Benganbus
Aktiv medlem
Jag tror ju,Thomas Nyström skrev:
Jag tycker det är ok om man vill säga något med sina bilder och jag tycker det är ok om man inte vill säga något....
att så fort man visar upp sin bild,
så vill man något...!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror ju,Thomas Nyström skrev:
Jag tycker det är ok om man vill säga något med sina bilder och jag tycker det är ok om man inte vill säga något....
Benganbus skrev:
Jag tror ju,
att så fort man visar upp sin bild,
så vill man något...!
Gårdis skrev:
För mig är det lite som med all kultur. En film kan vara underhållande, musik kan vara skön och bilder kan vara fina att titta på. Men Om filmen har en mening och kanske ett budskap, musiken en bra och tankvärd text och bilden en förmedling av kanske en känsla eller tanke så växer det i varje fall för mig.
Men samtidigt är jag lite trött på överanalyserande och prettobudskap.
Jag försöker ofta i mina bilder förmedla en känsla eller stämning, nåt som berättar lite mer än det vi först bara ser. Tex den här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/532555.htm?set=lp
/Gårdis
Sten-Åke Sändh skrev:
Stefan Fasth som startade denna tråd säger i sin medlemsprofil att han tar bilder för att "kunna frysa tiden" och det känner jag igen mig mycket i själv. Resor, händelser, platser, folk man träffar. Det är då jag och jag tror många andra tar sina flesta bilder. Sen finns det alltid de som har större ambitioner än så med sina bilder och det har jag också haft ibland.
Jag tar fortfarande resebilder som om jag skulle använda dem i min undervisning när jag var högstadielärare av nåt skäl jag själv inte begriper. Jag kan fortfarande aldrig förmå mig att ta bilder på resesällskapet framför Eiffeltornet eller Parthenon, fast jag faktiskt inte tycker att det är nåt fel med det! Problemet är bara att jag faktiskt inte undervisat sen 15 år!
Självklart väntar även jag på rätt bildvinkel och tillfälle ibland. Men jag tycker faktiskt det är helt OK att ha låga ambitioner ibland i denna överspända tid. Jag har viss förståelse för Bevis eller om det var Buthead som sa: "Jag är underpresterande och stolt över det!" Så länge man själv är nöjd med det så ser jag inget fel i det. FOTO kan ju vara bara ren rekreation också - att tänka på nåt annat än jobbet som tar allt mer av folks liv och tankar i anspråk. Jag har viss förståelse för den som vänder ryggen åt den som hävdar att man alltid måste se till att bilden man tar har ett budskap åt någon. Ibland måste man faktiskt andas ut - annars får man hjärnskador!
Fin bild annars. Äldre människor är ju verkligen ofta både vackra och intressanta motiv (trots att de själva ofta inte tycker det) och de sitter dessutom still och har oftast inte speciellt bråttom. Har du "regisserad" motivet den här gången eller såg du tillfället och tog det i flykten? Om man vill förmedla en känsla eller stämning aktivt så fresats man väl ofta att styra förloppet även om det ofta inte går...eller?
Gårdis skrev:
Håller med dig i det du säger.
Angående bilden så är den inte regisserad. Jag regiserar aldrig mina bilder.
mvh Viktor
gunte skrev:
Alla fotografier som framställs görs väl av någon anledning, hur simpel eller djup anledningen än må vara..
Highweiss skrev:
Varje bild har ett budskap, vare sig man vill det eller inte - för alla bilder säger ju något om fotografen själv! Varför har han/hon valt just det motivet? Vad har han/hon valt att ta med i bilden? Varför har han/hon valt att fånga eller försöka fånga just det speciella ögonblicket?
Betraktar kan/bör alltså ställa sig frågan "vad vill fotografen med den här bilden"? Och svaret är alltid med än "intenting". Och därmed säger alla någonting med sina bilder.
Däremot försöker jag själv (inte alltid framgångsrikt) hålla mej från att i efterhand tolka mina bilder. Med efterkonstruerade tolkningar lämnar jag ju bilden till slumpen, på något sätt. Den personliga tolkningen, idéen, tanken skall ju finnas mellan öronen någorlunda konkret redan innan bilden tas.
Gjorde en eftertolkning på den här bilden
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/476218.htm?set=lp
och började sen fundera på hur vettigt det nu var att i efterhand "komma på" vad jag vill säga med bilden. Men poängen är kanske ärlighet - att undvika att utan att blinka gå ut och hävda att den och den tanke fanns redan i förväg.
/Andreas
Sten-Åke Sändh skrev:
Det är klart att varje bild är ett beslut att trycka på knappen av fotografen. Men det finns ett problem över tiden och det är att bilder ibland får ett helt eget liv efter de tagits och används i olika sammanhang utan att fotografen själv varken tillfrågats eller är medveten om detta. Ibland under hans/hennes livstid och kanske ännu oftare efter hans/hennes död.
Vad ville fotografen av den världberömda bilden av Che Guevara som man nu kan se i alla mer eller mindre konstiga sammanhang (inte minst i reklam för revolutionerade nya produkter och lösningar av olika slag)? I det fallet har ju ursprungsfotografen fullständigt tappat kontrollen över sitt alster och få är de som vet vem som ursprungligen tog bilden och om det ens då fanns någon vidare tanke bakom den. Frågan är om den verkligen togs för att tryckas på T-tröjor över hela världen eller för att användas i reklam. Jag undrar vad både fotografen och Che skulle tyckt om det.
Det finns ju annars ett antal vittnesmål om otillbörliga bildutnyttjanden på FS inte minst som verifierar detta problem. Sant är förmodligen att de som använder dessa "lånade" bilder tycker att de passar in i deras nya sammanhang helt oavhängigt vad den ursprungliga fotografen än må ha menat med sin bild (om han/hon överhuvudtaget menat något). Jag tror fortfarande att väldigt mycket vi gör (inklusive fotograferar) överhuvudtaget inte har nån djupare mening. Jag tror att det är få som ärligt kan säga att de medvetet använt varenda minut under en dag på ett genomtänkt sätt. Att ta en bild tar en bråkdel av en sekund och det kommer vara ännu färre som kommer hävda att de har kontroll på 100-delarna.
Andreas K skrev:
Fotar jag en uggla, tja då är det nog mer en glädje att visa upp att jag som fotograf faktiskt lyckades hitta en uggla först och sedan få den på en bild som jag var nöjd med.
Andreas K skrev:
Varför måste jag förmedla någonting för att det skall vara intressant?
alla bilder kan förmedla ett budskap eller en känsla. det handlar bara om att fotografen ska vilja det. problemet blir att om du inte har något att förmedla då tröttnar man på bilden. att den är vacker kanske hjälper att fånga uppmärksamheten i några sekunder, men det är de bilder som har ett budskap som blir ihågkomna. jag bläddrade igenom dina bilder t.ex. det fanns många snygga bilder där, men jag kommer inte ihåg en enda individuell "flygande fågel"-bild. därför att utan ett budskap blir det bara ännu en bild. du hade även några fina landskapsbilder, men till syvende och sist blir det bara "ännu en" landskapsbild av ett berg med vatten i förgrunden. inget nytt under solen alltså.Andreas K skrev:
Varför måste jag förmedla någonting för att det skall vara intressant?
Kan inte en bild vara bra utan att förmedla någonting eller ett budskap ?
Edit: Jo om jag är nöjd med bilden så vill jag dela med mig av den. Därför publicerar jag den.
Highweiss skrev:
Man skall inte tro att förmedla betyder någonting djupt psykologiskt och mystiskt. Om en bild upplevs som bra betyder det att den är intressant och därmed förmedlar den någonting. Och vise versa.
Benganbus skrev:
Jag tror ju fortfarande,
att om man visar upp en bild,
som här på FS..
så vill man något...!
Kommunikation!?