Annons

Hur hittar photoshop min skrivare o scannner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kraxabraxa

Aktiv medlem
Hejsan, hoppas att jag skriver under rätt rubrik nu...

Jag har köpt en iMac och photoshop5 efter att tidigare ha jobbat med PC. Nu har jag installerat min Epson Stylus Photo 2400 skrivare och min Epson Perfection V700 scanner.

Problem 1: När jag ska skriva ut kommer det upp en standarddialogruta för skrivaren, inte Epsons egen där man kan göra mer avancerade inställningar. I PC kom jag direkt in i Epsons dialogruta via Photoshop.
Hur gör jag för att lösa detta?

Problem 2: När jag vill använda min scanner går jag via Photoshop in i "Importera" men där finns inte min scanner. Jag hittar den på datorn men inte via PS. Hur gör jag för att lösa detta?

Jag misstänker att det har något med Plug-ins att göra men jag hittar inte info om detta någonstans på nätet. Hoppas att det finns någon smart person här på Fotosidan som kan hjälpa mig.

Tacksam för svar!
 
Jag antar att du installerat drivrutinen till skrivaren. I så fall väljer du systeminställningar (under äpplet längst uppe i v hörn) Välj sedan "skrivare & fax.

Om du inte ser din skrivare trycker du på + och lägger till skrivaren. Skrivaren ska vara ansluten och påslagen.
 

Bilagor

  • Bild 1.png
    Bild 1.png
    51.1 KB · Visningar: 636
Tack för ditt svar!

Tyvärr hjälper inte det eftersom jag redan har gjort det du sa. Photoshop hittar varken scanner eller skrivare ändå.
 
Ett tillägg. Photoshop hittar skrivaren men jag får inte upp Epsons egen dialogruta när jag ska skriva ut. Bara en standardruta som inte visar några avancerade inställningar (inte ens papperskälla).
 
Ja, det gör jag. Men som sagt så kommer det upp en standardruta istället för Epsons dialogruta när jag klickar på skrivarinställningar.
 
Om du då trycker "print" bör du få upp en ruta som ser ut som bilden. Där har du också möjlighet att välja skrivare (inringat). Då ska du få alla inställningar från drivrutinen
 

Bilagor

  • 12345.jpg
    12345.jpg
    19.1 KB · Visningar: 629
Jag försökte bifoga en skärmdump på dialogrutan men det verkar inte gå att bifoga bildera heller... Jag har nog en dålig dag...
 

Bilagor

  • dialogruta.gif
    dialogruta.gif
    23.2 KB · Visningar: 625
Fick visst med skärmdumpen ändå. Men faktum kvarstår, jag får inte skrivarens riktiga dialogfönster utan ovanstående standarddialog...
 
Nuu, äntligen. FIck jag ordning på skrivaren. Tack iBoat!

Återstår bara att hitta scannern, då.

Kan du kanske nåt om sånt...?
 
Ja, det har jag. Men jag får väl börja göra som du och använda scannerns dialogruta...
Försökte bara få till det så att jag ska kunna göra som jag alltid har gjort. (Har tydligen blivit en bakåtsträvare...)

Tack för att du tog dig tid!

//Ulle
 
Ja, det har jag. Men jag får väl börja göra som du och använda scannerns dialogruta...
Försökte bara få till det så att jag ska kunna göra som jag alltid har gjort. (Har tydligen blivit en bakåtsträvare...)

Tack för att du tog dig tid!

//Ulle

Som konsult för en Apple-återförsäljare avskyr jag att ge mig :)

Vad som behövs är en TWAIN plug-in, men problemen slutar inte där. Det verkar inte fungera i 64 bitars system (varken i Mac el PC). Så om du kör OSX 32 bitarsläge bör det räcka att ladda hem TWAIN. Annars verkar det kört. Kan hända att den informationen jag fått är gammal, någon annan kanske vet.
 
Hade samma problem som du med scannern i windows 7 och photoshop cs5 - fick hämta hem ett tilläggspaket från Adobe som löste problemet. Förmodligen är det motsvarande för mac men det har jag inte prövat..
 
Ja, TWAIN-plug in har jag laddat ner och installerat enligt anvisningarna men det funkar icke. Det är väl 64-bitars som spökar då.

Tobbe: Vad var det för ett tilläggspaket? Minns du vad det hette?
 
jo kollade lite till - om du går in i hjälpen i ps kan du leta dig fram till följande "Import an image using the TWAIN interface" så finns där en länk för att ladda ner tilläggspaketet (och det behövs för både pc och mac såg jag). Twain är tydligen inte standard i ps längre....
kan tillägga att jag hade lite problem med att få nedladdningen att fungera i adobe air - men adressen till filen dök upp nånstans upp till höger så jag kopierade den och körde via ett webfönster istället men det kanske var ett likalt fenomem...
 
jo kollade lite till - om du går in i hjälpen i ps kan du leta dig fram till följande "Import an image using the TWAIN interface" så finns där en länk för att ladda ner tilläggspaketet (och det behövs för både pc och mac såg jag). Twain är tydligen inte standard i ps längre....
kan tillägga att jag hade lite problem med att få nedladdningen att fungera i adobe air - men adressen till filen dök upp nånstans upp till höger så jag kopierade den och körde via ett webfönster istället men det kanske var ett likalt fenomem...

Jag har samma problem med min Epson scanner. Laddade ner filen du angav och packade upp den och fick då två kataloger, en för 32 och en för 64. Tyvärr fanns twain bara i 32- katalogen och jag kör med PS64.
Någon som vet någon lösning på problemet om man kör PS64 och W7 64?
 
Jag har samma problem med min Epson scanner. Laddade ner filen du angav och packade upp den och fick då två kataloger, en för 32 och en för 64. Tyvärr fanns twain bara i 32- katalogen och jag kör med PS64.
Någon som vet någon lösning på problemet om man kör PS64 och W7 64?

Saxat från hjälpfilen i PS5/64

"TWAIN (enbart Mac)
Om du vill att TWAIN stöds på Mac-datorn rekommenderar vi starkt att du skapar åtkomst till enheten genom operativsystemet Rosetta (PPC). I annat fall rekommenderar vi att du först skannar in bilden och sedan öppnar den separat i Photoshop.
Installera det äldre plugin-programmet TWAIN för Mac genom att kopiera det från //<language>/Goodies/Optional plug-Ins/Import-Export/TWAIN till mappen //Adobe Photoshop CS4/Plug-ins/Import-Export folder.

Obs (enbart Windows)! Vi rekommenderar starkt att du använder WIA-stöd för enheten om det finns tillgängligt. Om enheten inte stöder WIA-enheter rekommenderar vi att du försöker uppdatera TWAIN-drivrutinen. Photoshop kommer inte att stödja TWAIN i något 64-bitarssystem. Kontakta tillverkaren av enheten om du vill ha mer information om TWAIN."


Mvh
Mats

Att "RTFM:a" är sällan fel! :)
 
Saxat från hjälpfilen i PS5/64

"TWAIN (enbart Mac)
Om du vill att TWAIN stöds på Mac-datorn rekommenderar vi starkt att du skapar åtkomst till enheten genom operativsystemet Rosetta (PPC). I annat fall rekommenderar vi att du först skannar in bilden och sedan öppnar den separat i Photoshop.
Installera det äldre plugin-programmet TWAIN för Mac genom att kopiera det från //<language>/Goodies/Optional plug-Ins/Import-Export/TWAIN till mappen //Adobe Photoshop CS4/Plug-ins/Import-Export folder.

Obs (enbart Windows)! Vi rekommenderar starkt att du använder WIA-stöd för enheten om det finns tillgängligt. Om enheten inte stöder WIA-enheter rekommenderar vi att du försöker uppdatera TWAIN-drivrutinen. Photoshop kommer inte att stödja TWAIN i något 64-bitarssystem. Kontakta tillverkaren av enheten om du vill ha mer information om TWAIN."


Mvh
Mats

Att "RTFM:a" är sällan fel! :)

Vet inte riktigt vad "RTFM:a" betyder, men kan gissa mig till att det kanske betyder "läs allt".
Tack för infot.
/Tommy
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.