Annons

Hur funkar blixten?

Produkter
(logga in för att koppla)

koon

Medlem
Hej,

Jag ska köpa en blixt och det lutar starkt åt Canon SpeedLite 430EX II. Min kamera är en Canon 550.

Så nu undrar jag följande:
Är det möjligt att med min kamera fjärrutlösa blixten?

Säljaren menade att det visserligen var möjligt, men att kamerans interna blixt var tvungen att vara utfälld och slå. Och det gör ju funktionen, i sådana fall, oduglig.

God fortsättning och tack på förhand för svar.
 
Den löses ut mha av kamerans interna blixt, men... du kan välja antingen att kamerans interna blixt syns eller inte syns i bilden du tar, dvs den kan trigga 430 exII utan att själv påverka bilden. Du måste däremot ha 430 placerad så att ljuset från kamerans blixt når din externa blixt. Annars är det sändare/mottagare som gäller, t.ex. phottix strato, cactus v5 eller canons egen variant. Vissa har ttl andra inte.
 
Den interna blixten ger en svag blixt när bilden tas, men den märks bara på riktigt nära håll eller om den råkar reflekteras i ett fönster eller liknande.
 
Nja...styrblixtarna utlöser väl och har brunnit klart innan slutaren öppnar!? Jag har nämligen fotat akvariefiskar med extern blixt riktad ner i akvariet uppifrån fjärrstyrd via den interna blixten, och aldrig fått reflektioner i glaset av interna blixten :)
 
I kamerans inställningar kan du välja om du vill att interna blixten ska "synas" eller inte.

Du aktiverar slav-läget på 430 genom att hålla inne ZOOM knappen.
 
Jag har plåtat rakt in i en spegel med interna blixten som master och man måste nog veta att man ska leta efter en reflektion i spegeln för att se den.
 
Det kan man väl enkelt testa genom att "fjärrstyra" en blixt som är avstängd och fota sig själv i spegeln. Syns blixten?
 
Hej,

Jag ska köpa en blixt och det lutar starkt åt Canon SpeedLite 430EX II. Min kamera är en Canon 550.

Så nu undrar jag följande:
Är det möjligt att med min kamera fjärrutlösa blixten?

Säljaren menade att det visserligen var möjligt, men att kamerans interna blixt var tvungen att vara utfälld och slå. Och det gör ju funktionen, i sådana fall, oduglig.

God fortsättning och tack på förhand för svar.

På min kamera (nikon) ger den interna blixten ifrån sig en blixt som ej ska påverka bilden. Om man vill vara helt säker så finns ett skydd att sätta i blixtskon (kan det heta IR-panel?)
 
Jodå, synkblixten från den interna mastern, eller från en extern master också för den delen, om man använder en sådan, den syns förvisso i bilden. Den blixtrar förstås när bilden tas, för annars hade inte slavblixtarna vetat när de skulle tända. Det är precis som med alla optiska slavar.
Sen blixtrar en master i Canons optiska system förstås en flock styrpulser innan bilden tas, men det är en annan sak. Synkblixten går samtidigt som slutaren är vidöppen.

Även om man ställer in blixten till att inte synas, så blixtrar den lite svagt ändå. Ungefär 1/256 av full effekt på en 7D. En 580 EX II blixtrar med ungefär 1/512 av full effekt om den är "avstängd". Så med inställningar i stil med f/1,4, ISO 3200 och en meters avstånd räcker det med synkblixten för att få rätt exponering.

Man kan sätta Nikons IR-filter framför den interna blixten på en Canonkamera också, men den måste modifieras först. Nikons kameror är inte utrustade med någon avkännare för om en blixt är monterad eller ej, men det är Canons. Därför fungerar inte den interna blixten på en Canon om det sitter ett tillbehör i blixtskon. Vill man använda Nikons IR-lins måste man klippa bort en del av foten på den först.
 
Och det påminde mig om att det är 1/512 för interna blixten och 1/1024 för en 580 EX II som gäller, när den är så kallat avstängd.
 
EOS 550D kan inte vara master för en trådlös TTL-blixt, såvitt jag vet. Den finessen kom i nästa modell, EOS 600D.
 
EOS 550D kan inte vara master för en trådlös TTL-blixt, såvitt jag vet. Den finessen kom i nästa modell, EOS 600D.

Exakt, så var det på min 550d. Ska man ha trådlöst så får man skaffa ett system med sändare och mottagare som man sätter på kameran respektive blixten.
Vilket jag rekommenderar för det trådlösa systemet som canon har är riktigt dålig på lite längre avstånd mellan kamera och blixt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Trådlös TTL-blixt

Exakt, så var det på min 550d. Ska man ha trådlöst så får man skaffa ett system med sändare och mottagare som man sätter på kameran respektive blixten.
Vilket jag rekommenderar för det trådlösa systemet som canon har är riktigt dålig på lite längre avstånd mellan kamera och blixt.

Mycket längre bort än 7 meter är nog ingen idé att prova med Canons trådlösa blixtsystem.

Fördelen med det, jämfört med lösa sändare och mottagare, är att man får TTL. Dvs inget räknande och testande för att få rätt mängd blixtljus. Åtminstone betydligt mindre än när man kör manuellt med radio -sändare och -mottagare.

(Man kan ju också köra med slavtändare som tänds av blixtljusen från kameran. Då behövs inga separata sändare och mottagare, men räckvidden blir kortare; det finns t.o.m. blixtar med inbyggd slavsensor för det ändamålet).
 
Canon tyckte också att de kunde göra något bättre. Därför finns nu blixten 600 EX-RT och styrenheten ST-E3-RT, som klarar blixtstyrning på minst 30 meters håll, oavsett om slavblixtarna befinner sig framför eller bakom kameran. Detta då systemet använder radio istället för ljussignaler.
Begränsningen blir istället max 16 enheter i ett system, men det dröjer ett tag för de flesta av oss, innan vi får ihop mer än 16 blixtar och styrenheter...
 
ANNONS