Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
"Syftar du på att man kan känna på eller skaka lite på ett objektiv och märka hur linselement verkar sitta lite löst? Det handlar ju oftast om ett objektiv där de fokuserande linselementen (plus de stabiliserande i objektiv med optisk stabilisering) hänger lite "löst". Men det gör de bara när objektivet inte är aktivt, så snart du håller på och fokuserar och medan bilden tas hålls de på plats - mycket noga positionerade - av sina motorer. Det är samma som att sensorn i en kamera med IBIS är lös och sladdrig när kameran inte är igång. Men när väl bilden tas är den ju positionerad med mycket hög precision."
Ja det syftar jag på. En del gamla kitzoomar har inga motorer och det gäller för en del andra zoomar jag haft också som ju varit skruvdrivna. Min Sigma 24-135mm (som annars fått bra press optiskt) fast det var en mekanisk katastrof (i alla fall mitt ex). Problemet är inte bara att det blir sladdrigt i utkört läge. Ibland är objektiven inte ens stumma i "viloläge".
Det är skillnad med de fasta objektiven som exv. Det 50mm/1,8 som Anders refererar till för det är å andra sidan riktigt bra fast det är överkomligt i pris (2500-3000 spänn). Jag har ett själv och kollade just. Bra optiskt är det möjligen med reservation för bokeh (men då jämför jag osökt och en aning orättvist med min bokeh-kung Samyang 85mm/1,4).
"Just kontrasten brukar vara en akilleshäl hos nästan alla lite billigare objektiv, bra coatings och bra reflexdämpning i kringliggande interna delar är saker som höjer priset. När det gäller färgåtergivning är det ofta vanskligt att jämföra med äldre objektiv från filmtiden - på den gamla onda tiden var ju variationen mellan olika objektiv mycket stor sett till färgteckning (det märktes ändå inte eftersom film varierande ännu mer). Men det kan också handla om billigare glas med lite andra transmissionsegenskaper och att olika delar av färgspektrumet påverkas olika av den sämre kontrasten vi var inne på innan.
Givetvis finns det kitzoomar som inte är så optiskt imponerande, två exempel är Panasonic 12-32/3,5-5,6 ASPH och Sony E PZ 16-50/3,5-5,6 OSS. Men det är ju också två mycket kompakta objektiv, och där har nog prestanda fått stryka på foten för att få ned storleken. Jag kan tänka mig att Pentax HD DA 18-50/4-5,6 faller i samma kategori av samma skäl, men den har jag inte testkört.
Men det finns gott om kitzoomar som jag tycker presterar bra generellt och framför allt mycket bra i relation till sitt pris. Några exempel som jag stött på senaste åren: både EF-S och EF-M-versionerna av Canon 18-55/3,5-5,6 IS STM, Canon har två (en med STM, en vanlig) bra 18-135 som säljs i en del kit, både Olympus och Panasonics olika 14-42-varianter är bra, de tre-fyra senaste generationerna av Nikons 18-55 är överraskande bra, och de har ju en bra 18-105 som säljs i en del paket, lilla Nikon 11-27 till 1-kamerorna är överraskande bra, Sonys E 18-55/3,5-5,6 OSS har vi redan nämnt, Samsungs 18-55 är riktigt bra."
Det är så jäkla viktigt att kitzoomar är hyfsat bra tycker jag eftersom många aldrig skaffar något annat. Många tror att de ska få bättre bilder än med kompakterna men så blir det ofta precis tvärtom.