ANNONS
Annons

Hur kommer du på dina bildidéer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är såpass nybörjad att jag inte är konsekvent på något sätt i mitt fotograferande. Men jag kommer nästan aldrig på några "idéer". I alla fall inte utan att se motivet framför mig. Jag får snarast en känsla av att "det HÄR vill jag fota", just när jag står där. Det är väl ett slags spontan idé kanske. Inte sällan fotar jag bara utan nån större baktanke alls, och sen får man se vad det "blev" efteråt, och vad man kan göra med bilden. Att beskära är nog det jag är mest noggrann med. Efterkomposition liksom. Och sen att förstärka den känsla man ser i den obehandlade bilden. Ofta blir det nåt helt annat än "det jag trodde att jag tog bild på", haha.

Edit: Jag måste bara nämna att jag också sysslar med musik, och det är samma där. Jag kan omöjligen sätta mig och skriva en låt, utan den måste sys ihop av improviserade delar. Det liknar mitt fotograferande.

Också ganska intressant att man när man är ute fler och fotar, märker att man gör på väldigt olika sätt. Jag tar aldrig 10 bilder på samma sak. Det tråkar ut mig. Ett par stycken kanske, och sen blir jag otålig. Det måste vara värt att fota på nåt sätt.

Arleklint skrev:
Det är jätteroligt att läsa om alla era olika sätt att få bildidéer. Det som förvånar mig lite är att det är så många som får idéerna på plats...

Visst, även jag får ju spontana idéer när jag väl står någonstans med kameran, men samtidigt finns det ju någon tanke - kanske en bildtanke - som gjorde att man väl åkte till en viss plats, eller?

Visst ligger mycket i det, Janne. Jag ska inte säga att jag får många bildidéer när jag rör mig utomhus utan kamera (lite beror på dagsform), men visst kan bilder man ser och stämningar man känner vid ett tillfälle resultera i ett fotografi vid ett annat tillfälle när kameran är med. Men jag undrar i vilken grad den processen är medveten eller omedveten. Det är kanske därför många menar att man får bildidéerna på plats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar