Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lösa följande fotosituation?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
På dem flesta moderna kameror går det ju att använda sig av tex bländarförval eller helt manuella inställningar och då få rätt exponering.

Tre olika exempel..

1. Om jag tänkt att ta en landskapsbild och vill ha så stor djupskärpa som möjligt..då använder jag mig av läget för bländarförval. Jag har koll på skärpedjupet, slutartiden ställs in automatiskt och exponering blir förhoppningsvis rätt.

2. Om jag har samma landskapsbild, men nu med ett intressant huvudmotiv i förgrunden som jag vill ska framträda bättre..ja då väljer jag också läget för bländarförval. Här kan jag lägga skärpan precis vid huvudmotivet så att bakgrunden blir oskarp. Slutartiden ställs in automatiskt och exponeringen blir rätt.

3. Nu vill jag ta en bild på ett rörligt föremål..låt säga att det är en fågel. I denna situation väljer jag att använda mig av slutartidsförval eftersom jag kommer att bli tvungen att ta bilden på fri hand. Fågeln kan ju annars flyga iväg innan stativ och grejor har kommit upp.. :).

För att slippa skakningsoskärpa på fågeln så väljer jag en tillräckligt kort slutartid. Bländaren ställs in automatiskt och exponeringen blir korrekt. MEN..hur ska jag göra om jag även vill ha bakgrunden skarp och samtidigt få rätt exponering?

Låt säga att jag har valt den längsta slutartid (typ 1/60s) jag kan använda mig av innan det uppstår skakningsoskärpa. Det innebär också att min djupskärpa är den maximala för att det ska bli korrekt exponering. Jag kan inte förlänga slutartiden eftersom det blir skakningsoskärpa på fri hand. Jag kan visserligen använda mig av helt manuella inställningar och då få så pass kort slutartid som jag behöver och samtidigt få det skärpedjup som jag eftersträvar. Men exponeringen lär ju inte alls bli korrekt. Om jag i detta fall skulle vilja att även bakgrunden blir skarp och då välja en mindre bländare så lär ju bilden bli underexponerad.

Så min fråga är helt enkelt hur man löser en sådan här situation..så att man kan ta bilden på fri hand, få stort skärpedjup och samtidigt få en korrekt exponering?

Kan man komma runt "problemet" på något sätt..eller är det bara till att acceptera att bakgrunden "får bli vad den blir" eftersom bländaren ställs in automatiskt efter den slutartid jag har valt?

Kanske har jag missat något i mina tankegångar.. :). Förklara gärna för mig!


Mvh
Zim
 
Se där..jag hade totalt missat något. Ibland ser man inte skogen för alla träd! :)

Med en snabbare film så kan jag använda samma slutartid men med mindre bländare vilket innebär att jag kan ta bilden på fri hand och få ett större skärpedjup. Självklart!! :)


Tack för upplysningen Jim!


Mvh
Zim
 
Som tidigare talare sa, snabbare film tillåter mindre bländare.

En annan lösning, men dyrare, är att skaffa ett ljusstarkare objektiv.

Ytterligare en lösning är att vänta med att ta bilden tills det är mer ljus ute.

Om det är skakningsoskärpa du är rädd för och inte rörelseoskärpa så är ju ett stativ naturligtvis en lösning.

Mvh
Maverick
 
Maverick, ljusstarkare objektiv är ju inte en lösning eftersom han ville ha större skärpedjup.
 
för att vara petig

Ljustarkare objektiv är ju alltid att föredra, men i den här situationen när man vill ha en viss bländare för att få ett visst skärpedjup så
hjälper det inte med ljustarkare objektiv.
Enbart snabbare film eller mer ljus.
 
Om det är en Nikon eller Canon som du har (+ massor av pengar), kan du köpa ett till/shift objektiv (Nikon har en 85mm, Canon har tre; 24mm, 45mm & 90mm). Med tiltningen kan du få en mycket stort skärpedjupet med en stor bländaröppning(eller ha väldigt kort skärpedjup fast du har en liten bländare).

-- Nicke
 
Ett tredje alternativ är att använda objektiv med bildstabilisering. Canon har ett flertal (IS), Nikon några (VR) och även Sigma har nyligen lanserat något (var det OS de kallade sina?).

Man kan då använda 2-3 steg längre slutartid (4-8 gånger) och därmed använda mindre bländare, men ändå klara sig från skakningsoskärpa med handhållen kamera. OBS! Metoden hjälper inte mot rörelse i motivet, t.ex. en flaxande fågel! Den blir naturligtvis mer oskarp!
 
Re: för att vara petig

jaanK skrev:
Ljustarkare objektiv är ju alltid att föredra, men i den här situationen när man vill ha en viss bländare för att få ett visst skärpedjup så
hjälper det inte med ljustarkare objektiv.
Enbart snabbare film eller mer ljus.

Tänkte inte på det... :)

/Maverick
 
En blixt är också ett alternativ. Dels för att frysa fågelns rörelser, dels för att säkerställa att huvudmotivet blir rätt exponerat även om du har en liten bländare och kortare tid än du borde ha.
 
Okej..det verkar finnas lite olika lösningar för att komma runt "problemet". Det enklaste och billigaste är förstås att använda sig av en snabbare film eller helt enkelt vänta med att ta en viss typ av bild tills det finns tillräckligt mycket ljus ute.

Det verkar handla om att känna till när det går och när det inte går att ta vissa typer av bilder.

Jag använder för övrigt ett Minolta-hus. Så några av förslagen går bort av den orsaken. Stativ har jag..men i den situation jag beskrev hinner man kanske inte ta till stativet innan möjligheten till en bra bild är borta.

Tack för tipsen!


Mvh
Zim
 
Det saknas ett alternativ här......bänkkamera med förstälningsmöjligheter av både objektivplatta och filmplanet. Utnyttjar man Scheimpflugeffekten kan man få skärpa från frontlinsen till oändligheten även på full bländaröppning och teleobjektiv. Men det fordras förstås stativ.....
 
Det saknas ett alternativ här......bänkkamera med förställningsmöjligheter av både objektivplatta och filmplanet. Utnyttjar man Scheimpflugeffekten kan man få skärpa från i stort sett frontlinsen till oändligheten även på full bländaröppning och teleobjektiv. Men det fordras förstås stativ.....och gott om tid. Hur är det de säger, storformatsfantomerna, "Bländare 64, 20 sekunder - och en halvtimme i förväg"
Us
 
Nja, exponeringstiden är väl 20 sekunder, halvtimmen är till för uppställning av grejorna och inställning. Skall man göra en inställning för att uttnyttja Scheimpflugeffekten tar det tid, det är väldigt känsligt att maka ihop de tre plan som skall sammanfalla, millimeterpassning gäller.
Och bländare 64 är ju inte obligatoriskt, det går fint att köra med största bländaröppning som sagt, 8 eller kanske våldsamt ljusstarka gluggar som 6,3 eller rentav 5,6......:))
Us
 
Sen är det bara att hålla tummarna för att Jonas fågel är en sån där modern en som klarar av att hovra under 20 sekunders modellande :)
 
Ja..jag får använda mig av uppstoppade fåglar fastsatta med spik i marken för att lyckas ta en bild.. :)

Men det går nog det med.. hehe


/Zim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.