Graal
Avslutat medlemskap
ThomasC skrev:
..........Man måste ställa sig frågan: Vad kan film göra, som inte kan göras digitalt? Med den hastighet vi ser i utvecklingen för närvarande tror jag svaret ganska snart blir: Inget!...iaf inget som gör den gångbar inom det kommersiella fotograferandet....
Det var inte så länge sedan journalisterna trodde att skrivmaskinen skulle finnas kvar på många ställen trots datorns intrång på redaktionerna.....¿¿
Svartvita filmnegativ kopierade på gelatinsilverpapper är fortfarande en otroligt vacker upplevelse i jämförelse med en digital utskrift. Jag har sett en hel del digitalat utskrivna utställningsbilder gågna sommar (av skickliga fotografer och fotoshoppare) och även många svartvita gelatinsilverbilder (förutom mina egna förstås) De digitala bilderna på utskriftspapper har inte varit i närheten av den känsla man upplever av en välkopierad svartvit mörkrumsbild. T.om de svartvita "dussinbilder" som man sålde på gatorna i Prag gav mig en bättre känsla än de digitalt utskrivna. Visserligen finns tekniken att framställa negativ från digitala filer som sedan kan kopieras på traditionellt sätt men det får ändå ses som en ganska komplicerad och dyr process som inte kommer att bli gemene mans eller är särskilt lätt att få bra fason på vad jag kan förstå.
Det skrivna ordet är inte på samma sätt jämförbart med den fotograferade bilden. Det är inte själva den tekniska skriften som gör skillnaden mellan en bra bok och en dålig bok men när det gäller fotografi så har även det tekniska framförandet av en bild ganska stor betydelse för känslan och intrycket. Därför är din jämförelse irrelevant som jag ser det.
Nu ska jag ut och selentona en kopia som jag har på sköljning, kopierad på Kentemere Art Classic fiber, synd att du inte är här så du kan se vilket otroligt vackert papper med struktur och varm ton i basen detta är. Och den fantastiska tonen i svärtan med de rika skugg- och mellantonerna. Det kan i varje fall inte jag åstadkomma digitalt. Detta hantverk kommer att leva, på samma sätt som oljemåleriet eller akvarellmåleriet fortfarande lever och frodas, var så säker.