Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar automatisk vitbalans egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Ja, som titeln säger: hur fungerar automatisk vitbalans egentligen?

Hur kan kameran skilja på ett vitt motiv i rött ljus eller ett rött motiv i vitt ljus? Till exempel.

Mäts och jämförs både infallande och reflekterat ljus? Isåfall, hur?

Sen funkar ju detta med AWB lite olika bra i olika kameror och i olika ljusförhållanden.
 
Intressant artikel, men den svarade inte riktigt på hur kameran "gissar" sig fram till vitbalansen. Såvida det inte är så simpelt att den summerar hela bilden och försöker få summan av alla färger neutrala.
 
kameran gissar nog (men smart)

De kameror jag använt verkar göra likadant.
Man kan ställa vitbalansen på ett antal fördefinierade inställningar.

typiskt
auto
glödljus
blixt
lysrör
sol
molnigt
skugga

Autobalansen kommer att välja ett
av dessa lägen (utom blixt)

det fungerar alltså inte som den manuellt uppmätta mot en vit referens yta.

Ungefär så här skulle det kanske
funka

väldigt låga nivåer på blått
glödlampa
väldigt konstigt spektrum
lysrör

grundtips sol
extramycket blått =skugga

jag tippar att det går att konstruera ett regelverk som ganska ofta väljer rätt.


självklart gör kameran fel ibland, men den väljer mellan fördefinierade inställningar
 
erro_67 skrev:
Intressant artikel, men den svarade inte riktigt på hur kameran "gissar" sig fram till vitbalansen. Såvida det inte är så simpelt att den summerar hela bilden och försöker få summan av alla färger neutrala.

I princip borde det gå till som du säger.. men man kan göra mer eller mindre smarta gissningar på vad som är neutral vitbalanserad korrektion. Ex. vis kan man kolla nivåerna på RGB på dom ljusaste x%:en för att öka sannolikheten att man gissar rätt. Ett enkelt sätt är annars att förskjuta historgrammen för RGB så att deras tyngdpunkter matchar varandra..

Jag antar att olika kamertillverkare ser till att hålla det hemligt hur just dom har löst problemet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.