Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge kommer analog foto att finnas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Algadon

Medlem
Hejsan.

Jag satt och kollade på bilder och med vad de är tagna och såg hur många bilder är tagna med digitalkamera (inte mig emot, jag tycker de är lika bra som analoga). Men jag började då fundera på hur länge kommer det analoga fotograferandet att finnas kvar. Allt det där med att köpa rätt film, kemikalier och förstoringar.. Vi vet ju hur det gick när CD skivorna kom, nu finns det inga LP skivor i vanliga musik affärer. Kommer Det analoga fotograferandet att försvinna helt eller nästa helt inom de närmaste åren? Vad tror ni? Och vad tycker ni ifall det kommer att försvinna??

MHV
David Reverón
 
Hur länge kommer bilar ha hjul?

Allvarligt talat, LP-skivor existerar fortfarande. Faktum är att de flesta större artister släpper sina album både på cd och på lp.

Jag tror inte att filmbaserad fotografi kommer försvinna på bra länge...även när digitalkamerorna presterar mycket bättre än filmbaserade kameror så kommer det fortfarande finnas entusiaster som vill köra "gammaldags".
 
Känns skönt att höra. Personligen så vill jag ha kvar analogt så länge som möjligt. Sen är ju Digitalt ett bra komplement till analogt. Men jag hoppas du har rätt.
 
Eftersom det ligger mycket pengar i film och framkallning så lär nog inte de stora filmtillverkarna bara låta det digitala köra förbi dem. De kan visserligen göra kameror, men de lär nog lobba så att vi ska använda film också.

/ Marcus
 
Länge.......

För många är ju mörkrumsarbetet en del av hobbyn och jag är övertygad om att "analogt" foto kommer att finnas under överskådlig framtid. Precis som mellan- och storformaten existerar trots kompaktkameror och SLRer. Analogfoto kommer att existera så länge det finns en lönsam marknad för det!

tror Janne
 
Kan bara hålla med. Man ska inte underskatta 'entusiast-faktorn' som är helt oberoende av tekniska kvaliteter etc. Man får bara hoppas att det i framtiden går att tillverka film/papper till priser som gör det ekonomiskt möjligt.
Vet någon vad en LP-skiva (nypressad) kostar idag?
 
Jag ar ganska overtygad om att det ar manga yrkesfotografer som kommer att halla sig till analogt sa lange det bara gar ocksa. Kanske inte sa manga pressfotografer men konstnarer som gillar hantverket.
 
Jag tror också att analoga kameror kommer att vara kvar. I alla fall systemkameror. APS och kompaktkameror för film är nog snart borta.

Men sedan beror det nog på försäljningen av digitala hus tar ordentlig fart nu när 300D och D70 finns. Vore kul att se hur statistiken för försäljningen ser ut just nu.
 
Att avbilda något med teckning eller målning är fortfarande populärt, fast att fotografiet funnits i drygt 150 år.
 
Det blir dyrt att vara entusiast..

Det analoga fotot kommer att finnas kvar. Men som en marginell företeelse.
Liten marknad ger höga priser.
Den digitala revolutionen inom foto har precis börjat.Pris och prestanda ökar med en takt som vi aldrig skådat förr.
Instegsfotografer kommer hoppa över analogt. Gamla kunskaper kommer möjligen "försvinna" och nya kommer till.
Vi kommer att se fler "bra" fotografer. Snabbhet, direkt resultat och forum som detta ökar inlärningen. Men, vi kommer se mindre av eftertanke. Mindre av omsorg vid själva "skottet". Det kommer vara viktigare med tid, än planering och väntan (äsh, en just himmel har man ju redan i arkivet).
Och slöseriet med "film" kommer bli hysteriskt.

Bra eller dåligt? Antagligen både och!
 
Det svartvita analoga fotografiet är så speciellt att jag hoppas och tror det kommer leva minst lika länge som digitalt foto. I andra länder, t.ex USA, har silverhaloidbilden mycket hög status och ses som "exklusivt hantverk" bland samlare. Det finns åtskilliga fotografer där som lever enbart på sina skickligt fotograferade och kopierade svartvita fotografier. En som starkt bidragit till detta är landskapsfotografen Ansel Adams vars originalfotografier idag säljs för belopp upp mot 300 000 kr. Hans tekniskt fulländade verk är magnifika att se på och jag har själv sett flera av hans bilder i original. Efter detta föll jag pladask för det svartvita fotografiska hantverket och bestämde mig för att försöka göra mina svartvita bilder så bra som det någonsin går, efter mina förutsättningar.

Min förhoppning är att de som nu börjar fotografera digitalt, ska bli lite nyfikna på det fina svartvita hantverket och kanske se tjusningen och spänningen med mörkrumsarbetet, dess förtjänster och även dess nackdelar. Att man då också eventuellt upptäcker att resultatet kan bli så otroligt vackert, magnifikt och speciellt. Att nackdelarna (tidsaspekten t.ex) då inte spelar någon roll. Det vore en stor förlust för konst- och kulturlivet om detta hantverk försvann. Men jag tror som sagt att det kommer att leva ett bra tag till.
 
Re: Det blir dyrt att vara entusiast..

uge skrev:
Liten marknad ger höga priser.
Fast ett faktum är att analoga mörkrum slumpas bort på begagnatmarknaden sedan det digitala växt. Även analoga systemkameror verkar slumpas bort på begagnatmarknaden så visst kan man ju undra hur handlarna ska kontra detta. Att det analoga är så billigt på begagnatmarknaden kanske ändå gör fler nyfikna på det också? Som analogfotograf hoppas jag givetvis att priserna inte ska stiga i skyn, varken på utrustning eller film i butikerna, men även om det gör det kommer jag att fortsätta analogt vid sidan av digitalt resten av livet. Mörkrumsarbetet är ju halva tjusningen..

Jag tror inte det analoga kommer att dö ut någonsin eftersom många (särskilt s/v-fotografer) ser analogt mörkrumsarbete som en stor del av hobbyn.
 
Svartvit traditionell fotografi kommer nog aldrig att försvinna.

Materialtillverkningen är enkel och kräver inte engagemang från börsnoterade jätteföretag utan kan lika gärna skötas av små nischtillverkare - som bara blir mer välmående ju mindre engagemang jättarna lägger ner i film. Även kemikalierna som används är så enkla att man till och med kan göra dem själv med råvaror som inte är allt för ovanliga. Och man är inte beroende av labb som måste höja priserna vid sviktande volym - svartvitt är ju och förblir en process som fotografen har hand om själv.

Dessutom har traditionell svartvit fotografi estetiska kvaliteter som är svåra att härma digitalt. Till det kommer själva processen som tilltalar många.

Färgfilm blir nog mer kortlivat. Filmframställningen är svårare och det krävs nog rejäla resurser för att framställa material med hög kvalitet.
 
Har jag helt fel när jag säger att sverige ligger i täten när det gäller försälningen av digitalare ?
`Vi är ett väldigt pc tätt land & i många andra länder så är en pc inte samma självklarhet .
En digitalare utan pc känns ganska andefattigt!
Om man man tittar på den stora massan i sverige så har dom allra flesta en kamera av något slag , som dom inte andvänder så mycket .
Köper dom en digital ? kanske .
Risken är som jag ser det att utvekliklingen på den analoga sidan stannar av & topparna försvinner .
Dom allra flesta press & yrkes fotografer kör digitalt . så varför skall canon & nikon mf lägga ner pengar på proffshus ?
kodak har väll redan stoppat utveklingen av analog film ? vem vet , kanske tillfälligt ?
Den hysteri som råder i sverige idag när det gäller digitalt , tror jag kommer att lungna ned sig .
Jag som fortfarande vill köra analogt är glad ,jag hittar proffshus för en struntsumma !
Om man tittar på ebay så är det ett helt annat drag på analoga grejor än i sverige , beg marknaden i sverige är på väg att bli en av världens billigaste (på analoga hus )
Frågan är ,, hur länge då ?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.