ANNONS
Annons

Hur kommer du på dina bildidéer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Så nu undrar jag: Hur skapar du dina bildidéer?

Det är blandat. Bilder som på något sätt ska säga att "det här är jag" kan ta ganska lång tid att formulera, kanske delvis beroende på att de tankegångarna inte är så aktiva och intensiva hos mig. Mera ligger som ett lågbrus i bakhuvudet.

Men visst kan jag få bildidéer även på andra sätt, magkänslan är en inte ovanlig signal. Alltså, "här ser jag en bild som jag vill ta med kameran".

Sen finns de andra tillfällena när jag både plötsligt och rätt skarpt bara ser bilden framför mig, brukar vara när jag är ute och fotograferar. Ibland kan man ta sådana bilder på en gång, eller vänta tills rätt dag och årstid infinner sig.

Skulle det handla om någon plats i hemmet som grogrund för killerbilder så röstar jag nog på badkaret eller i duschen.

Lite slump och ibland en massa tankar, ibland flerårsjobb.

För de mesta kommer bilderna av sig självt när man är ute.
Att man bara avbildar en bit skön/vacker/underlig/fin mm natur som
man råkar snava över, slöfotar. Ibland söker jag period av året och motiv.

Mina ”riktiga” bilder kommer av tankar som jag bär omkring.
Kanske debatter som engagerar mig.
Och då behöver jag ofta sätta in andra objekt.
Men naturen har oftast (inte alltid) en stor betydelse för mig.
Och ligger då ofta som grund för en tanke/bild.
Rätt naturligt med tanke på var man visstas.
Har väl inte visat så mycket av mina ”riktiga bilder här.
Oftast är mina ”riktiga” bilder så konservativa i sin tanke att det känns rätt meningslöst att sätta in dom här för en särskådning genom regler som inte passar.
Och inte märkvärdiga annat än konstiga och svårbegripliga (enligt mina kompisar)
Även om jag är rätt noggrann även med det tekniska när jag tar bilden.
Kan jobba flera år med en bild innan jag är så nöjd att jag lägger ner.
Så är det. Lite slump och ibland en massa tankar, ibland flerårsjobb.
Allt samtidigt.
En del av er kanske har sett bilden av schackspelet på hygget.
En viktig tanke för mig. Fick bra betyg men ingen förstod den.:)
Den bilden har jag jobbat med i tre år.
Den är inte färdig än. Ändå har jag motvilligt sålt den ett par ggr.
Hatar att sälja bilder. Speciellt om dom används i ett syfte jag inte tänkt.
Den här gick dock till ett syfte som låg i min linje.
Kommer nästa höst att fortsätta med den, men lite annorlunda. För dålig på att manipulera för att slippa jobba med att få bilden rätt på plats.
Och sådana tankar/projekt har jag massor av.
Törs inte berätta för att inte bli tokförklarad. Vilket jag nog redan är av mina fotande kompisar.
När jag fotograferade skivspelaren som låg på skogsvägen (som också finns nånstans här på sidan) mitt under brinnande älgjakt kom jägarna förbi. Sen dess känner jag en viss misstänksamhet när jag träffar dom.
Men just det gjorde att jag fick en ny ide till bilder.
Så nu kommer några annorlunda bilder av jakten så småningom. Får jag problem får jag väl lägga ut nån bild här för respons.
Mvh/-Anders

Ibland har jag funderat på vad dom tänkte.
Dom som passerade med båten när jag gick naken från en stor sten mot land (långgrunt) med en gammal stor skivspelare under ena armen och en kamera i andra handen.
Mvh/-Anders

Jag kommer aldrig på några bildidéer, men de söker upp mig. Ibland blir jag påverkad av andra bilder jag ser och gör kanske något försök att imitera, fast bara för att prova, aldrig för att visa.

För att göra det lättare för idéerna att hitta mig försöker jag hålla ett öppet sinne, göra mig fri från föreställningar och vara nyfiken på människor. Läsa science fiction är ett spännande sätt att tvingas tänka utanför ramarna.

Alla har väl sitt bildspråk, själv har jag ingen talang för det ifrågasättande, utan vill hellre försöka visa andra något nytt och fascinerande -även om det till synes ser "vanligt" ut.

Jag är lat och har inte hur mycket tid som helst, så liksom för de allra flesta blir det vad jag kallar spontanbilder. Men jag försöker i alla fall hålla styr på avtryckarfingret tills jag ser något som liknar en av alla idéer som hittat mig. Undviker alltså att dokumentera solnedgångar.

Tack, vad kul att få höra.
Stampen är bra, de har inget emot att man plåtar där och efter några öl strömmar idéerna vilt genom knoppen:)

Nästa gång jag ska ner i gröten (stockholm) så hör jag av mig.
Brukar vara några år emellan.
Ska du upp i Lappland så hör av dig.
Gratis boende i egen stuga på en gång.
Vi stampare måste hålla ihop.:)
Mvh/-Anders

Mer om bildidéer. Jag tycker att animerad film är en höjdare. Där hittar man ofta mycket tydliggjorda känslor och annat abstrakt jox. Underbara tutorials för oerfarna bildberättare, det gäller bara att ha den analytiska hatten på sig och inte gripas för mycket av handlingen.

Adrian82 skrev:
Jag inspireras av tankar, drömmar, bilder, ord och själva livet. Utan att låta för pretentiös =)

Ligger mycket i det där, Utan att låta för pretentiös=)!

Jag finner mycket inspiration inte till bilder men min kreativa skaparglädje generellt i mina människomöten.

Jag är lite av en pratkvarn,, som många av er säkert har märkt... Mötet med människor är ngt nästan magiskt, där växlas kreativitet,, ngt nästan Gudomligt. Ngt äkta och fint.

MVH Niclas, som säkert låter mer pretentiös än vad verkligheten faktiskt tillsäger:=)

Min hitintills bästa idé kom på pendeltåget mellan skolan och hemma. Sen dess har den vuxit i mitt bakhuvud. Numera går det projektet långt utanför fotografins värld. En dag ska jag ta tag i den.

Kollektivtrafiken är annars ett bra medium för brainstorming. Tycker det kan vara ganska skönt att sitta där med musik i öronen och kika på världen som rusar förbi utanför fönstret.

Numera har jag alltid ett litet block i fickan där jag plitar ner minsta lilla idé. Bra att spara inför framtiden.

Ja, en bra fråga. Hur får man sina idéer till olika bilder egentligen? Idéen att dokumentera min far o hans hemby vet jag inte hur det kom sig. Såg det som ett lämpligt övningsobjekt kanske? Som sen har vuxit lite. Temat gör att jag hela tiden kommer på nya bilder kring detta ibland blir det även ögonblicksbilder.

Har ju även mitt "kuddprojekt" som jag hoppas att jag ska förverkliga någon gång. Idén till detta fick jag nog av mina egna tankar som väktes i nån diskussion här på Fotosidan.

Inspiration (men inte kanske just idéer) av andras bilder, te x här på Fotosidan får jag ju också förstås.

Ideer for jag i nio fall av tio i fotoogonblicket.
Jag gar inte och tanker pa ideer, utan fotar i princip alltid utifran spontantitet, d v s gar ut med kamera och stativ, hittar en slags miljo och platar pa. sen saklart att det som kommer ut ur kameran ar en produkt av alla bilder/manniskor/platser med mera jag sett.

jag antar att detta satt att jobba kommer att vaxa ifran mig, eller jag kommer vaxa ifran det.
ngnstans tror jag anda pa planering, aven om mina bilder alltid kommit till spontant, som sagt.

Senast ändrad:
Jag tänker omedvetet eller medvetet istort sätt alltid "Foto". Var jag än går så tänker jag utsnitt, komposition, linjespel, form etc. Det är roligt :)

JAg betraktar det hela (som förklarat) som så att det är förberedelserna som betalar sig i form av idéerna man får på plats.

Även om man inte konkret har förberedit sig för den speciella fotosituationen så menar jag att det man har "vandrat genom i vardagen" (även om det inte har ngt med bilder/skapande att göra) faktiskt spelar en roll När man senare skapar..
**

Inspiration är ngt som många menar sig få gratis, jag menar att inspiration är ngt man faktiskt "förtjänar". Varje individ som arbetar ivrigt med kreativt skapande vet vad det är att gå torr för idéer. Det man då företar sig av "kreativt ältande teoretiskt/praktiskt" betalar sig i den stund då man bryter genom den bromsande is som täcker för kreativiteten..

Jag tror att många som pysslar med konstnärliga aktiviteter dagligen har rutiner för vad som bör göras när idétorkan infinner sig. Att det då helt enkelt inte räcker med att bara vänta in inspirationen. Den måste förtjänas.

För den som väntar på inspirationen (många amatörer som skapar "för kul" gör så) har då också många ggr långa tidsrymder mellan de inspirationsrika knuffarna.. Hade de varit aktiva i sitt sökande efter kreativ skaparglädje så menar jag att de hade haft kortare tider i kreativ torka.

Detta är min erfarenhet. Jag vet att många är oenig med mig, men som oftast så är det individer som inte heller "måste skapa kreativt". Individer som har det som dagligt göremål känner (som oftast) igen sig i min teori, att det faktiskt kräver en insats.

MVH Niclas,

Jag var på en föreläsning med Terje och blev inspirerad och fick chansen att tala med honom i rökpausen. Terje puffade då för mina idéer och jag ska försöka genomföra dom framöver.

Nu ska jag vara 100% ärlig
Jag har varit ute och visat mina blider vid ett antal tillfällen. De bilder som folk uppskattar mest är mina djupaste bilder (verkar det som) och det är det jag kommer satsa 100% nu framöver, konstnärliga bilder utan något som helst tekniskt mumbojumbo hålhakar!

Har jag en hel hög projekt jag skulle vilja genomföra. Men tid och andra småproblem sätter ju sina spår :(

Jag bygger upp ett förhållande till bilden genom upprepade besök, t.e.x. gör jag "givna" promenader från hemmet (utan att för den skull vara låst till just den slingan, avstickare är tillåtna) till för mig intressanta platser vilket resulterar i att jag kan se bilder växa fram allt efter som. Det jag inte såg ena gången kan jag se andra eller tredje gången genom upprepning och igenkännande. Dessutom förändras omgivningen lite allt efter som. Dessa promenader går till och längs havet, genom stan, efter Ätran eller runt hamnen, som just nu är ett av mina favoritmotiv. Även när jag utgår från torpet har jag vissa "stigar" jag följer.

Jag tycker Digitalkameran var ett välkommet vertyg för skapandeprocessen.

Med film i kameran tycker jag att skapandet bromsas en smula, då man ofta måste ha klart för sig vad man vill åstadkomma. Medans det digitala formatet låter en experimentera, förfina och utesluta mindre bra ideer redan på platsen.

Och istället för att vänta på att filmen skall framkallas, så kan man stanna med motivet tills man är nöjd.... Och dessutom kan inlärningskurvan för nya fotografer förkortas med digitalformatet.
Ja tekniskt i alla fall...

Blicken för motiven vet jag inte hur mycket man lär sig, respektive hur mycket det sitter i individen.

Vad jag ville säga... tror jag var att med digitalformatet är det möjligt att starta bildprocessen utan minsta ide i sitt huvud.
Fokusera på ett objekt eller plats, sedan utveckla tillfället tills man uppnår något bra.

Det är jätteroligt att läsa om alla era olika sätt att få bildidéer. Det som förvånar mig lite är att det är så många som får idéerna på plats...

Visst, även jag får ju spontana idéer när jag väl står någonstans med kameran, men samtidigt finns det ju någon tanke - kanske en bildtanke - som gjorde att man väl åkte till en viss plats, eller?

Bra inspirationskälla får man här
Sedan idéerna kommer när man börjar fotografera. Då upptäcker man smådetaljer som kan göras stora.
Är man ute efter ett vist tema då kan det ta timmar tills man hittar den bästa bilden, men kan upptäcka något helt annat som skulle passa in i ett annat sammanhang.
Det är inte ovanligt för mig att när jag avslutar en fotosession/fotorunda funderar jag på natten att gå tillbaka eller sätta upp ändrad dekor som skulle göra bilden mera attraktiv.
Övning ger färdighet(men det har inte jag ;) )
Att komma på idéer är också mycket individuellt precis som smaken för en bra bild är individuell.
Så är det hos oss, i alla fal, mellan mig och min hustrus syn på en bra bild. :)
/Fred

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar