SixBySix skrev:
Optik är svårt (dyrt). Man kan väl inte få allt, speciellt i början om man inte har så stor budget. Själv tycker jag det kan vara bra att fundera över var man vill hamna till slut. Sedan väljer man var man vill börja, och vad som ska kompletteras med i efterhand. Antalet möjliga bra kombinationer är mycket stort och det finns massor med trådar om optikval till 350D som kan ge bra information. Sök på "350D optik".
Jag kan ju ge ett förslag med tanke på dina ambitioner att göra modell, produkt och bröllopsuppdrag. (Prisex nytt ca ink moms).
Kamerahus 350D (ca7000kr) + begagnad analog EOS 10 eller EOS 30 (ca 1000-1600kr) som backup. (Jätteviktigt med bakup om de ordinarie grejorna skulle strula, man kan ju inte gärna säga -"ska vi fortsätta med brölloppet nästa vecka när jag fått min kamera reparerad". Kunden struntar i om det är analogt. Bara det blir bra bilder.
Optik
1) Tamron 28-75/2,8 (ca 4000kr). Ljusstark, mycket skarp, perfekt till porträtt och flexibel med zoom. Täcker in nästan alla intressanta porträttbrännvidder. Alternativ Canon 28-135 IS. Mindre ljusstark men med bildstabilisator. Inte fullt så skarp som Tamronet men fullt tillräckligt. (Viktigt med ljusstyrka alternativt IS i mörka miljöer som t ex kyrkor). Fördel: lite mer tele (mer tele är ytterst sällan nödvändigt till uppräknade användningsområden. Det är först när uppdragen börjar inkludera t ex hästsport eller press som mer tele kan bli nödvändigt.
2) Vidvinkel är viktikt vid interriör, gruppbilder och miljöbilder. Här finns 3 vettiga alternativ enligt mig. Tokina 12-24/4. (ca 4500kr). Litet smidigt, bra skärpa, prisvärt och med rejäl vidvinkel. Sigma 15-30/3,5-4,5. Väldigt skarpt men lite klumpigare och ljudligare autofokus. Svårt att använda filter till (vilket iofs sällan behövs). Inte jättebra vid motljus (men inte avgörande dåligt heller). Lite mer vinjettering vilket iofs går att fixa i PS. Canon 17-40/4L. Skarpt speciellt från 21-40mm. Extremt välbyggt och bra autofokus. Saknar den där riktika vidvinkeln men har lite längre brännvidd (40mm) och går därför att använda lite mer allsidigt.
3) Canon 50/1,4. (ca 2800kr?) För att kunna få kort skärpedjup med rätt porträttbrännvidd samt över huvud taget ruskigt bra skärpa, eller bilder i riktigt dåligt ljus (pga ljusstyrkan). Alternativ 50/1,8, (ca 1100kr)(även det mycket skarpt) är dock lite väl plastigt och har dålig ring för manuell fokus. Bägge optiker måste bländas ner ca 1 steg för att ge riktigt bra skärpa men porträtt får ju gärna vara aningen softa så optikerna har stort användningsområde även på full öppning.
4) Senare komplettering Tele Canon 70-200/4 (ca 6000kr?)alt Sigma 70-200/2,8 (eller Sigma 100-300/4, Canon 100-400 IS)
5) Fast brännvidd för hög ljusstyrka, skärpa och kort skärpedjup, t ex Canon 85/1,8, Canon 100/2, Tamron 90/2,8 makro (bra för små produkter typ smycken) (ca 4500kr)
Börja med steg 1-3. Komplettera sedan med 4 och/eller 5 efter behov. Då har du billigaste/mest prisvärda proffsfoto utrustningen enligt min mening.
Vill du inte gå så långt kan det vara ett alternativ att ersätta steg 1 och 2 med Sigma 18-50/2,8. Skarpt och ljusstarkt. Du får inte riktigt så mycket vidvinkel eller porträtt tele, men ändå lite av varje. Motsvarar 29-80mm på analog kamera och det täcker in det det viktigaste. Steg 2 enligt mig skulle då vara att komplettera med Canon 85/1,8 för lite mer tele, ljusstyrka och kort skärpedjup, perfekt för porträtt. Det är ett billigt sätt att börja på med mycket fint resultat. Ca 4500kr per optik tror jag.
Glöm inte extern blixt 420EX, alt 430EX alt Sigma 500 Super DG. Dessutom minne (ca 2x1GB sandisk Ultra II, och väska + stativ.
MVH, Niclas Vestman