Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer du på dina bildidéer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag blev lite trött på tråden om Nikon D200 och dess tekniska prestanda gentemot diverse Canon kameror
Jag vill hellre diskutera hur man tankemässigt skapar de bildidéer som kan resultera i "killerbilder"

Så nu undrar jag: Hur skapar du dina bildidéer?

Jag brukar få mina strax innan jag somnar. Vissa är genomförbara, andra inte.

det är ett probem för min del.
jag tittar på andras bilder och får sällan direkta idéer från dom men när jag ska sova så mixas allt i mitt huvud och blir en bildidé
...sen kan jag inte somna.

de flesta av idéerna är om saker jag vill plåta när snön har försvunnit så mycket har jag inte genomfört ännu..

killerbilder blir det sällan för min del.. jag har hittills hållt mig på average-nivå.

(nu kommer det janne) möjligheterna växer med tekniken. tidigare hade jag bara en coolpix 3100 vilket gjorde att jag bara kunde utföra en liten del av alla kul idéer...

många idéer man har går att utföra med vilken kamera som hellst men offta behöver man också mer kontroll.. då spelar kameran en större roll.

idéer får jag oftast när jag ska sova, på morgonen när jag klär på mig (oftast när det närmar sig våren) och när jag chattar på msn

En systemkamera är bra för att kunna vara flexibel.

Det där med idéer när du klär dig på morgonen var intressant. Vad tänker du på då? Samma som du tänkte när du skulle somna?

Våren inspirerar mig också, Gissa om jag längtar....;)

Arleklint skrev:
En systemkamera är bra för att kunna vara flexibel.

Det där med idéer när du klär dig på morgonen var intressant. Vad tänker du på då? Samma som du tänkte när du skulle somna?

haha nej faktiskt inte.. nu när du säger det så inser jag att det är helt andra idéer.. då är det ljusare idéer om man kan uttrycka sig så... vilket i sin tur kanske tyder på att jag är hyffsat morgonpigg.

jag tror att det har mycket att göra med ljuset utomhus.. du vet morgonsol osv. det ger mig fler ljus-relaterade bildidéer än på kvällarna då det blir mest närbilder och någon konstig verision av "gatufoto i hemmet"...

haha wicked!

När tröttheten slår in...

Bra idé till tråd, Janne..hur kul det än må vara att "pixel-peepa" och jämföra det ena med det andra, så tröttnar man ibland...!

Några "killer-bilder" är det inte tal om i mitt fall heller, men om jag kommer på några bra idéer (bildrelaterade eller ej) så är det oftast oförskämt sent på kvällarna (ibland med visst inflytande av lite flytande malt ;-)...då intar hjärnan det där sköna, avslappnade läget när alla "Stockholms-stress" tankar bara flyter iväg...

...ska nog bädda ner mig själv o tänka ut en "killer" nu...Godnatt!

// Leffe

Bra tips om du vill kunna somna när du fått den där idén är att skriva/rita ner idén. Då känner man sig nöjd och somnar bums! Bästa sömnpillret.

Och ja jag kommer nog på många idéer när jag ligger och stirrar upp i taket på natten. Annars kan det komma som en blixt från klar himmel faktiskt! Närsomhelst. Jag har alltid med mig en liten bok i fickformat och en penna som jag skriver och ritar ner idéerna i. För man hatar sig själv när man vet att man hade DEN iden och inte kommer ihåg vad det var. Känns säkert bekant?

En bok började jag också med nyss. I den boken skrivar jag allt möjligt. Än så länge är den inga rena bildidéer, men en del annat som känns bra att minnas.

Det jag funnit viktigt för mig är att korta stunder sätta mig ner och låta tankarna fladdra. Någon form av meditation kan man kanske kalla det. Under dessa stunder kan jag strukturera mycket och sätta saker i rätt relation till varandra. Då kan jag - om jag lyckas komma i ro med allt annat i livet - komma till bildtänk.

Jag har svårt att tänka bild om det är ostädat hemma och disken väntar, men när det är rent "bakåt", kan jag tänka.

jag vaknar ofta mitt i natten av att jag har fått nån bildidé. Dock så har jag ingen bok, utan jag försöker komma ihåg idéerna i alla fall. Ibland fungerar det, ibland inte.

Annars så kommer många idéer när jag tittar på andras bilder och blir inspirerad.

Knark

En kollega säger att de syner han ser när han röker hasch ger honom bra fotoideér. Men då han är arbetslös fotograf sedan 11 år (lika länge som han rökt) så skall man nog inte följa hans råd :)

Jag får mina fotografiska ideér, genom att se varje bild som en utmaning. Inspiration får man genom livet och ens egna upplevelser, men en STOR inspirationskälla för mig är tidningen PHOTO (den franska) som du kan köpa på pressbyrån för 50 kr eller smygtitta lite på www.photo.fr

Natti !

Jag har egentligen lite svårt att svara på frågan för många idéer uppkommer spontant i situationen när jag är ute med kameran. Det är ganska sällan som jag i förväg bestämt mig för att försöka förverkliga en speciell bild.

Däremot tittar jag väldigt mycket på bilder och tänker på bilder nästan hela tiden. Köper många fotoböcker, lånar på biblioteket och kollar på nätet och låter mig inspireras. Men som sagt så är det sällan jag kommer på specifika bildidéer.

Arleklint skrev:
Jag blev lite trött på tråden om Nikon D200 och dess tekniska prestanda gentemot diverse Canon kameror
Jag vill hellre diskutera hur man tankemässigt skapar de bildidéer som kan resultera i "killerbilder"

Jag brukar få mina strax innan jag somnar. Vissa är genomförbara, andra inte.

Mina bildidéer är bara tillfälligheter, dom "dyker upp på gatan"! :)

Men dom kan nog inte kallas killerbilder! ;) :)

Det tråkiga är att jag inte hinner fånga dom... alla....
Ibland är dom för långt borta, eller så kommer människor/föremål emellan.... :(

B)
Ps. Men en grundtanke har jag (hela tiden) att försöka lägga bilden/händelsen i en komposition... om jag hinner...:)

Då mitt fotande är mest naturbilder, ser jag bilden när jag går ut i naturen. Men (alltid detta men) mitt fotokunnande brister lite efter frånvaro från fotografarande i ca 20 år. Håller med dej janne, det blir lite för mycket tekniksnack här på forumet istället för prata bilder. Man måste inte hela tiden ha det senaste för att fota, en duktig fotograf kan använda en skokartong som kamera och få kanonbilder, medan andra har det senaste inom foto och får bara bilder som man kan kasta direkt. Men sagt var det är bara att träna upp mitt fotoseende igen lite bättre, det har inget med min kamera att göra den räcker till länge och väl (har en canon 350D), fick lära mig av proffsfotografer att man skall lära sig att använda det man har. Stäng av all automatik på kameran och använd ditt egena kunnande både då det gäller bländarval samt tid som skärpeinställning. Det är detta som jag måste träna upp igen mest, man kan inte alltid lita på kamerans mätare. Det blir som vanligt att ta alternativtagningar för att se vilken som blir bäst när det gäller exponeringen. Längtar efter våren nu, kan inte gå ut och fota när det är kallt, lider av såkallade vita fingarar, kan inte hålla kameran när det är minus ute. Kan inte ens trycka på slutaren mindre ställa in den, men våren kommer väl till slut. DÅÅÅ jxxrar skall jag ut igen, får låna några jakttorn av jägare hoppas på kanonbilder på hjort och annat klövvilt.
Sven-Åke

Även jag får de flesta av mina bildidéer när jag väl befinner mig på plats och har inväntat nåt trevligt ljus. Dock kan jag åka runt ibland och tänka att "här skulle man kunna ta schyssta bilder om ljuset var rätt" eller "ooh, vilket skönt ljus, nu skulle man stå ute vid havet och fota".

Inspiration får jag av andra fotografers verk i tidningar, böcker och på nätet.

Eftersom jag till största delen fotar under ytan så bestäms mina motiv av vart jag ska dyka. När det gäller uv-foto så är det en grymt stor fördel om man dykt och känner till stället man ska fota på. Jag kan ju liksom inte byta objektiv under ytan så det objektiv som sitter på från början är man fast med tills man kommer upp.

Arleklint skrev:
Jag vill diskutera hur man tankemässigt skapar de bildidéer som kan resultera i "killerbilder"

.

Fortsätter litet på denna tråd...
frågan är spännande...
men svår att besvara... :)

Jag tar ju nästan bara ögonblicksbilder. Så det ligger nog inte så mycket planering bakom....

Mina bilder kommer ofta i en känsla, då jag ser/upplever något...

Kan vara ett ögonblick,
eller då jag varit en stund på en plats och ser saker som börjar hända,
eller då jag står och talar med någon...

Det blir då personliga bilder, subjektiva bilder, i en personlig känsla/upplevelse vid fotograferingsögonblicket...

Kompositionen, ljussättningen är då inte det viktigaste....

Vid fotograferingsögonblicket försöker jag "bygga" en konkretition, en abstraktion av upplevelsen..

Men utan att bilden därför blir övertydlig,
eller att bilden bara blir beskrivande....

men blir aldrig riktigt nöjd...
kanske skall det vara så! ;) :)

Mina bilder kommer till i stunden. Däremot har jag många reportageidéer som väntar på att bli genomförda. De utgår oftast från sådant som jag känner mig engagerad i. Sociala frågor, miljö, rättvisa. Eller sådant som jag inte har en aning om men är nyfiken på. Oftast funderar jag ut grova drag i förväg, ungefär vilken stämning jag tror det kommer vara i bilderna, färg eller svartvitt. Min styrka är snarare att ta vara på en situation och omsätta den i bild, än att tänka ut i förväg. Tafattare människa i en studio får man leta efter.

De flesta av mina bilder kommer till vid ögonblicket, vilket gör det väldigt viktigt för mig att ha med mig kameran. Det blir många svordomar om man skulle lagt ifrån sig kameran när man tar en promenad och ett ögonblick dyker upp. Jag ser det även som en utmaning att se kompositionerna vid ögonblicket eller i mon omgivning, jag tränar mig på det, jag tror det är väldigt givande för en fotograf att göra så. Visserligen verkar jag lätt disträ ibland kanske, men det är något man får ta!

Jag försöker se så många bilder och filmer av bra kvalitet som möjligt. Gärna då filmer och bilder som omhandlar sånt jag gärna fotar.
Jag leker då ofta med tanken på olika perspektiv i förhållande till tex fågeln i miljön där den rör sig på sitt artspecifika sätt. Hur hade jag gjort det bättre än den fotografen och den filmaren..

-Jag menar att (ex,vis ovan) förberedelse är viktig, inte bara för konkreta idéer utan snarare mer viktig för att bygga upp "depån/kartoteket" av olika kunskaper.
-Väl ute i fält så adderas dessa kunskaper till det som blir till erfarenheter.
-Så när man konfronteras med motivet i den verkliga situationen (där kunskaperna blir till erfarenheter) så dyker det upp mängder av idéer, då kokar det upp för mig, då är jag 100% redo.
-Här gäller det att vara flexibel i förhållande till idéer man haft tidigare, go with the flow..
-Teoretiska tankar domnar bort i detta läge, här råder ryggradens inpräntade teknik/teori/erfarenheter.. magen styr..

=resultaten blir enligt mig så styrt av förberedelserna och de tidigare erfarenheterna att väldigt lite (av/i processen) kan kallas slump.

Mvh Niclas,

Jag har inte så mycket planer eller idéer utan ser oftast bilden när jag är på plats. Jag blir inspirerad av att vara ute i naturen när det är fint väder.
Det händer väl dock, lite då och då, att jag återvänder till en plats som jag passerat utan att ha kameran med mig.

Det händer faktiskt att jag planerar en bild, eller väntar in tillfället som gör att bilden kan bli till (typ rätt väder, sol i rätt riktning). När jag väl lyckas ta en sådan bild blir jag nog mer stolt än när jag tar en bra bild i ögonblicket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar