Tillbaka till frågan; Ni som har flera systemkameror hur tänker ni när ni bygger flera system?
Finns ju inget helt rätt eller fel när det gäller sådant här. Alla har olika behov, budget, och tänker olika.
Jag har 8 aktivt använda kameror fördelat på 4 olika typer/system:
2 st FF DSLR:er (Nikon D750 som huvudkamera + D610 som backup/andrakamera).
2 st APS-C spegellösa (Fuji X-T10 som huvudkamera och X-E1 som backup/andrakamera)
2 st kompakter (Canon S-90 och S-95)
2 st mobilkameror (Apple iPhone 5 och Nokia Lumia 1020).
Hur jag tänker och använder:
Gillar alltid att ha en backup med mig. På fototurer så är det bra att kunna ha olika objektiv monterade klart på olika kamerahus. På resa med minnen jag inte vill missa så vill jag alltid ha med mig en backupkamera.
Vill inte ha olika system med mig som inte kan byta tillbehör och objektiv (var tex först inne på en Canon 6D som komplement till min D750, men la ner den ideen och gick för en D610 som backup istället).
Men även utan att ta hänsyn till tllbehör och objektiv, så är det ändå en fördel att ha så få olika märken/modeller som möjligt då man lättare lär sig handhavandet (därav att jag gillar att ha även två lika kompakter).
Förutom detta så har jag nästan alltid med mig två mobiler (en jobb, och en privat, och bra backup om en skulle krångla eller ta slut batteriet på). De är iofs två olika system, ett med iOS och ett med Windows. Så lite olika handhavande där, men där bygger det på det övriga behovet och användandet av mobilen (där Windows passar mitt professionella behov med bättre mail/agendafunktion till Exchange, etc, och iOS mer mitt privata behov av spel och underhållning).
Hur väljer jag vilka system att använda när?
Lite grovt enligt följande (även om jag inte har någon absolut regel, utan ibland går på vad jag känner för stunden):
För att fota sport, landskap och vid behov av riktigt hög kvalitet så kör jag mina FF DSLR:er (och som sagt ibland två stycken, med olika objektiv monterade på dem som jag snabbt kan växla emellan).
När jag flyger i jobb eller på semester så blir det mina APS-C spegellösa som får följa med. Samma om jag kör gatufoto eller inte vill släpa på för tunga saker.
Är jag på familjesemester som inte ger så mycket tid till avancerat fotande så blir det oftast kompaktkamerorna som får följa med (eller mina APS-C ILC:er om mer tid finns). Samma sak när jag själv utövar främst sportaktiviteter på resan som tex alpint, dykning, etc (vill inte behöva tänka på att vara rädd om dyr utrustning, och vill ha så lätt som möjligt).
Övrig tid så har jag ju alltid med mig två fantastiskt bra kameror i mina mobiler som alltid finns till hands när jag inte orkar eller tänkt på att ta med mig några dedikerade kameror. Kanon!
Gällande mitt personliga behov av kamerauppgradering så önskar jag så småningom att byta ut mina nuvarande äldre kompakter emot några nyare med 1"-sensor och inbyggd EVF som Sony RX100IV (eller motsvarande 1":are ifrån Canon eller Panasonic).