P.R.
Aktiv medlem
Den frågan, dess svar och ett oräkneligt antal motfrågor torde vara ältad i många outhärdliga trådar tidigare.WFS) (Graylingman skrev:
En liten fråga bara.... Hur många analogister har duplikat...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den frågan, dess svar och ett oräkneligt antal motfrågor torde vara ältad i många outhärdliga trådar tidigare.WFS) (Graylingman skrev:
En liten fråga bara.... Hur många analogister har duplikat...
P.R. skrev:
Ditt exempel om dian från 1970 gjorde dig misstänkt lik en sådan men det är skönt om jag misstog mig. Jag har inget emot analogister, de flesta av dem är jättetrevliga, men den militanta fraktionen är rätt påfrestande.
Ja det är ett problem och det diskuteras regelbundet, inte bara här i forumet utan i hela den digitala världen. Det framkommer också en del lösningar men de är alla av typen att även om de kan köpa oss tid så är den tiden alltid begränsad. Lagringsmetoderna måste därför regelbundet omprövas.
Ja det är lika viktigt och det berörde jag också i det inlägg som du citerar här ovan. Samtidigt som vi är i färd med att rädda våra filer från nu utgående disketter, band och zip-diskar till medier med en bättre framtid så är det väldigt underligt om man inte samtidigt överväger om filformatet behöver uppdateras till något mer aktuellt. När vi så gjort detta har vi ytterligare några år innan det är dags att nästa gång göra liknande överväganden och så fortsätter det.
Du och andra som har invänt mot begreppet långtidslagring av digitalbilder har rätt i att det inte existerar. Det måste i praktiken istället handla om en lång serie korttidslagringar.
hornavan skrev:
Lösningen heter flashminne.
hornavan skrev:
Lösningen heter flashminne.
Innan detta år har runnit ut genom kranen kommer flashminnen att vara billigare än film. Då behöver vi alltså inte längre oroa oss för hur vi skall lagra våra bilder.
En liten skokartong rymmer ganska många fyragigabytes SD-minnen.
Av den anledningen är jag nu ganska lugn och tills vidare lagrar jag på extra hårddiskar och CD och DVD och på papper.
Papperskopior är inte så dumt om dom är bra. Tvingades scanna en gruppbild som jag av misstag raderat och den blev så bra att ingen märkte nån skillnad; inte ens jag. [/QUOTE
Visst, ytterligare ett media som inte kommer att vara för evigt. Det ändrar faktiskt inte nånting i sak. Det är ett media som alla andra. Media kommer och media går (och filerna består förhoppningsvis) men det är fortfarande som Pelle Rindar säjer att långtidslagring inte finns egentligen utan att vi idag snarast får vara beredda att från tid till annan flytta våra filer till mer moderna media (från "korttidslagring till en ny form av korttidslagring). SD-minnen kommer inte att vara nåt undantag från regeln även om de i vissa anseenden säkert är bättre än CD-skivor.
Tycker invändningen om känsligheten för statisk elektricitet (och kanske även magnetism min anm.)är högst relevant ovan (gäller ju även magnetiska media som diskar och disketter). Så långt ifrån alla är nog ense om att vi skådat ljuset i SD!
Enforcer skrev:
Har en fråga i all redundansnojja.
Hur verifierar ni att filerna är intakta?
Par filformatet är trevligt i att kunna erbjuda både verifiering att datat är oförändrat och även möjlighet att återskapa en del förstörd information.
Dock hanterar den inte katalogstrukturer.
Sedan finns det gott om format som endast räknar ut cecksummor så man kan verifiera att informationen är intakt.
hornavan skrev:
Visst, ytterligare ett media som inte kommer att vara för evigt. Det ändrar faktiskt inte nånting i sak. Det är ett media som alla andra.
Och vad är INTE ett media?? Vad är det som skulle förändra något i sak? Film, papper, hårdddiskar, CD-skivor;allt är media.
Så vitt jag förstår är flashminnen bättre än allt vad vi hittils hört talas om.
För mig är det en god nyhet även om du tydligen inte tycker det.
Jag tror att man i debatter som dessa, måste vara ganska noga med att skilja på faror som med för att man inte kan *läsa* data, och de som innebär att data *går förlorade*. Det är, ur arkiveringssynpunkt, en väsentlig skillnad på dessa felfall.Sten-Åke Sändh skrev:Visst, ytterligare ett media som inte kommer att vara för evigt. Det ändrar faktiskt inte nånting i sak. Det är ett media som alla andra. Media kommer och media går...
jorgene skrev:
Jag tror att man i debatter som dessa, måste vara ganska noga med att skilja på faror som med för att man inte kan *läsa* data, och de som innebär att data *går förlorade*. Det är, ur arkiveringssynpunkt, en väsentlig skillnad på dessa felfall.
Som jag beskrev i ett tidigare inlägg, så tror jag det är en väsentlig skillnad mellan 30-40 år gamla datamedia vi idag har problem att läsa ut, jämfört med de ev problem vi om 30-40 år kommer att ha med dagens media. Det finns -- redan idag -- så ofantliga mängder med varje enskild typ av skivor och minneskort, jämfört med de mängder av olika data-tape etc vi har att försöka läsa ut/tolka idag. Varför är det viktigt? Jo, så länge det finns en tillräcklig mängd, kommer någon alltid att kunna göra vinst på att se till att utläsningsmöjligheter bibehålls över tiden.
Då ser jag problemet med data som, pga undermåliga media, *försvinner* som ett långt större problem. Det är nog detta man som fotograf i första hand bör oroa sig för.
steelneck skrev:
Men hittills så har jag inte sett någon "bildbank" till en vettig kostnad som har tillräckligt höga säkerhetskrav, som har en rejäl försäkran gentemot kund, använder säkra och väl fysiskt spridda system, har beprövade plattformsoberoende överföringsprotokoll, säker kryptering och identitetskontroll osv.. Jag skulle ju inte gå med på nåt i stil med "Lagra hos oss på egen risk" bara för att det skulle kunna betecknas som billigt, det är att lura sig själv. Men jag tror att det kommer vad det lider, alla dessa trådar om långtidslagring visar på både behov och efterfrågan.
jobster skrev:
Sen om vi börjar tänka längre fram än 5 eller 10 år, så är ju problemet att kommer format som JPEG eller Nikons NEF-format att kunna läsas över huvudtaget då? Men den dagen den sorgen, blir att konvertera alla bilder till nya format vartefter dom utvecklas
Segeson skrev:
Denna lösningen har jag funderat på.
Nu verkar det som att den börjar komma ner till vettig prisnivå.
3000:- för 500Gb eller 250Gb speglat (raid 0 och raid 1) med vanliga IDE diskar är riktigt bra.
Shit pommfrittbotmund skrev:
Hoppas jag inte klampar på någons känslor nu men jag tror inte NetGear SC101 Storage Central är ett bra val. Det ser bra ut på ytan men folk har problem med dessa. Läs lite reviews.