Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur frilägger jag enklast vid mäklarfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm... Jag "kör ingen Lpi", det är inte min sak att göra. Det är upp till pre-press avdelningen att avgöra beroende på tryckteknik och pappersval. Distiller är inget filformat, men du menar förstås PDF? Självklart är det det mest gångbara filformatet att använda för tryck idag. Hur den genereras är olika, ibland blir det en postscriptfil genom distiller, men för det mesta direkt från Indesign.

Sedan 1979 är repro/prepress min "bakgata". Jag tror ärligt talat (och utan att vilja vara elak) att du spelar på fel planhalva...

Det var det jag anade att du körde lite tester men det är helt ok :)
Och ja, PDF, vem sa att distiller är ett filformat?
Fel planhalva? det är upp till dig att tycka och sedan 1979? grattis då,

När vi körde våra tidningar var det genom distiller i A3 format i ett ex antal dpi.

Fel planhalva, helt korrekt eg. Du på tryckeri och jag framför skärm som redigerare.

Lär upp oss "ynglingar" istället :)

EDIT.
Besvara gärna din egen fråga

Det var det jag anade att du körde lite tester men det är helt ok :)
Och ja, PDF, vem sa att distiller är ett filformat?
Fel planhalva? det är upp till dig att tycka och sedan 1979? grattis då,

När vi körde våra tidningar var det genom distiller i A3 format i ett ex antal dpi.

Fel planhalva, helt korrekt eg. Du på tryckeri och jag framför skärm som redigerare.

Lär upp oss "ynglingar" istället :)

EDIT.
Besvara gärna din egen fråga

"Körde lite tester" Vad menar du? Du frågade "vilket format kör du - i mitt fall distiller".
Därför svarade jag att distiller inte är ett filformat.
Nästan varje mening du skriver i detta ämne avslöjar din okunskap.

Jag jobbar inte på ett tryckeri, jag är fotograf, grafisk formgivare, retuschör och utbildare i grafiska applikationer. www.prepix.se

Nu lämnar jag denna tråd.
Tack o hej.

Senast ändrad:
Profiler

Bilder för visning på skärm och i dagspressen skiljer sig ju en hel del åt och jag minns att jag blev lite olyklig de första gångerna jag såg mina objektsbilder i Sydsvenskan.
Hämtade hem en pdf från Tu.se:s hemsida där de beskrev metoder för att lyckas i tryck. DEN VAR BRA SOM SJUTTON! Gratis var den också. Detta är då 4-5 år sedan så jag är inte säker på om den finns kvar. Men hur som helst...

Jag kan mina kunder rätt bra. Vet vad de vill ha och vilka bilder de kommer att vilja visa i dagspressen. Därför gör jag så här:

1. Redigerar mina bilder i RGB.

2. Skapar en pdf med bilderna via Bridgen i CS3 (tycker den ger mycket bättre kontroll än CS4 vad gäller inställningar för kvalitet och filstorlek osv...)

3. Skickar pdf-filen till ansvarig mäklare som sedan skickas vidare till säljarna. PDF-filen är inställd på att öppna sig i helskärmsläge och att växla efter 4 sek. (Där slapp vi problemet med att de inte kan se bildernas kvalitet för att mäklarsystemen komprimerar osv.).

4. Låter återigen Bridgen per automatik skapa en mapp med bilder om 1024x768 pixlar som jag mejlar till mäklaren som de sedan använder för att publicera på nätet och även skapa egna prospekt med.

5. 3-4 bilder öppnar jag en gång till i RGB men jag förhandsgranskar dem i färgpressens färgprofil för att få en uppfattning av vad jag kan vänta mig i kvalitetsborfall vad gäller ljus, itensitet osv. Detta är bilder som jag vet att mäklaren kommer vilja visa upp i dagspressen. Jag ljusar som regel upp bilderna och ökar färgerna. Därefter ändrar jag bildens storlek till ca 10-15 cm i bredd (vet att de inte publiceras större än så i deras annonser) och slutligen lägger jag på en skärpa som ser ut att vara alldeles för mycket på skärmen men som kompenserar för tidningens lite klenare papper och blir finfint i tryck. JO just det ja - sen sparar jag bilderna med färgpressens cmykprofil.

Resultatet blir en glad säljare som får ett fint bildspel. En glad mäklare som får bilder till mäklarsystemt och prospekten. Jag blir glad, mäklaren blir glad och säljaren blir glad och kanske rent av en och annat spekulant för de 3-4 bilder med färdiga inställningar som mäklaren växlar mellan vid inskick till tidningen.

Observera att både pdf-presentationen och webb-bilderna görs med autoinställningar i Bridgen. Alltså ingen extra arbete mer än ett klick på rätt knapp. Jisses vad mycket text det blev igen... Gónatt!

... och slutligen lägger jag på en skärpa som ser ut att vara alldeles för mycket på skärmen men som kompenserar för tidningens lite klenare papper och blir finfint i tryck. JO just det ja - sen sparar jag bilderna med färgpressens cmykprofil.
quote]

USM? Iså fall, vilka är värdena på en 15 cm-bild om 300 ppi?

Skärpa

Hej - jo det varierar eftersom det beror på vilket innehåll bilden har. Exempel - exteriörbild med mycket träd och löv, grus, tegelstenar -sånt som e ganska smått - det kan lätt bli överskärpt.

Jag ändrar inte upplösningen som jag får ut ur cameraraw via Bridgen så min upplösning ligger på 240. För en exteriör då med ovanstående "problem" kan exempelvis oskarp mask med 110 %, 1 i radius och 6 i treshold funka fint. Gjorde ett exempel precis. Det är lite löpande band över den där processen så jag reflekterar inte så mycket över värdena. Bara det jag ser i förhandsgranskningen typ.

OK. En interiör dådå? Jo...

Gjorde precis ett exempel och fick då värdena 152 %, Radius 1, Threshold 7. VIKTIGT! Detta är ju lite träning genom att testa och se vad som funkar. Det variera med andra ord. Jag lägger på oskarp mask och när jag känner att DÄR gick jag två-tre steg över gränsen för vad som är snyggt för normalt bruk - ja där är den bra för dagspress. Hoppas jag inte är för luddig...?

... och slutligen lägger jag på en skärpa som ser ut att vara alldeles för mycket på skärmen men som kompenserar för tidningens lite klenare papper och blir finfint i tryck. JO just det ja - sen sparar jag bilderna med färgpressens cmykprofil.
quote]

USM? Iså fall, vilka är värdena på en 15 cm-bild om 300 ppi?

jag jobbar för många mäklare olika firmor etc. Ingen som trycker objektbeskrivning/tidnings annons vill ha bilderna skärpta. Om man tar andra kunder jag arbetar med som bla trycker kataloger etc vill inte heller ha bilderna skärpta.
Det är helt naturligt tycker jag eftersom jag inte kan veta storleken på bilden och på vilket media dom ska använda bilden.

Däremot webb bilderna vet jag storlek etc på och dom skärper jag o gör klar för internet. Angående att en del som tycker att bilder till tidningar/tryck inte ser bra ut tror jag oftast beror på att dom har dragit för mycket i bilderna och kört för hårt med HDR. Jag har otroligt sällan problem med att det inte skulle se bra ut.
Angående huvudfrågan, om man lär sig exponera rätt o behärskar tekniken så behöver man sällan frilägga det finns andra snabbare enklare sätt där slutresultatet blir bättre. Om man går på bilder som visas på webben betydligt mer förlåtande än bilder till tryck. Jag brukar ibland roa mig med att kolla tex gammutwarning på en del bilder på fs oftast är blir bilden totalgrå för det är utom tryckbarhet. Oftast ser man kommentarerna om dom bilderna (gud vilka fina färger) problemet kommer om dom ska tryckas.
Sedan hur man ska exponera ett fönster det beror på bla
-Är det fin utsikt utanför som tillför bilden då ska man kanske försöka visa det.
- Är det däremot full insyn från grannar etc då kanske man ska öka exponeringen så det inte syns lika mycket och då bara i fönstret inte övriga rummet.
- Sedan så påverkas det av en mängd andra orsaker. lågt stående sol
- Bruna tak suger blixt
- Är rummet avlångt o stort och med fönster i slutet så är det tex inte möjligt att köra längre tid om man inte gillar utblåsta fönster, dessutom kan det vara svårt även med slavblixtar att få jämn belysning då.
osv listan kan göras lång men grunden är att man måste behärska exponeringen.

jag jobbar för många mäklare olika firmor etc. Ingen som trycker objektbeskrivning/tidnings annons vill ha bilderna skärpta. Om man tar andra kunder jag arbetar med som bla trycker kataloger etc vill inte heller ha bilderna skärpta.
Det är helt naturligt tycker jag eftersom jag inte kan veta storleken på bilden och på vilket media dom ska använda bilden.

QUOTE]

Hej! För att citera mig själv så nämnde (tror jag i varje fall...) jag att jag vet hur mina kunder jobbar med sina annonser. Jag vet ungefär eller exakt hur stora annonsrutor de jobbar med. Jag vet också om de gör annonserna själva i Indesign eller om de jobbar via tidningarnas publiceringssystem. På så sätt funkar det kanon för mig att jobba så här. Naturligtvis förstår jag att förutsättningarna skiljer sig åt hur pass man kan generalisera osv eller som i mitt fall då, kan jobba efter relativt inarbetade rutiner. Nu pratar vi alltså om mäklare och deras objektsannonser.
Ska man istället skicka bilder till exempelvis Metros bostadsblad för ett reportage - ja då vet jag inte på förhand hur de vill layouta sidorna och då ger man originalaren mer problem än vad man underlättar om man begränsar bilderna till en viss storlek.

Jo - huvudfrågan ja! Jag hänger med! Inte ska man behöva sitta och frilägga mäklarbilderna. Maska med justeringslager kan man göra om någon yta e lite ljus eller mörk, för röd eller vad det nu kan vara. Plugga in dig på lagerjusteringar så kommer du nog att snabba upp jobbet en hel del. Märker du att du allt som oftast måste göra lagerjusteringar som är kopplade till över- eller underexponerade ytor - ja då kan du sen koppla samman detta med hur du gör när du tar bilderna och på så sätt börja felsöka dig till rätt kamerainställningar, blixt eller inte, vid olika situationer.

Nu var jag iväg och gjorde ett jobb i helgen. La mkt mer tid på att "ta bilden" rätt på en gång.
Skärpte den liite och croppa en uns, det kom med en halv stol på ena sidan. Rätt nöjd faktiskt.Vad tycker experterna? Den är för övrigt rätt ut från kameran.
Skulle haft en blixt till som pekade åt höger också kan jag tycka...

Fasen vad "fel" det känns att plåta bilder på detta viset haha.

Bilagor

• _MG_4102crresize.jpg
    _MG_4102crresize.jpg
    21.5 KB · Visningar: 441
Tack. Jag e som sagt riktigt nöjd själv.

Får gärna skriva hur du menar (pinsamt) , men jag tycker inte den lider av "häng". Den är fotad på 20mm (x1.6) med min sigma 10-20

Hur gör jag det enklast, och i vilket programm?
Ja, jag är nybörjare ;-)

Får gärna skriva hur du menar (pinsamt) , men jag tycker inte den lider av "häng". Den är fotad på 20mm (x1.6) med min sigma 10-20

Ja, jag är nybörjare ;-)

Om du kollar på "fönsterstolpen" till höger i bild så lutar den uppåt/åt höger. Den till vänster i bild är rak. Det är på grund av ett lätt perspektivfel, alternativt distorsion. Nu är det ju inte speciellt allvarligt, men jag har märkt att vissa bilder med raka linjer verkligen "poppar ut" när man perspektivkorrigerar dom.

Jag använder Photoshops "Lens Correction". Den är lite pillig och jag tycker den är långt från optimal. Hinner tyvärr inte beskriva hur man gör, måste knyta mig nu om jag ska orka upp om 5 timmar :S

Ja, jag är nybörjare ;-)

Du kan använda linjalen -se bild. Dra sedan en linje efter någon kant i mitten av bilden, t.ex. väggskarven. Gå sedan upp i menyn och välj "Arbitrary" (Fritt val på sv.) Värdet som står där är från den linje du drog med linjalen. Tryck OK, Klart!

Om nu de lodräta linjerna ändå lutar ute i kanterna kan man fixa det snabbt. Tryck cdm/ctrl + T. Håll ner cmd/ctrl och dra i bägge hörnen tills allt är rakt.

(OM kanterna lutar beror det på att du har lutat kameran lite neråt eller uppåt)

Snygg bild!

Bilagor

• linjal.jpg
    linjal.jpg
    54.8 KB · Visningar: 395
  • Arbitrary.jpg
    Arbitrary.jpg
    82.8 KB · Visningar: 398
  • _MG_4102crresize.jpg
    _MG_4102crresize.jpg
    76.5 KB · Visningar: 396
Senast ändrad:
Om nu de lodräta linjerna ändå lutar ute i kanterna kan man fixa det snabbt. Tryck cdm/ctrl + T. Håll ner cmd/ctrl och dra i bägge hörnen tills allt är rakt.

Ibland är det ruskigt bra med forum! Jag har inte för en sekund tänkt på att man kan perspektivkorrigera kameratilt så simpelt! Ändå visste jag såklart att funktionen "Transform" (eller vad den nu heter, jag minns aldrig sånt :) finns, men jag har aldrig tänkt på att man kan använda den till det! :D

Tack! :)

Ibland är det ruskigt bra med forum! Jag har inte för en sekund tänkt på att man kan perspektivkorrigera kameratilt så simpelt! Ändå visste jag såklart att funktionen "Transform" (eller vad den nu heter, jag minns aldrig sånt :) finns, men jag har aldrig tänkt på att man kan använda den till det! :D

Tack! :)

Ja, man lär sig nytt nästan varje dag. Funktionen är densamma som "Distort", men den saknar snabbkommando så jag tycker det går snabbare att välja cmd + T och bara trycka ner cmd/ctrl. Lens correction är lite bökig och enda gången jag använder den är vid distorsion eller CA.

"Körde lite tester" Vad menar du? Du frågade "vilket format kör du - i mitt fall distiller".
Därför svarade jag att distiller inte är ett filformat.
Nästan varje mening du skriver i detta ämne avslöjar din okunskap.

Jag jobbar inte på ett tryckeri, jag är fotograf, grafisk formgivare, retuschör och utbildare i grafiska applikationer. www.prepix.se

Nu lämnar jag denna tråd.
Tack o hej.

Avlöjar vad? Bra, Jag gillar människor med egna åsikter även om detta var ett litet påhopp
Det jag vet delade jag med mig och uppenbarligen stack det dig i ögonen?
Jag har erfarenhet av trycksaksproduktion även om mina kunskaper inte är så gedigna som dina.
Rent spontant undrar jag hur du behandlar dina elever när dom har åsikter som inte faller väl i ditt tycke och smak?
Jag skrev medvetet lite subtilt och kanske lite otydligt.
Jag ber högaktningsfullt om ursäkt för det.

Lycka till med dina mäklarjobb.
btw. snygg arbetshörna du har.

Själv är jag videofotograf/fotograf/Grafisk formgivare.

Jag tror att jag också lämnar denna tråd.

God Jul på er alla i denna tråd.

Avlöjar vad? Bra, Jag gillar människor med egna åsikter även om detta var ett litet påhopp
Jag har erfarenhet av trycksaksproduktion även om mina kunskaper inte är så gedigna som dina.
Rent spontant undrar jag hur du behandlar dina elever när dom har åsikter som inte faller väl i ditt tycke och smak?

Ok, julen närmar sig och då ska man ju vara snäll...
Jag fick en känsla av att du försökte "sätta dit mig" i det här ämnet, men det kanske var helt fel. Det är inte lätt att tolka allt rätt som en person man inte känner skriver. Så jag ber också om ursäkt för den onödigt hårda ordväxlingen.

Det lustiga är att det finns ofta någon i den grupp jag håller kurs för, som försöker sätta dit mig. I det fallet får man ju lägga band på sig eftersom de är betalande kunder :) Men faktum är att efter alla dessa år med t.ex. Photoshop lär jag mig ofta små trick och finesser under kurserna som man aldrig tänkt på. Så i de fallen är jag mycket ödmjuk...

God Jul!

Förresten, vilken arbetshörna menar du?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar