ANNONS
Annons

Hur gör man för att en likal tidning ska vilja köpa en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderhamns-fotograf

Aktiv medlem
Hej jag är en kille som har köpt en bättre kamera
fine pix s 5000. Jag undar hur jag ska göra för att tidningarna i komunen ska bli intresserad av mina bilder tex. på olyckor kändissar och så vidare. Det vore till stor hjälp om någon svarade!
TACK PÅ FÖRHAND JENS@

Du ska ringa dem när du har nått. På mindre orter och även större är det få pressfotografer i tjänst på kvällar och helger vilket gör att det finns en marknad för att plåta olyckor och annat som händer då.

Men du bör träna på att bli en bra fotograf så att bilderna duger.

Hör med ungdomsredaktionen på din lokaltidning (om de har någon) om det finns något för dig där.

Hej Jens. Var faktiskt på besök i Söderhamn i går. Fin liten stad. Gick över den nybyggda träbron vid ån och såg en riktigt rund överviktig tant gå över bron just vid skylten 3 ton. Fast jag lät bli att ta den bilden. För man ska ju inte skämta med någon som faktiskt kan ha en sjukdom, råkat ut får något tråkigt eller liknande.

Nåja, till din fråga.

Jag tror det är svårt (men omöjligt menar jag inte) att satsa på olyckor. Kändisar kanske men det är inte så många i Söderhamn så det är också tufft. Kanske jag kan tipsa dig om lite annat du kan försöka med men då vill jag fråga så här:

Är det något du är intresserad av annars? Säg saker du är intresserad av, alltså även när du inte fotar. Tjejer, bilar, skate, skidor, frimärken eller något? Eller någon förening du är med i? Något som du tror vet rätt mycket om är det jag vill veta..
Fast jag menar inte att du ska berätta allt om dig själv, för det här är väldigt offentligt forum

Söderhamns-fotograf skrev:
Hej jag är en kille som har köpt en bättre kamera
fine pix s 5000. Jag undar hur jag ska göra för att tidningarna i komunen ska bli intresserad av mina bilder tex. på olyckor kändissar och så vidare. Det vore till stor hjälp om någon svarade!
TACK PÅ FÖRHAND JENS@

Leta t ex upp en gatukorning där det är frekvent med olyckor. Träna sedan på fotografera det som händer i korsningen, för förr eller senare har du olycksskedet på bild. Efter en tid komemr lokalpressen att skriva om dig och fler vill komma och titta på dig, vilket ökar trafiken och sannolikheten för olyckor och därmed bra bilder. Somextrainkomst kan du vittna och påannat sätt mot arvode delta i försäkringsbolagens skadeutredningar plus sälja bilder till tidningarna med olyckor och upprörda känslor.

Lyckat till!

Tack!

Jag åker skidor på längden, orgenterar. Jag är velldigt aktiv innom iogt-nto rörelsen vi arbetera mot alkohol!
Jag tycker mycket om att fota till min tidning som jag håller på med...
Det är det som är det vigtigaste.
Det var synd att du inte tog bilden på bron den har varit rolig, men det var tur med man ska inte vara dumm med kameran!

Re: Re: Hur gör man för att en likal tidning ska vilja köpa en bild?

RolandM skrev:
arvode delta i försäkringsbolagens skadeutredningar Lyckat till!

Hupp. Det är ju ett sätt att vara kreativ förstås. En trettonåring som jobbar åt försäkringsbolag ger ju uppmärksamhet ;-).

Jens. jag kanske ska förtydliga att jag frågade om intressen för att lista ut andra alternativ till Kuriren, Ljusnan och Söderhamns-nytt.
Det finns en massa andra som kan övertalas, personaltidningar och liknande.

Men dra dig inte för att knalla in på Kurirens redaktion. Chefredaktören där är en hygglig person, den andra känner jag inte för, har för mig att de byts av under veckorna.

Re: Tack!

Jag åker skidor på längden, orgenterar. Jag är velldigt aktiv innom iogt-nto rörelsen vi arbetera mot alkohol!

Toppen. Det är bra. Tidningens personal vill inte gärna vara ute i skogen och ränna på småtävlingar, de har sällan stövlar vad jag sett.
Men de brukar ju redovisa resultat och kommer du med något intressant så. Kanske hänga på en mindre tävling och fota långt ute där ingen tänker på att det kan bli lite kul. Orienterare som passerar vattendrag och lera. Skidåkare som står på öronen. Ett porträtt på föreningsordföranden vid mötet kanske.

Men det jag tänkte på om andra småblaskor och trycksaker ska jag fundera på någon dag. Kanske mejlar dig mer exakt om jag kommer på något jag tror kan vara något.

PS/ En skidåkare som verkligen STÅR på öronen vore en höjdare, men han får allt ha långa öron då.

En fundering. Har för mig att cirka 300 elever från mellanstadierna i Söderhamn ska ha en studiedag tillsammans kommande vecka. Det är elever runt 9 - 12 år.

Du har ju en annan möjlighet att komma nära de eleverna på bättre sätt än en vuxen, Fast då går du i skolan förstås. Men har du några lediga håltimmar kommade vecka så..Lätt att kolla om du ringer rektorn på Norrtull eller om du känner någon lärare i mellanstadierna, Eller jag kan kolla i morgon..

Den typen av aktiviteter förekommer hela tiden och kan vara en möjlighet.

Re: Re: Hur gör man för att en likal tidning ska vilja köpa en bild?

RolandM skrev:
Leta t ex upp en gatukorning där det är frekvent med olyckor. Träna sedan på fotografera det som händer i korsningen, för förr eller senare har du olycksskedet på bild. Efter en tid komemr lokalpressen att skriva om dig och fler vill komma och titta på dig, vilket ökar trafiken och sannolikheten för olyckor och därmed bra bilder. Somextrainkomst kan du vittna och påannat sätt mot arvode delta i försäkringsbolagens skadeutredningar plus sälja bilder till tidningarna med olyckor och upprörda känslor.

Lyckat till!

:D

Vi får inte glömma att det finns ett viktigt steg mellan att köpa kamera och bli tidningsfotograf - man måste ju utvecklas och bli bra.

Bilder på olyckor och kändisar behöver i stort ett bara vara hyggligt tydliga så räcker det, själva motivet räcker långt.

Det är inte vså många olykor och kändisar i Söderhamn. Dessutom är du lite liten för att ta dig snabbt ut till trafikolyckor på egen hand. Min sambo kommer Söderhamn så jag vet.

I de större städerna är det en annan sak och där finns fotografer som bara lever på att plåta olyckor. En av dem är Patrik Persson som började som 14-åring och skaffade moppe så fort han kunde. Detta var i början på 80-talet och han håller på än mer än 20 år senare.

Så vill du plåta mer än bara en olycka nån gång i månaden så ska du tänka på att fotografera mycket för att bli en bättre fotograf, titta mycket på bilder för att få en känsla för vad som är en bra bild.

Att bli publicerad är en bra drivkraft och det finns många möjligheter som föreningstidningar, kommuninfo, skoltidningar, gratistidningar (finns i Söderhamn), organisationstidningar (ex UNF), interntidingar osv. Men framförallt kan man plåta för webbtidningar. Finns det inte en lämplig i Söderhamn är det bara att starta själv med några kompisar. Se det som ett sätt att lära sig yrket på.

Bilder är som mycket annat "mjukt" material, inte värt en spänn om man inte själv hävdar att det är värt nåt. Jag som är amatör anser att mina bilder inte är värda något och kommer aldrig att försöka sälja en bild, trots att jag tar ett och annat som är ganska bra. Det är en blandning av realistisk syn på sig själv och dåligt självförtroende.

Men det är också okunskap om precis det som Jens frågar efter: Marknadskunskap. För att kunna kräva en summa för en bild måste man ha ett hum om vad köparen förväntar sig att man ska kräva. Ligger man tiopotenser fel så blir man aldrig tagen på allvar.

När man säljer produkter till slutkund (t.ex. programvara) så är det lätt att kolla vad andra tar och anpassa prislappen, med viss hänsyn tagen till eventuell kvalitetsskillnad. När det gäller bilder har man ingen insyn.

Re: Hur mycket??

Jag måste fråga hur mycket pengar jag kan ta för en bild?????

Det beror på och jag vet egentligen inte. Men en fundering kan jag ha:

Fångar du bildserien av ett flygplan som brakar in i Oskarborg så drar du kanske till med 30 000 kr.
Får du ett rent uppdrag och levererar som förväntat har du gjort ett jobb och ska ha som bilder brukar betalas.
Kommer du med en bild som ingen bett om är du i ett underläge och har valet att bara få publicerat med äran som betalning. (Men du ska likafullt helst behålla rättigheten till bilden).

Som ung och okänd är du i totalt underläge mot en tidning, så du får pröva dig fram. Fast först måste du ha något att sälja, vilket är det viktigaste.

Om du kommer i säljläge. Säg som det är att du kan väl inte veta vad de vill betala och se vad du får som förslag. Lyckas du få till det några gånger har du snart funnit en nivå och då ska man inte vika sig sen. Det är dock en lång väg att gå. Räkna kallt med många motgångar. Är du aktiv länge och tar allt som lärotid kommer du fram till slut.

Re: Hur mycket??

Jag måste fråga hur mycket pengar jag kan ta för en bild?????

De flesta i branchen följer BLFs (bildleverantörernas förening) prislista som du kan beställa från www.blf.se.

Vid unika bilder kan man kräva mer, t ex störtande flygplan eller Anna Lindh på bår.

I dagspressprislistan kostar en arkivbild 660 kronor + moms. Att kalla en olycksbild för arkivbild blir fel så lite mer ska man helst ha. Man borde räkna det som två timmars jobb. Aftonbladet betalar 1000 kronor + moms för olycksbilder.

Priserna bygger på att man har eget företag så summan blir lägre eftersom du inte har företag utan tidningen måste betala sociala avgifter. har din mamma eller pappa företag firma kan de fakturera. Tidningar köper hellre av folk med företag för det innebär mindre jobb för dem.

Du kan också få betalt som milersättning och då slipper alla skatt.

Med tanke på din ålder kan det vara så att facket protesterar om du skulle jobba sena kvällar. Men det kan man få dispens för. På Sydsvenska Dagbladet finns en fotograf som hoppade av skolan och började i din ålder. Men hoppa inte av skolan... :)

På en liten ort är tidningarna extremt snåla och det är svårt att leva på dem. Ska man tjäna pengar ska du plåta för kommunen, företag eller andra som betalar som de ska. Lokaltidningar tycker ibland att man ska vara glad att få med en bild i tidningen...

Terje Hellesö här på fotosidan har jobbat en del på nån tidning i Söderhamn. Mejla honom!

Då trådstartaren är så ung som 13 år vill jag inte ta en prisförhandling.

Om jag ger Jens ett litet uppdrag att ordna en bild jag egentligen ska ordna. Det är ett relativt "vanligt" motiv av ett tamdjur som ska in för illustration till info-text på en webbsida. Krympt till ca 150 pixelbredd och får ta ca dryga 20 kb då sidan har fler bilder och ska vara tillgänglig för alla. Kan tänka mig att bilden ligger inne på en webbsida i någon/några månader. Syftet är att han får träna på ett riktigt uppdrag och hela arbetsflödet?

Budgeten är invävd i hela konceptet så adminpersonal blir bara gramse på att pyssla med enstaka små utbetalningar. Det är helt enkelt en liten del i mitt jobb. Det är inte något medvetet skattefuskande, men i detta fall ser jag enda lösningen att ha en värdesak som betalning.

Kan någon neutral person ange vad jag bör ge för att göra rätt för mig om jag lämnar ut uppdraget?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar