Annons

Hur länge kommer jag kunna köpa svartvit film? (var: "Det....")

Produkter
(logga in för att koppla)
Nome Nescio skrev:
Filmen kommer alltid att finnas kvar, men det kommer inte dirket att vara förstahands valet för svensson, inte heller för proffs, kvar blir en liten skara amatörer som försöker arbeta mera mot konst än produktion.

Förmodeligen kommer silverbilder att klassas som exklusiva och lite mytomspunna om 10-15år, man kanske skall köpa på sig lite mellanformats prylar och behålla kopieringsmaskinen ikällaren. Om 10år så plockar man fram allt och gör sig ett namn som analog fotograf och bli konstkändis på Östermalm? Sv/V bröllopsbilder med lite kornig bakgrund kommer att gå till hiskerliga priser.

Den profetian hade Christer Strömholm redan 1983:
"Å andra sidan kommer, och just på grund av robotiseringen, den MANUELLA kamerabilden att få ett nytt, avsevärt STÖRRE VÄRDE (även ekonomiskt). Den manuella bilden kommer, i kraft av sitt nytänkande och sin EXKLUSIVITÈT, att bemötas med respekt och tas på allvar som en aktiv del av BILDKONSTEN."
 
Graal skrev:
Den profetian hade Christer Strömholm redan 1983:
"Å andra sidan kommer, och just på grund av robotiseringen, den MANUELLA kamerabilden att få ett nytt, avsevärt STÖRRE VÄRDE (även ekonomiskt). Den manuella bilden kommer, i kraft av sitt nytänkande och sin EXKLUSIVITÈT, att bemötas med respekt och tas på allvar som en aktiv del av BILDKONSTEN."

Jag kan mycket väl tänka mig att helt analogt framställda bilder kommer att få ett "konstvärde" inom en inte allt för avlägsen framtid. Det vill säga att de helt enkelt blir exklusivare ju mer sällsynta de blir.

Förmodligen kommer det att finnas fotografer i framtiden som specialiserar sig på att använda det analoga uttrycket för att skapa "traditionella" fotografier (Per kanske :). Och det är väl inte helt omöjligt att det till och med kommer att vara lite status i att ha "riktiga" fotografier på väggarna, vilket redan nämnts.

Därför tänker jag aldrig göra mig av med mina analoga kameror. Tvärtom, jag planerar att köpa på mig ett par till nu när man kan få riktigt fina prylar för noll och ingenting! :)

/Joakim
 
Graal skrev:
[B"Å andra sidan kommer, och just på grund av robotiseringen, den MANUELLA kamerabilden att få ett nytt, avsevärt STÖRRE VÄRDE (även ekonomiskt). Den manuella bilden kommer, i kraft av sitt nytänkande och sin EXKLUSIVITÈT, att bemötas med respekt och tas på allvar som en aktiv del av BILDKONSTEN." [/B]

Åhhh vad jag önskar att du har rätt Nils. Har själv varit entusiast och arbetat med hantverk (möbler och möbelrenovering) alla tyckte det var bra att jag höll liv i hantverket. Till slut var jag ensam på en radie av många många mil, hade en väntelista som alltid var mer än ett år. Ändå gick det knappt att leva på det bara överleva.

Vi som fortfarande använder film i framtiden blir som andra konsthantverkare, ett gäng entusiaster som blir färre men så är det med de flesta tekniker. Jag saknar ändå filmen mycket mer än jag trodde.

Jan
 
Lite intressant att återbesöka den här tråden. Vissa spådde att neg färgfilm skulle försvinna först, men det är väl snarare dia som är nästan helt borta.

Kodak klarar sig inte, men "renodlade" analoga tillverkare som Ilford finns kvar.
 
Jag skulle inte ge ett korvöre för ett digitalt foto; däremot en hel del för ett mästerverk baserat på film, speciellt som jag vet vad kräver av hantverkaren

Lite som att säga att arkitekten inte ska ha ett korvöre, det är ju snickaren som gör det svåra jobbet. Sitta på röven och rita kan väl vem som helst?
Jag tror som tur är du är förhållandevis ensam om din åsikt.
 
Jag tror film, åtminstone svartvit sådan, kommer att finnas kvar bra länge till. Om jag inte missminner mig så rapporterade Ilford en ökning i försäljningen för några år sedan.

Också på fotoforum tycker jag att man de senaste åren sett ett ökande intresse för film och framkallning. Det är en hel del som faktiskt började med att fota digitalt, som nu fått upp ögonen för detta. Jag själv kan räkna in mig i den skaran, även om jag också fotar en hel del digitalt.
 
Hur ser det framtiden ut för film idag? Den här tråden hade ju några år på nacken.

Det är mer än 7 år sedan denna tråden startade och många var helt övertygade om att analog fotografering var stendöd om några år efter 2006. Lika säkra var man redan när dom första digitala kamerorna kom.
Från min horisont kan jag påstå att analog fotografering inte är död. Den lever i allra högsta grad. Frågan är om den inte har ökat. Att några filmtillverkare har gallrat i utbudet har inte påverkat något. Även om det för en del, en och annan favorit film tagit bort.
Tyvärr kan det vara svårt att köpa film på alla platser i Sverige, men utbudet på film utomlands är god.
Personligen anser jag att det digitala har kommit för att stanna och det analoga kommer att finnas kvar. För till sist handlar det om att skapa ett fotografiskt uttryck. Hur du gör detta är varje fotografs ensak. Jag har en större "kärlek" till analoga allt från första bildrutan över framkallning till kopiering. Möjligen beror detta på att jag fick lära det när jag startade en gång i "forntiden" .
 
Fick precis 20 rullar Tri-x från Cyberphoto :) Typ billigast i Sverige och sjukt mycket billigare än Photax som verkar vilja lägga ner verksamheten med tanke på sina "ocker-priser". Förstår inte att ett så gammalt företag som Photax inte kan hålla vettiga priser med tanke på vilka inköpskanaler och kontakter de måste ha inom industrin efter alla dessa år.. Konstigt är det. Dock så handlar jag ibland rull-film och papper där eftersom jag inte orkar med att krångla med moms o skit på Maco-direct.
 
Analog film kommer säkerligen att finnas på marknaden mycket länge ännu,
Tänk på att Sverige är ett mycket litet land i detta sammanhang.
Man kommer förmodligen att få söka sig utanför Sverige för att handla analog film, men detta är ju inga bekymmer.
Ett exempel är att smalfilm dubbel 8, super-8 och 16 mm, både färg och s/v vilka försvann från den Svenska marknaden för länge sedan, fortfarande tillverkas och säljes så närma som i Tyskland.
 
Tack för era svar! Jag blir glad när jag läser dom, som helt nyfrälst på analogt, efter att ha stått ut med en D700 några år. Jag är fortfarande överväldigad och känner mig lite dum som inte börjat plåta analogt tidigare.

Alltså, jag kan lika gärna fota med iphonen om jag vill fota digitalt, den har jag nästan alltid med mig.
 
Analog film kommer säkerligen att finnas på marknaden mycket länge ännu,
Tänk på att Sverige är ett mycket litet land i detta sammanhang.
Man kommer förmodligen att få söka sig utanför Sverige för att handla analog film, men detta är ju inga bekymmer.
Ett exempel är att smalfilm dubbel 8, super-8 och 16 mm, både färg och s/v vilka försvann från den Svenska marknaden för länge sedan, fortfarande tillverkas och säljes så närma som i Tyskland.

8mm? Verkligen? Den ger ju helt sjukt usel filmkvalitet i jämförelse med dagens HD-video, oavsett utrustning, bl.a. med endast 18fps och med pyttesmå filmrutor. Används den som en slags lomografi-film eller?
 
8mm? Verkligen? Den ger ju helt sjukt usel filmkvalitet i jämförelse med dagens HD-video, oavsett utrustning, bl.a. med endast 18fps och med pyttesmå filmrutor. Används den som en slags lomografi-film eller?

Även om jag håller med dig så måste jag säga att jag slogs av hur snyggt smalfilm är i flera filmer och dokumentärer jag sett på sistone.

Palme-filmen (de privata filmsnuttarna)
Paris, Texas (de bitarna som ska se ut som privata bilder)
Dokumentären om Bo Widerberg innehöll en hel del smalfilms-snuttar (http://www.svt.se/kultur/film/fyra-generationer-widerberg-1)

Så jag glädjer mig att människor fortfarande filmar med smalfilm!
 
På det engelskspråkiga forumet APUG var det en tjej som gjorde en undersökning av vilka som höll på med analogfoto. Jag sneglade i svaren och snittanvändaren verkar vara en man i 50-årsåldern. Utan nytillväxt torde filmproducenterna ha kunder i sådär 20 år till.

Men just nu är det inne med analogfoto, Lomography har lyckats skapa en rejäl kundbas av 20-30åringar som vill plåta med leksakskameror och utgången färgfilm (som gärna dubbelexponeras eller framkallas i fel kemi). Jag kan tänka mig att en del av de som kommit in den vägen fastnar och fortsätter.

Någonstans hörde jag att 2012 såldes det mer film än det gjorde 2011. Att det var första gången på väldigt länge som trenden pekade uppåt i stället för nedåt. Men jag kan inte för mitt liv komma ihåg källan, så ta det med en skopa salt.
 
Lite som att säga att arkitekten inte ska ha ett korvöre, det är ju snickaren som gör det svåra jobbet. Sitta på röven och rita kan väl vem som helst?
Jag tror som tur är du är förhållandevis ensam om din åsikt.

Jag tycker din jämförelse haltar, snarare är min filmbaserade fotograf en äkta ”gör det själv”-typ som både planerar, ritar, projekterar och utför. Kan väl annars tillägga att jag avser fotografi som konst och entusiasthantverk. Bruksfotografering är en helt annan sak (även om jag själv närmast som ett ”statement” använder film också där. Mitt påstående var naturligtvis en överdrift men jag provoceras av den här typen av diskussioner, som närmast var aktuella för 10 år sedan.
 
På det engelskspråkiga forumet APUG var det en tjej som gjorde en undersökning av vilka som höll på med analogfoto. Jag sneglade i svaren och snittanvändaren verkar vara en man i 50-årsåldern. Utan nytillväxt torde filmproducenterna ha kunder i sådär 20 år till.

Men just nu är det inne med analogfoto, Lomography har lyckats skapa en rejäl kundbas av 20-30åringar som vill plåta med leksakskameror och utgången färgfilm (som gärna dubbelexponeras eller framkallas i fel kemi). Jag kan tänka mig att en del av de som kommit in den vägen fastnar och fortsätter.

Någonstans hörde jag att 2012 såldes det mer film än det gjorde 2011. Att det var första gången på väldigt länge som trenden pekade uppåt i stället för nedåt. Men jag kan inte för mitt liv komma ihåg källan, så ta det med en skopa salt.
Jag tror och hoppas att det är som med vinylskivor, att det kommer att fortsätta finnas, om än i liten skala. Jag tror varken film eller vinyl är en fluga som dykt upp sista åren och som kommer att försvinna, vissa (jag själv bl.a) kommer alltid gilla det som är lite mindre tillgängligt. Jag känner mig ascool när jag drar några bilder med min högljudda nikon-kompakt när jag är på väg till jobbet.

För snapshots på stan är en analog 35-kompakt med t-max 400 svårslagen, tycker jag.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar