ANNONS
Annons

Hur gör man för att få bilden BRA svartvit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Jag har PS elements 4.0, inte det nyaste program kanske, men det är ganska lättjobbat och jag HATAR att sitta vid datorn och läsa och lära mej nått nytt avancerat program, som för det mesta är på engelska, som inte är mitt modersmål direkt:/
Men det jag vill ha hjälp med är att göra en färgbild till svartvit. Det har jag gjort en hel del men har kommit fram till att det blir bara skit, egentligen, då jag jämför med andras bilder under tex gruppen för svartvitt.

Det jag brukar göra är att helt enkelt dra ner mättnaden och dra upp lite på kontrasten, men det blir inte som jag vill riktigt, blir oftast bara platt och grått.
Har sett en del bilder, speciellt då bilder där man ser himlen som har en del moln, dom ser riktigt grymma ut, ett riktigt djup och verkligen klart och sylvasst. Vet inte hur jag ska förklara men ni fattar nog.

Kan ju säga att jag fotar i jpeg. Jag har ju provat att fota i RAW, men det är så krångligt att efterbehandla efteråt i datorn, och jag har inte nått bra program för det heller. Har visserligen det som följde med kameran, Canons program, men återigen, har inte den konsentrationen att sitta och lära mej hur man ska dra i alla spakar och reglage, och dessa kurvor, man virrar ju till det alldeles oerhört så det blir bara skit av det hela.
Finns det inget bra sätt med mitt program att få till det?

Mvh Reino
 
Jag har ingen erfarenhet av programmet du använder men konvertering till svartvitt är ganska universellt, allt som behövs för grundläggande och bra konvertering är möjlighet att lägga kurvor (gärna per färgkanal, men det är överkurs) samt möjlighet till uppskärpning. Oskarp mask (unsharp mask, usm) räcker långt.

Den enda kvarvarande ingrediensen när du har kurvverktyget är tålamod.

Lycka till!

PS.
Jag tycker att Makten här på FS beskrev sin metod för konvertering (som påminner mycket om min, men är nogrannare och ger bättre resultat) mycket bra i sin blogg för någon månad sedan. Han talar förvisso om konvertering från svartvit film, men grunderna är desamma: http://fotosidan.se/blogs/hertsius/fran-svartvitt-negativ-till-fardig-bild.htm
 
Om du har justeringslager i Elements 4 så finns en enkel och bra metod att starta med.

Gör två stycken Hue & Saturation justeringslager, på det övre sätt Saturation till -100 och sen på det undre ändrar du lagrets blandningsläge till Color.

I detta justeringslager kan du nu dra i reglaget för HUE och få en rad varianter hur färgerna ska fördelas över gråtonsspektrat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.