Det kan jag kanske men du påstod något om ISO baserat på något som heter "q" så jag frågade helt enkelt dig som tycks ha koll på definitionen. Det vore väl inte så svårt att ge ett ordentligt svar istället för att skriva kortfattade kryptiska svar som inte leder någonstans?
Att det inte leder någonstans håller jag med om men att googla på det angivna standardnamnet eller klicka på wikilänken som dykt upp flera gånger är knappast för mycket begärt.
Under rubriken "The ISO 12232:2006 standard" hittar du sätt snabbt två formler. q är bara ett mellanresultat, en konstant som kan vara noll i två fall om jag förstått saken rätt. Dels om objektivet inte släpper igenom något ljus, dels om vinkeln är 90 grader vilket bägge är teoretiskt möjliga när man ska sätta upp skalan. Fyll objektivet med bly eller montera objektivet på tvären så kommer vi nog nära noll för att man ska få problem att mäta något alls, teoretiskt blir det i alla fall noll och det kan vara bra att ha en skala som går till noll när man tex vill kunna räkna eller helt enkelt mäta riktigt dåliga iso-värden. Det skulle se lite lustigt ut på skalan om alla värden ner till nästan noll fanns med men inte just noll. Som en voltmeter eller linjal utan nolla. Noll är väl bra ställe att vila nålen på när man inte får någon signal
Det blir problem med beteckningen av mätvärdet men om man känner sig besvärad av problemet och absolut måste skriva ner något på ett papper kan man skriva ISO 0 / 8° (vrid åttan 90 grader) för att beskriva noll känslighet men jag har inte sett någon enda kamera visa något annat än den linjära skalan så ISO 0 duger bra och folk här verkar förstå vad som menas även om de inge gillar idén.
Översättningstabellen för film har inte med definitionen av nya ISO att göra. Gamla ISO 5800, ASA och DIN ingår inte som parametrar i någon enda ekvation. Man har förstås valt konstanten så att man kommer nära de välbekanta filmhastigheterna.
Den andra formeln
ISO speed ratings of a digital camera are based on the properties of the sensor and the image processing done in the camera, and are expressed in terms of the luminous exposure H (in lux seconds) arriving at the sensor. For a typical camera lens with an effective focal length f that is much smaller than the distance between the camera and the photographed scene, H is given by
H = qLt / (N * N )
ger också teoretisk möjlighet till noll. q har vi pratat om (det är svårt att skriva som text så ni får ursäkta om jag inte återger den), om luminansen L eller tiden t är noll. tidskalan (alltså vad vi mäter slutartid med) innehåller en nolla så då ärver vår nya ISO-skala också en nolla. Dito med Luminansen.
Köper man inte sista delen räcker det med att vrida objektivet 90 grader eller är det någon som säger att man inte får göra det heller under definieringen av skalans lägre ände, inte praktiskt förstås?
Skilj på skalan och vad som kan finnas praktiskt. Låt nålen vila på noll i vårt tankeexperiments mätinstrument beredd att mäta riktigt låga iso om det skulle behövas.