Jo förresten, 50-200 ingen vettig optik. Dels för dålig skärpa, dels för dålig ljusstyrka. Själv tycker jag inte zoomoptik är så viktigt. Fotograferar egentligen helre med fast brännvidd. Visst om man står lite dåligt till eller inte vill sprinna runt och störa (t ex i kyrkan vid ett bröllop) då har ju zoomen sina goda sidor. Men fast brännvidd har ändå alltid bättre ljusstyrka på teleobjektiv. Detta ger snabbare slutartider om bättre oskärpa i bakgrunden (vilket är superviktigt vid många porträttfotograferingar). Bättre då att titta på 85/1,8 el 100/2 eller 90/2,8 eller 200/2,8. Dessa är dessutom lättare och mindre än zoomarna. Tyvärr finns det obefintligt med prisvärda fasta brännvidder mellan 100 och 300. De som finns är bra men dyra.
Själv kör jag helst 12-24, 50 och 85. Sedan tar jag ibland med 70-200/4 men det är inte så ofta.
Det finns en sorts inbyggd ängslan hos många som jag har märkt av. Denna ängslan går ut på att man försöker täcka in hela området från 20-24mm hela vägen upp till 300 eller 400mm med zoomar och helst ska zoomområdena överlappa varandra så att man inte riskerar att sakna en millimeter mellan 2 zoomar någon stans. Jag skulle nog kunna klara mig resten av livet med 3 fasta objektiv på 21, 35 och 85mm inga zoomar eller tjafs... hmm... ok då kanske ett 100-300/4 för sport och natur. men det skulle jag bara behöva i 5% av bilderna resten av de 95 %en skulle jag ta med de tre fasta.
Problemet med 350D är att det inte finns ett enda fast objektiv som motsvarar ca 20mm p g a brännviddsförlängningen. Därmed blir det en zoom. För min del 12-24mm (mots 20-40mm på FF). Sedan har vi kruxet att bära runt på en massa objektiv och hålla på och byta. På uppdrag är det ofta ont om tid. Tja då är ett 18-50/2,8 superbra eftersom det täcker in de viktigaste brännvidderna och har hyffsad ljusstyrka. Billigare blir det också. Anledningen till att jag rekommenderar fast brännvidd så starkt när det kommer till telet är att det med APSc sensor som i 350D är mycket svårt att få till litet skärpedjup. Det går i princip bara med 85mm och uppåt, och då med bländare 2,0 eller bättre vid 85mm. 2,8 vid 135mm och bl 4 vid 200mm. Så enkelt är det att välja för mig. Hoppas du kommer att ha like lätt ;-)
MVH, Niclas
PS Vi vet vi är snälla och söta som små änglar ;-) Varsågod... det var så lite... eller... hmm... harkel... åtminstone om man jämför med "(Dostojevski), krig och fred". Den var mycket längre