skrev:
Jo, jag håller med - men det är kanske två olika spår, sas. Bildens innehåll och ursprungliga syfte är en sak, hur den sen(are) används med eller utan fotografens medgivande är en annan problematik - minst lika viktig och intressant, för all del. Jag tänker mer på fotografens egen ursprungliga tanke.

Men jag måste kanske backa lite i mitt definitiva "det finns en tanke bakom varje bild". I princip är det så, men med tanke på t.ex Che Guevara så var tanken antagligen så enkel som "detta måste dokumenteras". Och det är ju i allra högsta grad en berättigad tanke med en bild, och ett syfta med en bild som definitivt inte skall underskattas. Men det där med att klura ut vad fotografen vill säga är förstås knepitgt på andra sätt.

Låt oss ta en bild av en person som exempel. Bilden är tagen snett nerifrån. Det är inte speciellt långsäkt att vi då tolkar fotografens handling som så att han vill placera objektet i en maktposition. Å sanning? Ja den kan vara allt från att fotografen är ytterst kortväxt till att han/hon av olika praktiska orsaker tvingades ta bilden snett uppåt. Och vart har vi kommit då med vår tolkning? Jo då är vi ju i samma situation som om fotografen själv gkort en efterkostruerad tolkning...

Äsch va svårt det här är! :)

Visst är det två spår - bild och fotografens mening med bilden.

Källkritik är ju annars aldrig fel. Man kan ju alltid fråga sig (om man nu orkar det): "Vem som säger (eller försöker säja) vad åt vem och med vilket syfte?" (även om det är mycket svårare med bildmaterial än texter).

Man kan fråga sig om bilden är "äkta" på så vis att den är tagen av den som utger sig för att ha gjort det, vid den tid den uppges vara tagen och om den är manipulerad (idag är väl det snart regel än undantag vilket är ett problem i sig). I så fall vilken manipulering kan då godtas och i så fall vilka sammanhang (här finns det säkert många synpunkter)?

Om bilden tolkas av någon finns det då ett tidssamband (med det kan menas att man bedömer en bild utifrån den tid man själv lever i utan att ta hänsyn till de villkor och ideer som rådde vid tiden bilden togs (om det är en äldre bild)? Det är ju inte ovanligt att vi idag tolkar in saker i historiska bilder som kanske aldrig funnits där de togs. Man kanske gör sig skyldig till "en orättvis betraktelse" för att man bortser ifrån nåt av detta.

Men vem orkar hålla på så i vardagen?
"Äsch va svårt det här är!", som du själv sa är väl en högst relevant kommentar. Det är dessutom kanske så att vi försöker reda ut nåt där det inte finns nåt att utreda. Det kanske faktiskt inte fanns nån högre mening med att bilden en gång togs. Är det då nån mening att fråga sig alla dessa frågor?

Andreas K skrev:
Att jag har alldagliga bilder kan jag leva med.
Men hur många bilder på natur och vilda djur väcker till djup eftertanke och reflektion ?
Jag menar inte att du har alldagliga bilder, jag menar bara att om du inte försöker säga något med dina bilder, så blir det lätt endast upprepningar av annat.. eller i alla fall uppfattas det så av betraktaren.
men djup eftertanke och reflektion är inte heller nödvändigt. det kan räcka med en association, eller en paralell.
ett bra exempel på en association i naturbilder är tex: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/479647.htm?set=lp
varför säger den bilden något? jo för att vi känner igen situationen.

Hur ser en bild på en fågel ut som väcker till dom där extra tankarna om du skulle få välja?
Skall man knata ut och fota påkörda fåglar för att väcka folk.

det finns många sätt att väcka känslor och tankar genom att fotografera fåglar. jag har sett många fotografer som lyckas med det. pål hermansen ligger väl nära tillhands. porträtterad i senaste foto. hans "ett ögonblicks triangel" är ett utmärkt exempel på hur man kan beröra och framkalla känslor bara genom att fota fåglar. istället för att bara avbilda har han lyckats skapa en kommunikation med mig. men varför inte titta på terje hellesös bilder..
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/528995.htm?set=lp

ja, det finns många fler exempel .. men jag är egentligen inte så insatt, eftersom jag inte är så särskilt intresserad av naturfoto.

Precis det du nämner är det som vi naturfotografer stämplas med.
Vi tar snygga men ointresanta bilder.
Sedan kan vi lägga ner i stort sett hur mycket tid som helst på att få till en bild.

Men om man i en studio fifflar med lite blixtar och attiraljer, ja då blir det djupsinnigt.
Jag köper inte riktigt det resonemanget.

det är inte ett fenomen som bara finns hos naturfotografer. det finns mängder av fotografer som skulle kunna göra betydligt mer intressanta bilder genom att försöka lägga till ytterligare en dimension i bilderna. bingo rimér t.ex.? han använder för övrigt mycket avancerad ljussättning, men det gör inte hans bilder bättre för det. men det finns inom alla genrer. jag tycker inte att en bild blir bra bara för att man tar bild på utsatta människor eller på abstrakta kalsonger. snarare tvärtom. att ta bilder på utsatta människor är det värsta du kan göra om du inte har ett bra syfte. annars utnyttjar du människor som redan ligger på botten.

men i princip kan man väl säga att det alltid är enklare att säga saker med bilder om du har människor med. det handlar om association som jag sa tidigare. vi (människor) associerar lättare till mänskliga händelser och ansiktsuttryck etc..

och hur lång tid det tar för att ta en bild är väl inte heller relevant? det som är relevant är själva bilden. blev bilden bra eller inte? ja eller nej? sen ifall du suttit i ett gömsle i 2 månader, eller råkat rikta kameran mot himlen och tryckt av en bild av misstag spelar väl egentligen ingen roll. det som spelar roll är bilden. även reportage fotografer och mode fotografer och andra fotografer kan lägga ner mycket tid på förberedelser, men en bild tar sällan mer än en sekund att ta. det är dessutom i många fall inte själva tagningstillfället som är viktigast, utan urvalet i efterhand. det är då man upptäcker vad bilderna säger.

Men alla har vi vår egen uppfattning om vad som är ett bra foto, det ligger i betraktarens ögon.
sant. fotografen bestämmer vad han vill visa, men det är bara betraktaren som kan bestämma vad han vill titta på.

Jag tror vi är på samma nivå nu Martim.
En intressant disskusion.

En sak som jag ofta försöker baka in i mina bilder är humor.
Om det inte är humor så försöker jag få med den stämning som infann sig vid fototillfället och förmedla den till betraktaren. Funkar inte det, ja då får jag försöka igen på något annat sätt.
Men det är inte alltid lätt.

Många gånger handlar det om att försöka porträttera ett djur på ett så bra sätt som möjligt, på samma sätt som en studiofotograf vill få en så bra modellbild som möjligt.

Sedan att du visar en länk på en döende mås...
Visst måsen ligger och dör men jag får nog med misär på annat håll så jag lyfter hellre fram det vackra och roliga i naturen än att bli mörk och dyster.

ANNONS