Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur frilägger jag enklast vid mäklarfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Andra trender inom mäklarbilder som jag sett är att vattnet ska stå och rinna i alla kranar (?!), samt konstnärliga bilder på något detalj som inte har med huset att göra, en blomma tex.

Eller är det bara någon enstaka fotograf som försöker skapa sig någon sorts trademark?
 
Kranar fotar man nån gång om just själva kranen är något speciellt. Det händer ju också något på bilden om vattnet rinner.
 
Kranar fotar man nån gång om just själva kranen är något speciellt. Det händer ju också något på bilden om vattnet rinner.

I vissa fall tycker jag det kan vara befogat att ta t ex en kran, men att plåta en vas eller blomma har jag aldrig gjort...
 

Bilagor

  • _JPG6180 (1).jpg
    _JPG6180 (1).jpg
    82.4 KB · Visningar: 536
Kom nyss hem från en plåtning och passade då på att ta samma bild med olika inställningar.

Den ena bilden är tagen med en exponeringstid på 1/60 s, och den andra 1/2 s. Ganska stor skillnad...
 

Bilagor

  • _JPG0362.jpg
    _JPG0362.jpg
    92.1 KB · Visningar: 535
  • _JPG0363.jpg
    _JPG0363.jpg
    89.4 KB · Visningar: 535
Kom nyss hem från en plåtning och passade då på att ta samma bild med olika inställningar.

Den ena bilden är tagen med en exponeringstid på 1/60 s, och den andra 1/2 s. Ganska stor skillnad...

Det är väldigt fina bilder båda två även om jag föredrar den på 1/2 s.
Har du använt blixt på båda bilderna?

Förstår jag saken rätt att du i princip alltid använder blixt vid dina bilder och försöker få exponeringen så korrekt som möjligt på plats för att på så sätt minska tiden vid datorn?
Eftersom du vill ha så mycket naturligt ljus som möjligt så använder du blixten mer som en upplättningsblixt...?

Mvh/Peter
 
Det är väldigt fina bilder båda två även om jag föredrar den på 1/2 s.
Har du använt blixt på båda bilderna?

Förstår jag saken rätt att du i princip alltid använder blixt vid dina bilder och försöker få exponeringen så korrekt som möjligt på plats för att på så sätt minska tiden vid datorn?
Eftersom du vill ha så mycket naturligt ljus som möjligt så använder du blixten mer som en upplättningsblixt...?

Mvh/Peter

Ja, det är blixt på bägge bilderna. Jag föredrar också den på 1/2 s. Självklart försöker man alltid klara så mycket som möjligt vid fototillfället, men det går ju inte alltid. Man skulle kunna göra som i det ena exemplet ovan för att få t.ex fönstertäckning, men med trist resultat som följd.

Det är alltid en fråga om balans mellan blixtstyrka och exponeringstid.
 
Jag har inget uppdrag under december så nu ska jag öva med blixt. Jag vet inte om det gör någon skillnad, men jag fotar endast lägenheter och jag använder i princip aldrig blixt för dom "vanliga" rummen. I badrummet använder jag naturligtvis alltid blixt med slow sync för att få lite värme i bilden.
Det borde även bli svårare att få ordning på bilderna efteråt om man gör som jag gör eftersom det lätt blir en överexponering av det infallande ljuset vid fönster och andra ljuskällor. För att få tillräckligt ljusa bilder, som mäklaren vill ha, utan blixt så kan exponeringstiden bli upp till ett par sekunder....
Det är ju tur att "min" mäklaren inte läser här på forumet och förstår min okunskap om detta...

När du fotar med blixt hur ställer du då in vitbalansen. Låter du den vara i auto för att sedan fixa det i ACR eller ställer du in den redan från början?

Vitbalansen är inte helt lätt tycker jag. Bifogad bild blev för röd.
 

Bilagor

  • Test.jpg
    Test.jpg
    17.8 KB · Visningar: 497
Jag har inget uppdrag under december så nu ska jag öva med blixt. Jag vet inte om det gör någon skillnad, men jag fotar endast lägenheter och jag använder i princip aldrig blixt för dom "vanliga" rummen. I badrummet använder jag naturligtvis alltid blixt med slow sync för att få lite värme i bilden.
Det borde även bli svårare att få ordning på bilderna efteråt om man gör som jag gör eftersom det lätt blir en överexponering av det infallande ljuset vid fönster och andra ljuskällor. För att få tillräckligt ljusa bilder, som mäklaren vill ha, utan blixt så kan exponeringstiden bli upp till ett par sekunder....
Det är ju tur att "min" mäklaren inte läser här på forumet och förstår min okunskap om detta...

När du fotar med blixt hur ställer du då in vitbalansen. Låter du den vara i auto för att sedan fixa det i ACR eller ställer du in den redan från början?

Vitbalansen är inte helt lätt tycker jag. Bifogad bild blev för röd.

Hej Peter,
Jag kör nästan alltid automatisk vitbalans. Det är så lätt och smidigt att justera i efterhand. Att köra utan blixt kan bli precis som du säger; lampor, fönster etc kan bli väldigt utfrätta och då får man mer efterarbete.

Nu sitter jag förvisso med en okalibrerad Mac Book Pro i knät, men jag kan inte se något direkt rödstick i din bild. Däremot tycker jag att ditt bildexempel är mycket bättre jämfört med de första exemplen du postade. Gott jobbat!

Edit:
Vitbalansen är som sagt oftast i auto, men den justerar jag ibland 2-3 snäpp. Oftast åt det kallare hållet.
 
Senast ändrad:
Intressant tråd... tänkte bara... ni som gör nästan urfrätta bilder (två tre sidor tidigare, har inte sett nåt urfrätt senare) och försvarar det med att de inte är det på era noggrannt kalibrerade fina proffskärmar, hur många av husspekulanterna har det tror ni? :D
 
Intressant tråd... tänkte bara... ni som gör nästan urfrätta bilder (två tre sidor tidigare, har inte sett nåt urfrätt senare) och försvarar det med att de inte är det på era noggrannt kalibrerade fina proffskärmar, hur många av husspekulanterna har det tror ni? :D

Så kan man såklart resonera. Men vad är lösningen? Att sitta och redigera på en sunkig, 8 år gammal crt-skärm utan kalibrering för att hoppas att det antagligen blir bättre för de flesta andra som tittar? Är det bättre? :)
 
Intressant tråd... tänkte bara... ni som gör nästan urfrätta bilder (två tre sidor tidigare, har inte sett nåt urfrätt senare) och försvarar det med att de inte är det på era noggrannt kalibrerade fina proffskärmar, hur många av husspekulanterna har det tror ni? :D


Det är mycket enkelt!

Man ställer frågan: "Har du en kalibrerad skärm?"

... och nedan ser ni en riktigt ljus badrumsbild, men utfrätningar i spotarna. Inga gråblå utskrifter... Tryckte till den med Tonal contrast för att få fram konturerna runt kakelplattorna ordentligt för att även skärpa till den med LAB- och högpasskärpa.

Man kan inte sitta och småfibbla i all oändlighet utan måste bestämma sig för när en bild är färdig. De som kommer att titta på dessa bilder, tänker inte alls på att det är utfrätta spotar utan tycker bara att det är ljust och fint. Däför lönar det sig inte att justera ihjäl sig...
 

Bilagor

  • Villag4-08.jpg
    Villag4-08.jpg
    15.7 KB · Visningar: 454
När du fotar med blixt hur ställer du då in vitbalansen. Låter du den vara i auto för att sedan fixa det i ACR eller ställer du in den redan från början?

Vitbalansen är inte helt lätt tycker jag. Bifogad bild blev för röd.


På min kalibrerade skärm är vitbalansen OK, inte alls röd.

För en månad sedan övergick jag från autovitbalans till att vitbalansera på plats, vilket betyder att jag tittar mycket på resultatet direkt och småjusterar medan jag fotar, så det vita är vitt och inget annat. Så här långt tycker jag att det funkar bra, så jag "slipper" justera denna bit när jag kommer hem. Fördelen är också att kunden får se en bild som mer överensstämmer med det jag sedan levererar, färgmässigt. Jag behöver inte säga: "... men det blir inte så här gult..."

Men alla har sitt sätt att arbeta på. Det som funkar för en funkar mindre bra för en annan...

//L
 
Så kan man såklart resonera. Men vad är lösningen? Att sitta och redigera på en sunkig, 8 år gammal crt-skärm utan kalibrering för att hoppas att det antagligen blir bättre för de flesta andra som tittar? Är det bättre? :)
Lösningen är att inte gå till extremer om man vet att det blir urfrätt på 99% av datorerna där ute. :) Eller så kan man ha en skärm som de flesta, ska man inte trycka utan bara jobbar mot internet så går ju det oxå. Men framförallt kan man ju titta på sitt material nån gång på några andras datorer och se var man ligger. Fast det var ju ungefär vad jag skrev först...
 
Jag tycker inte att vi som arbetar professionellt med detta och även sitter på kalibrerade skärmar, ska anpassa oss till gemene man med felaktiga skärminställningar.

Däremot måste vi anpassa oss till vad våra uppdragsgivare säger. När de vill ha så ljusa bilder som möjligt, måste vi leverera därefter.

//L
 
Andra trender inom mäklarbilder som jag sett är att vattnet ska stå och rinna i alla kranar (?!), samt konstnärliga bilder på något detalj som inte har med huset att göra, en blomma tex.

Eller är det bara någon enstaka fotograf som försöker skapa sig någon sorts trademark?

Trend? Knappast men det förekommer ;-)
Som redan skrivits finns det ibland speciella kranar oa
som ger en god bild på kökets "nivå".
Ett IKEA kök är billigt medans andra har 6-siffrig prislapp.

Trademark?
Njae...
Ibland vill säljarna ha närbilder medans andra inte tycker om det.

Ju mer erfarenhet man har destå mer förstår man att generaliseringar
inte ger rätt svar alltid.
 
En annan fråga, är det ett "måste" att köra fullformat, eller sitter fotar ni med vidvinklar på ett "crop"hus?

Jag kör ju med en 50d och vanligvis ett 10-20 på det. Men funderade på om jag har ett "behov" av en 5d med ett 16-35 på tex?!

Tack för att ni skriver tips mm. Mkt intressant läsning.
 
En annan fråga, är det ett "måste" att köra fullformat, eller sitter fotar ni med vidvinklar på ett "crop"hus?

Jag kör ju med en 50d och vanligvis ett 10-20 på det. Men funderade på om jag har ett "behov" av en 5d med ett 16-35 på tex?!

Tack för att ni skriver tips mm. Mkt intressant läsning.

Fullformat är absolut inget måste. Innan jag skaffade min D3 hade jag en D200 och en 10-20 optik.
 
Idag kör jag med en fullformatare (D700) med 14-24mm. Innan hade jag en D200 med en 12-24mm. Man behöver ingen fullformatare, men det är skönt att kunna ta till lite i kanterna, och där hemma beskära efter behag...
 
Jag tycker inte att vi som arbetar professionellt med detta och även sitter på kalibrerade skärmar, ska anpassa oss till gemene man med felaktiga skärminställningar.

Däremot måste vi anpassa oss till vad våra uppdragsgivare säger. När de vill ha så ljusa bilder som möjligt, måste vi leverera därefter.

//L
Envar gör som han finner bäst. :)
 
Det är mycket enkelt!

Man ställer frågan: "Har du en kalibrerad skärm?"

... och nedan ser ni en riktigt ljus badrumsbild, men utfrätningar i spotarna. Inga gråblå utskrifter... Tryckte till den med Tonal contrast för att få fram konturerna runt kakelplattorna ordentligt för att även skärpa till den med LAB- och högpasskärpa.

Man kan inte sitta och småfibbla i all oändlighet utan måste bestämma sig för när en bild är färdig. De som kommer att titta på dessa bilder, tänker inte alls på att det är utfrätta spotar utan tycker bara att det är ljust och fint. Däför lönar det sig inte att justera ihjäl sig...


SÅ, Nu är min skärm kalibrerad igen.
Du hade en bild på ett badrum.
Enligt histogrammet hade bilden inslag av utfrätta partier.
Men bara för att histogrammet säger en sak betyder inte det att bilden är helt åt hvete.
Denna bild du uppvisar här är precis som du säger och det går en trend i ljusa bilder om man kikar på de olika mäklarsidorna.
Själv kan jag anse att det är att lura kunderna lite när dom sedan kommer till en visning och det är kväll och midvinter.
Dock har ju mäklaren målat det bruna vitt och rensat bort personliga foton och kört i gång ett ex antal levande ljus och köpt bullar som är nybakta.

Denna tråd var ju intressant.
Jag har fått en hel del tips!

Och alla verkar försöka bräcka varandra med sina bilder :)

mer mer mer vill vi se!!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar