"Köp mera MP, köp flera B/S, köp ännu mer minne osv osv. Avsikten med denna tråd är att vi kanske ska hejda oss lite och inte bara köpa nytt, nytt utan kanske ha kvar sin kamera lite längre istället. Ärligt talat, behöver vi som är amatörfotografer 18 MP? Räcker inte 10 då de flesta ändå sällan eller aldrig skriver ut bilder större än en A4?"
Vi "amatörfotografer" ryms inom ett väldigt stort spann. Vissa fotar lite grann och nöjer sig med enklaste familjekameran andra fotar till och med med digitalt mellanformat. Det finns en hel del som printar stort också(mig själv
).
"Skulle vara intressant att höra vad övriga FS-medlemmar tycker. Köpa nytt varje år eller vart tredje, fjärde eller kanske vänta ända till 7-8 år? Tanken svindlar!"
Jag tycker att man skall köpa nytt när man känner att det är något man saknar (tex, Bildkvalitet, bättre skärm för att bedömma om skärpan sitter, autofokusprestanda eller ljusstarka gluggar). Vad det är man saknar beror ju på vilken typ av fotografering som man bedriver och vad man vill ha bilderna till.
Sjäv har jag gjort resan D70 ->D200 ->5D ->5DMarkII
5Dn är den första kameran som gav en väldig tillfredställelse när jag öppnade bilderna i datorn (Nikon har nu likvärdiga alternativ men inte då jag bytte). Bytet till markIIan gjorde jag främst för att kunna bedömma om skärpan sitter när jag fotar bröllop och funktionen microadjustment(de flesta gluggar är ju något off).
Vad har jag lärt mig av alla mina byten? Jo, för mig är bildkvalitet allra viktigast (Då jag även gillar att printa stort). Många bilder/sekund, följande autofokus är inget jag prioriterar.
Kommer jag uppgradera igen?
Med största sannolikhet! Vad är det nu jag vill ha?
Jo, ett fungerande trådlöst blixtsystem där jag kan köra highspeed sync genom paraply. Nuvarande sändare funkar dåligt utomhus i dagsljus. Och vips har canon sökt patent på ett system med trådlös styrning mellan blixtar och kameror via wlan. förmodligen kommer detta integreras i kommande kameror och blixtar.
Så är man där igen