Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur frilägger jag enklast vid mäklarfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, julen närmar sig och då ska man ju vara snäll...
Jag fick en känsla av att du försökte "sätta dit mig" i det här ämnet, men det kanske var helt fel. Det är inte lätt att tolka allt rätt som en person man inte känner skriver. Så jag ber också om ursäkt för den onödigt hårda ordväxlingen.

Det lustiga är att det finns ofta någon i den grupp jag håller kurs för, som försöker sätta dit mig. I det fallet får man ju lägga band på sig eftersom de är betalande kunder :) Men faktum är att efter alla dessa år med t.ex. Photoshop lär jag mig ofta små trick och finesser under kurserna som man aldrig tänkt på. Så i de fallen är jag mycket ödmjuk...

God Jul!

Skall kommentera detta också och bryta mitt ord.

Jag tror det kan vara som du skriver att det är svårt att "se" en person genom text i ett forum, känslor, tonfall, kroppshållning avslöjar det mesta och det kan man inte på ett forum, trots alla "smileys" till trots.

I sommar har jag byggt en veranda och om du har byggt en så vet du att finns ett stort antal sätt att bygga en på.
I fallet i vår diskussion kanske vi inte talade samma språk eller var på samma "planhalva" som du skrev.

Det är svårt när man kommer till OT-ämnen men det är kul samtidigt för jag lär mig då nya saker hela tiden.

Du skriver om kunder som försöker sätta dit dig? tror inte du att det kanske handlar om "olika sätt att bygga en veranda" på?

Nåja nu är det sova, sova bort vaccin jävla ont i armen grejen.

Haha, jo jag har också byggt en veranda. Det var säkert tio-tolv år sedan och eftersom jag har en svåger som är snickare ville jag göra det helt själv, märkligt nog... Hursomhelst blev den ganska bra (trots lite för smala trappsteg), men jag är helt säker på att det blivit bättre om jag hade bett min svåger om hjälp.

Din liknelse är bra, men i Photoshopfallet är det jag som är "svågern" om du förstår vad jag menar. Det där med att "sätta dit" är inte så allvarligt, men det händer ibland. Det är nästan alltid unga grabbar som nyligen har upptäckt PS eller något annat grafiskt program. De kanske har sett några videos från Moderskeppet och har suttit och övat hemma i sin kammare och är fulla av entusiasm! Det är ju bra och kul, men ibland har de inte riktigt förstått hela kedjan och entusiasmen gör att de kan bli lite sturska och vill sätta dit en gammal stöt som jag :)

Då gäller det som sagt att vara ödmjuk och ta till sig deras förslag, som ibland kan visa sig vara bra. Om man däremot kan visa en ännu bättre metod så har man vunnit lite i respekt och kan fortsätta den planlagda kursen med nöjda deltagare.

Det kanske låter som en slags kamp, men så är det absolut inte. Jag har stor själv stor behållning av dessa utbildningar och tycker att det är riktigt kul när man får feedback i form av reaktioner som "Åh fasen, var det SÅÅÅ enkelt"!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar