Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur långtidslagra digitalbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Idag lagrar jag mina bilder enligt följande:

1. In på ena laptop'en för lagring, bildhantering osv

2. I samma stund så kopieras bilderna över till en extern Lacie 250GB

3. Efter att bilderna kopierats över till lokala diskar, sorterats och eventuella oanvändbara bilder raderats laddar jag upp dem till Bredbandsbolagets lagringstjänst Netpocket. Betalar idag 69:- / månad för 10GB, kan dessutom enkelt mejla stora filer direkt till mitt "lagringskonto" samt dela ut filer via länkar till eventuella intressenter för påseende.
Eftersom det "bara" ryms 10GB så backar jag inte upp alla bilder utan bara de viktigaste/bästa/mest värdefulla.

4. Bränner ut på DVD med jämna mellanrum, förvarar dem hemma.


I dagsläget börjar jag dock tvivla på att min Lacie håller den kvalité jag eftersträvar och därför ser jag mig nu om efter någon form av hårddiskbyte. Eventuellt köper jag två diskar till (av annat märke), ställer upp den ena hemma och den andra hos någon bekant med bredband. Tanken är då att med hjälp av mjukvara kunna "spegla" diskarna och i händelse av inbrott/brand/HDD-krasch ha minst en fungerande disk.

Allt detta görs i "väntan" på att det skall komma någon form av medium som garanterat håller ett sekel eller två :)
Om inte så fortsätter jag på samma sätt som nu.

Mvh
André
 
Re: Re: Hur långtidslagra digitalbilder?

Sten-Åke Sändh skrev:
Det finns ett antal gamla ganska stora trådar kring detta. Sök på "långtidslagring" i forumen om ni är intresserade av dessa diskussioner. Jag tänker inte går in i denna diskussion här och nu men det handlar om ett mycket brett spektrum av faktorer att beakta allt från bildfilformat till backupmedia. Långtidslagraing är en av de saker kring digitalfoto som enligt mitt sätt att se det inte är nöjaktigt lösta ännu. Det är därför det finns så oerhöret många synpunkter kring dessa problem fortfarande. Det enda jag tror de flesta kan instämma i hyfsat enigt är att det är nån form av problem för de flesta. Hur man sen uppfattar detta problem går däremot starkt isär, från de som inte tycker sig ha nåt problem att tala om, för att de fotar analogt, till de som upplever att de har ett verkligt problem att förhålla sig över tiden, utan att egentligen ha några riktigt bra garanterat hållbara lösningar till förfogande för tillfället.

Det finns dock många som tycker att problemet är ur världen bara för att man tagit en backup på en CD eller DVD-skiva eller har installerat speglade diskar i sin stationära dator. Men tror man att man är i hamn med långtidslagringen med så pass ringa insatser, så har man förmodligen gjort det lite väl lätt för sig. Jag ser dock att det finns gått om den typen av ståndpunkter även i denna tråden.
 
Tycker folk överdriver problematiken med långtidslagring en del. Diskussionen får felfokus då behovet av långtidslagring inte är så stort med tanke på hur fort utvecklingen går. Varje gång man köper ny dator får man plats med allt man hade och lite till på den nya. Varför planera 10 år framåt om man förmodligen endå kommer att byta dator med 2-3 års mellanrum och då kopiera om all data? Hur många har kvar sina 5 år gamla diskar här?

Däremot borde fler tänka på att sprida sina bilder fysiskt som skydd emot stöld och brand. Tex låt kompisar hålla en backup (Förslagsvis på DVD).

Själv använder jag en Lacie disk som funkar kanon, den går dygnet runt och visst blir den varm men det blir alla hårddiskar, bara att det går att känna på en extern. Bränner ut mina bilder då och då och lämnar dem hos mina föräldrar. Körs även automatisk backup till min Laptop varje gång jag startar den.

/H
 
Re: Re: Re: Hur långtidslagra digitalbilder?

Sten-Åke Sändh skrev:
Det finns dock många som tycker att problemet är ur världen bara för att man tagit en backup på en CD eller DVD-skiva eller har installerat speglade diskar i sin stationära dator. Men tror man att man är i hamn med långtidslagringen med så pass ringa insatser, så har man förmodligen gjort det lite väl lätt för sig. Jag ser dock att det finns gått om den typen av ståndpunkter även i denna tråden.
Säg att man har 100Gb med foton (ganska många foton även om man knäpper i RAW-format). Om man nu tänker sig att man vill stoppa det här på något media (en eller flera kopior) och sedan gömma undan det mediat i 3, 5, 10 år för att sedan plocka fram det när man vill kolla på det, då är man nog ute på hal is. Om man däremot inser att 100Gb INTE är mycket om 3, 5, 10 år (eller nu för den delen) och är ganska säker på att man kommer att hålla sig ajour med datatekniken (dvs kommer att ha en dator i någon form) de närmaste 10 åren så inser man att man inte behöver ARKIVERA sina foton. Se bara till att bära med sig dom på fräscht media (i flera ex yadayada).

EDIT: Henrik, du hann före mig :)
 
Angående externa diskar som funkar på båda PC och Mac så borde nog alla med USB göra det. Det viktiga är att disken är formaterad som FAT32, inte NTFS eller Apples filsystem.
 
Humpe skrev:
Tycker folk överdriver problematiken med långtidslagring en del. Diskussionen får felfokus då behovet av långtidslagring inte är så stort med tanke på hur fort utvecklingen går. Varje gång man köper ny dator får man plats med allt man hade och lite till på den nya. Varför planera 10 år framåt om man förmodligen endå kommer att byta dator med 2-3 års mellanrum och då kopiera om all data? Hur många har kvar sina 5 år gamla diskar här?
/H

Lycka till! :) Att se behovet av en strategi för långtidslagring som litet, bara för att utvecklingen går fort känns lite udda minst sagt. De flesta ser nog på detta helt inverterat. Det är ju just in och utfasning av nya format, gränssnitt, tekniker etc. etc. som skapar problemen folk i allmänhet försöker bemästra. Har du läst vad många skrivit om dessa problem genom att söka på just "långtidslagring" i forumsdelen på FS? Om inte så gör gärna det!

"Hur många har kvar sina 5 år gamla diskar här?", frågar du som om det skulle vara nåt mått på långtidslagring. Jag har dia-bilder från 1970 (35 år gamla bilder alltså) och andra på FS har säkert ännu äldre grejor i skåpen. Mina dian ligger där de alltid ligger och jag har aldrig behövt oroa mig för att jag inte ska kunna ta fram dem och visa dem any time (det enda man behöver oroa sig för är om lampan i diaprojektorn är hel eller trasig). De som emellertid börjar sparar sina bilder idag kan inte ha en lika sorglös inställning till lagring som jag kunnat ha med mina dia, för idag sparas våra bilder i format och på media som inte är stabila över tiden och det på teknikplattformar som även de ändras i rask takt. Svaret på din fråga om vilka som har kvar sina 5 år gamla CD och DVD är "inga"!!! För praktiskt taget inga har så gamla CD och DVD ännu och det är just det som är problemet - d.v.s. att vi måste förhålla oss till problem som vi inte ens upplever idag!
 
Segeson skrev:
Nu verkar det som att den börjar komma ner till vettig prisnivå.
3000:- för 500Gb eller 250Gb speglat (raid 0 och raid 1) med vanliga IDE diskar är riktigt bra.
Notera att Netgear-lösningen inte stödjer RAID-0 utan antingen är det RAID-1 (spegling) eller två separata diskar (alltså utan disk-striping). Vid en säkerhetskopiering skall man ändå inte använda RAID-0 men jag ville bara klargöra skillnaden.

Netgear poängterar på flera ställen att prestanda går ner vid RAID-1 så man får nog vid spegling räkna med betydligt sämre än de 5 MB/sek som annars uppges för skrivning under optimala förhållanden (med de allra snabbaste diskarna o.s.v.).
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag har dia-bilder från 1970 (35 år gamla bilder alltså) och andra på FS har säkert ännu äldre grejor i skåpen. Mina dian ligger där de alltid ligger och jag har aldrig behövt oroa mig för att jag inte ska kunna ta fram dem och visa dem any time.

De som emellertid börjar sparar sina bilder idag kan inte ha en lika sorglös inställning till lagring som jag kunnat ha med mina dia, för idag sparas våra bilder i format och på media som inte är stabila över tiden och det på teknikplattformar som även de ändras i rask takt.

Svaret på din fråga om vilka som har kvar sina 5 år gamla CD och DVD är "inga"!!! För praktiskt taget inga har så gamla CD och DVD ännu och det är just det som är problemet - d.v.s. att vi måste förhålla oss till problem som vi inte ens upplever idag!
1. Nej, det är nog riktigt att du inte behöver oroa dig, men endast i meningen att det är meningslöst att oroa sig vad gäller dia och negativ. Det sönderfall som sker över tiden är kanske inte dramatiskt, men det går inte att hejda och kvalitetsförsämringen och blekningen accelereras dessutom kraftigt om man dristar sig till att visa sina dia (cm framför en 150W halogenlampa). Även duplicering, om aldrig så professionell, medför kvalitetsförluster. Nu har vi en digitalteknik som för fösta gången åtminstone *möjliggör* mycket lång lagring och duplicering med *noll* i kvalitetsförlust. Hur skulle det vara om vi försökte se fördelarna med detta: att försöka se det halvfulla glaset i stället för det halvtomma?

2. Du har så klart rätt i att plattforms- och teknikförändringar är ett (stort) problem idag. Jag vill dock påstå att det är skillnad på det man har problem med idag, och de problem man ev kommer att med dagens data i framtiden. Plattformar och (vanligare) standarder är så vansinnigt mycket mer spridda och etablerade idag än de var för 30-50år sedan. Tror du det kommer att vara lättare att läsa en "PC-HDD" med JPG/TIFF-bilder om 35 år, än vad det idag är att läsa något kryptiskt magnetband, med egen filstandard, från en stordator från 1970? Stordatorn kanske stod i några exemplar på myndigheter etc, men PC:n finns praktiskt taget i varje hem, varje arbetsrum, alla företag, etc, etc. Det kommer minst sagt att ta ett tag innan dessa plattformar och standarder "försvinner"...

3. Ja, det finns ju minst en i alla fall... Jag! ;-) Och de lever alla i högönsklig välmåga, tackar som frågar. Och då skall man väl lägga till att kvalitén på CD-R då, förmodligen bara var en skugga av vad den är idag. För övrigt måste man ju även med ett modernt Velvia-positiv "förhålla oss till problem som vi inte ens upplever idag"! Vem vet hur länge ett Velvia-dia behåller acceptabel "original-kvalitet"? *Det* vet ingen, däremot...
 
Sten-Åke Sändh skrev:
"Hur många har kvar sina 5 år gamla diskar här?", frågar du som om det skulle vara nåt mått på långtidslagring. Jag har dia-bilder från 1970...
Henrik har en poäng i att när vi byter dator så flyttar vi med automatik över våra data till ett tekniskt uppdaterat medium och förmodligen funderar vi samtidigt på om vi behöver göra någon konvertering eller liknande till ett nyare format som vi tror är framtidssäkrare.

Om du har råttor i din garderob upptäcker du det först när du vill titta på bilderna om tjugo år och de redan är uppkäkade :)
Nej, jag är inte ute efter en analog vs. digitaldebatt utan bara i likhet med Henrik påvisa att teknikutvecklingen faktiskt inte enbart är negativ ur ett lagringsperspektiv.

Det finns inget som säger att bara för att det är långtidslagring så måste det ske på exakt samma sätt under hela tiden, det viktiga är bara att vi efter lång tid kan läsa våra data.

Självklart måste man parallellt med ovan nämnda datoruppgradering ständigt också se till att skapa redundans genom att ha uppdaterade och lika framtidssäkrade säkerhetskopieringsrutiner.
 
P.R. skrev:
Henrik har en poäng i att när vi byter dator så flyttar vi med automatik över våra data till ett tekniskt uppdaterat medium och förmodligen funderar vi samtidigt på om vi behöver göra någon konvertering eller liknande till ett nyare format som vi tror är framtidssäkrare.

Tack, en utmärkt sammanfattning av vad jag försökte säga.

/H
 
Re: Re: Re: Inga externa utan kylning

anper skrev:
Det jag menar är att angiven meantime between failure på disken inte kommer att gälla om den startas och stoppas ofta. Om jag inte har fel beräknar tillverkarna detta vid kontinuerlig drift. Det viktiga är att räkna med att hårddiskar pajjar och det ganska ofta. Kanske inte så ofta hårdvarumässigt som med traschat filsystem. En uppstart sliter dock proportionellt mycket mer på en disk än kontinuerlig drift förutsatt att disken är ordentligt kyld. Jag har t ex separat kylning på hårddiskarna även i min "stora" datorlåda. Den alltför tunna luftspalten i hårddiskracket gjorde att man inte kunde ta på diskarna utan att fläkta ner dom lite i temperatur.

Någon rekommenderade lacies externa diskar nedan. Det är en sådan jag syftade på när jag tog upp externa diskar som blir asvarma. Jag kan inte tänka mig att disken mår bra där inne vid kontinuerlig drift.

Tycker du överdriver lite, så ofta krashar inte hårddiskar. Jag har sen VIC20 tiden gjort sönder en hårddisk och det var i december, förmodligen pga min egen oförsikighet jag brukar kasta ena disken från mitt RAID1 i resväskan när jag åker iväg om man skulle råka ut för inbrott. Att inte lägga den så kretskortet är skyddat är korkat men har alltid funkat innan utan problem :)

Har även 3st MaxtorOne Touch 300gb & 1 250gb och de står brevid varandra och är på dygnet runt året runt och de är riktigt varma men funkar utan problem.

Jag tror de flesta haverade diskar/filsystem beror på användaren och inte hårdvaran i första hand.

Nu råkar jag säkert ut för hdd krasha bara för jag skrev detta, dags o installera ersättningsdisken i RAID1 systemet illa kvickt :)
 
wipe skrev:
Kan detta vara något? En extern nätverksansluten enhet som automatiskt speglar mellan de två IDE-hårddiskar man stoppar in i den.
Notera att den inte stödjer SATA-diskar. Förmodligen har man ändå köpt något annat när PATA-diskar inte längre finns att få tag på men man bör åtminstone veta om det innan man handlar.
 
Har ni IF som försäkringsbolag så bör ni fått hem ett erbjudande från dem. Kostnadsfri lagring av obegränsat antal bilder hos Eurofoto.

Kul att försäkringsbolagen tänker på oss som fotar digitalt! :)
 
P.R. skrev:
Henrik har en poäng i att när vi byter dator så flyttar vi med automatik över våra data till ett tekniskt uppdaterat medium och förmodligen funderar vi samtidigt på om vi behöver göra någon konvertering eller liknande till ett nyare format som vi tror är framtidssäkrare.

Om du har råttor i din garderob upptäcker du det först när du vill titta på bilderna om tjugo år och de redan är uppkäkade :)
Nej, jag är inte ute efter en analog vs. digitaldebatt utan bara i likhet med Henrik påvisa att teknikutvecklingen faktiskt inte enbart är negativ ur ett lagringsperspektiv.

Det finns inget som säger att bara för att det är långtidslagring så måste det ske på exakt samma sätt under hela tiden, det viktiga är bara att vi efter lång tid kan läsa våra data.

Självklart måste man parallellt med ovan nämnda datoruppgradering ständigt också se till att skapa redundans genom att ha uppdaterade och lika framtidssäkrade säkerhetskopieringsrutiner.

Visst, då kan det funka om du själv har koll intresse och vårdar dina minnen. Men hur är det idag när folk runt en dör? Du står med en kartong bilder eller en del dialådor där du direkt ser att det är en del av det "virtuella släktarkivet som du kanske känner att du bör ta hand om. Det är väldigt påtagligt för de flesta som drabbas.

I en nära framtid dör farbror Stenis och dator lämnas över nån yngre släkting som raskt formaterar hårddisken och lägger in ljud-filer av senaste format isället. Hans gamla externa Maxtor med USB-interface hittas på landstället efter många många år och då är det ingen längre som använder USB för det har försvunnit sen länge tillsammans med både serieportar och parallellportar för nånting annat mer modernt och trådlöst. Att det fanns ett släktarkiv som fanns på den var det ingen som hade en aning så den externa gamla hårddisken slängdes i den årliga kommunala sophämtningen på skärgårdsön ifråga.
 
10 bilder

egaeci skrev:
det låter ju för bra för att vara sant, lagrar de alla mina bilder helt gratis? jag letade efter nån "hake" på deras sida men hittade ingen. någon som har testat dem?

De lagrar tio bilder gratis och jag tror att dom flesta på detta forum har lite fler, kanske i genomsnitt 11 bilder :)
 
Re: Re: Re: Inga externa utan kylning

anper skrev:
Jag skulle inte inte heller rekommendera att skapa en backup utifrån en annan som någon föreslog ovan. Data bör flyttas så lite som möjligt. Blir det fel på filsystemet är ju inte den andra backupen heller något att ha.
Ett backupsystem som jag började använda i mitten av 80-talet byggde på att man roterade diskar, dvs backup gjordes mot en ledig disk varefter maskinen bootades om med den nya disken. Den gamla disken var nu backup-kopia. Fördelen var att man direkt märkte om kopian var ok eller inte, och backup-disken hade man ju nyss kört från så den var också ok. Det är inte trevligt att upptäcka att de backup-diskar/band som man gjort det senaste året inte innehåller någon läsbar data! Detta system kräver naturligtvis löstagbara diskar, så det fungerar nog inte så bra med dagens bärbara datorer.
 
ANNONS