... och slutligen lägger jag på en skärpa som ser ut att vara alldeles för mycket på skärmen men som kompenserar för tidningens lite klenare papper och blir finfint i tryck. JO just det ja - sen sparar jag bilderna med färgpressens cmykprofil.
quote]
USM? Iså fall, vilka är värdena på en 15 cm-bild om 300 ppi?
jag jobbar för många mäklare olika firmor etc. Ingen som trycker objektbeskrivning/tidnings annons vill ha bilderna skärpta. Om man tar andra kunder jag arbetar med som bla trycker kataloger etc vill inte heller ha bilderna skärpta.
Det är helt naturligt tycker jag eftersom jag inte kan veta storleken på bilden och på vilket media dom ska använda bilden.
Däremot webb bilderna vet jag storlek etc på och dom skärper jag o gör klar för internet. Angående att en del som tycker att bilder till tidningar/tryck inte ser bra ut tror jag oftast beror på att dom har dragit för mycket i bilderna och kört för hårt med HDR. Jag har otroligt sällan problem med att det inte skulle se bra ut.
Angående huvudfrågan, om man lär sig exponera rätt o behärskar tekniken så behöver man sällan frilägga det finns andra snabbare enklare sätt där slutresultatet blir bättre. Om man går på bilder som visas på webben betydligt mer förlåtande än bilder till tryck. Jag brukar ibland roa mig med att kolla tex gammutwarning på en del bilder på fs oftast är blir bilden totalgrå för det är utom tryckbarhet. Oftast ser man kommentarerna om dom bilderna (gud vilka fina färger) problemet kommer om dom ska tryckas.
Sedan hur man ska exponera ett fönster det beror på bla
-Är det fin utsikt utanför som tillför bilden då ska man kanske försöka visa det.
- Är det däremot full insyn från grannar etc då kanske man ska öka exponeringen så det inte syns lika mycket och då bara i fönstret inte övriga rummet.
- Sedan så påverkas det av en mängd andra orsaker. lågt stående sol
- Bruna tak suger blixt
- Är rummet avlångt o stort och med fönster i slutet så är det tex inte möjligt att köra längre tid om man inte gillar utblåsta fönster, dessutom kan det vara svårt även med slavblixtar att få jämn belysning då.
osv listan kan göras lång men grunden är att man måste behärska exponeringen.