ANNONS
Annons

Hur många bilder man tagit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljunghusen

Aktiv medlem
Tja, kan man se på nåt sätt hur många bilder man tagit med kameran? I annonser brukar folk ange det, men dom kanske gissar. Jag har en d70.

Förresten är det bara jag som tycker d70 har väldigt mkt brus så fort man ökar isot? Räcker att öka till 400 så ser jag stooor skillnad :-( Vid 800 är bilderna väldigt brusiga och 1600 är obrukbart

/Anton

Enda sättet som man kan kontrollera exakt antal exponeringar är genom en verkstad. Men ofast så använder man en kontinuerlig filnamns-metod, vilket gör att man kan se ungefär hur många bilder man tagit (om man nu inte nollställer den).

Din D70 har ju ISO200 som lägsta inställning och visst är det skillnad på 200 och 400, men det bör inte vara en jättestor skillnad. Vid 800 så är bruset tydligt, men sitter och och tittar på dina bilder i 100% på skärmen så syns det betydligt mer än om du skriver ut dina bilder. Man kan bara jämföra brus mellan olika känsligheter på skärmen, men för att verkligen se hur det blir, bör man alltså skriva ut bilden.
Sen är det en fråga om att exponera rätt också. En lite underexponerad ISO400-bild som man justerar upp är betydligt sämre än en lite överexponerad ISO1600-bild som man ljusterar ner.

Nedan en korrekt exponerad 1600 jämfört med en dåligt exponerad 400.. Ingen stor skillnad, eller hur?

Bilagor

• 1600vs400.jpg
    1600vs400.jpg
    47.5 KB · Visningar: 1,064
Oj det är ju nästan inget brus alls på den där bilden! Bara rätt exponerad?

Nej du har rätt ang tomtebilden, ska exprimentera lite med det där!

Ska testa programmet, se om det funkar.. vore kul att se hur många bilder man tagit bara :)

Kollade igenom lite bilder och märker att det handlar ganska mkt om rätt exponerad eller inte.
En iso800-bild http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=119003
Denna ser ju bra ut, men den är lite brusreducerad och framför allt är bilden mindre

Det handlar, framför allt, om korrekt exponering, men det kan även vara bra att ställa ner skärpningen i kameran och själv ta kontroll över det, för skärpningen i kameran tenderar att förstärka bruset en del. Även en del extrema vitbalansintällningar kan påverka bruset negativt. Men viktigast är exponeringen.

Ljunghusen skrev:
Tja, kan man se på nåt sätt hur många bilder man tagit med kameran? I annonser brukar folk ange det, men dom kanske gissar. Jag har en d70.
/Anton

Det enklaste sättet är att kolla EXIF i den senaste bilden du tagit. Under Maker Notes finns en parameter "Total Number of Shutter Releases for Camera".

Du behöver en EXIF-läsare som kan läsa Maker Notes, t ex Opanda (gratis).

Johannes

Hur kommer det sig att man inte på alla bilder kan se slutartid, brännvidd m.m? Funkar på alla mina bilder, men inte på alla bilder jag tagit från nätet?
För att dom är förminskade?

Det beror på att de inte har någon EXIF-info. Den strippas från bilderna av en del bildredigeringsprogram tex.

dumbo skrev:
ISO1600 är i allra högsta grad användbart. ISO3200 från en D70 ser faktiskt åxå helt okej ut.

http://i.pbase.com/v3/38/606138/1/51784414.ISO1600.jpg

Edit:
Ska väl kanske tillägga att jag inte använt någon form av brusreducering på bilden ifråga.

Så där bra blir inte mina bilder pressade till 3200. Är det inte så att Adobe Camera Raw eller C1 har lagt på lite automatisk brusreducering här?
Det brukar ju vara förinställt som en standardinställning och ge snyggare brus än t.ex. Nikon Wiew.

Men snyggt som fanken är det.

Då får man fota RAW. Man ställer kameran på att underexponera 1 steg, sedan justerar man + 1 steg i RAW-konvertern. Det ger då motsv. ISO3200. Ändrar man 2 steg får man motsv. ISO6400 (då ser det inte så värst roligt ut längre, men små utskrifter funkar nog bra med lite brusreducering.

Fast man pressar väl egentligen också när man drar upp en normalt exponerad bild i efterhand med +1 steg i rawhanteraren?

Det blir ju samma sak?

Ärligt talat har jag blivit så slö att jag nästan alltid litar på kamerans exponering och justerar den i efterhand i rawprogrammet.

Med dia var det ju ett himla pillande med exponeringskompensation på kameran men med raw funkar det ju oftast bra att göra det i efterhand.

Tack för tipset för programmet...

"Total number of shutter releases for camera"
Totalt i dagsläget: 5705
:D

Jag hämtade också hem programmet men jag kan inte se "Total number of shutter releases for camera"
Tittar jag på fel ställe? eller vad? Kanske inte detta visas med D100?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar