Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur långtidslagra digitalbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tim_H skrev:
Hej alla.
Intressant läsning.
Själv köper jag lagring på nätet, dår jag sparar alla mina bilder. Det kostar en slant, men Telia garanterar att bilderna finns kvar, då de kör backup.
hemma har jag ingen redundans alls.

Det låter bra. Har man råd så kan man gott utnyttja sådana tjänster. I mitt tycke så borgar Telia för kvalitet.
 
http://forum1.netgear.com/support/viewforum.php?f=38

Okej det är support forum men man får iaf hum om vilka problem som kan uppstå. Valet av hdd modell verkar viktigt och värme klagar många på. Så nu skall jag inte hacka ner på den ännu mera. Konceptet är jättebra och det är många som behöver en sådan hemma men inte har pengar för de grejer företagen köper.

Som ovan titta på online storage. Har helt förbisett det själv. Det kommer säkert att vara något för privatpersoner i framtiden.
 
Tim_H skrev:
Hej alla.
Intressant läsning.
Själv köper jag lagring på nätet, dår jag sparar alla mina bilder. Det kostar en slant, men Telia garanterar att bilderna finns kvar, då de kör backup.

Ja, telia har iaf. tidigare haft ruskigt bra uptimes på sina unix servrar. Det finns mycke skit att kasta på "felia", men stabilitet har de varit riktigt duktiga på.

Var hittar man den tjänst du köper? Vad kostar det? Länk?!!!
 
Tim_H skrev:
Själv köper jag lagring på nätet, dår jag sparar alla mina bilder. Det kostar en slant, men Telia garanterar att bilderna finns kvar, då de kör backup.
Det kanske funkar för vissa utvalda och viktiga foton, men kostnaden gör det ju helt otänkbart att lagra alla sina bilder för den som producerar lite mer (t.ex. RAW-bilder med DSLR). 10GB lagringsutrymme går ju på en tusenlapp om året, ungefär...
 
Aningen OT nu...

Flera av epost tjänsterna ger ju ganska stora utrymmen. Min GMail t.ex. tillåter 2695 MB, max storlek 10MB per epost.

I vissa fall kan det passa. Mindre JPEG bilder och temporär lagring.

Jag har själv flera små program "uppladdade" till GMail. Hamnar jag att jobba vid en dator som inte har dessa tar jag ner de från mitt konto.
 
ANNONS