Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur frilägger jag enklast vid mäklarfotografering?
- Trådstartare Rodan
- Start datum
Leo S
Avslutat medlemskap
Fast det händer ganska sällan dessbättre. Den vanligaste frasen efter att man hälsat på varandra är: "Jaha, nu får du tala om vad som behöver flyttas på å sånt, för jag fattar ingenting om det här".
Vad det egentligen betyder är: "Jag har inte gjort ett skit för att förbereda"
Vi fick fotat igår efter nästan en veckas förberedelser. Jag kan med stolthet berätta att jag inte lade mig i fotografens arbete en sekund trots att jag varit fotonörd i 40 år. Kollade bara diskret vilken kamera han körde med... Och vare sig vattensköldpaddan, hamstern eller dottern bet fotografen, så alla skötte sig!
iBoat
Aktiv medlem
Vi fick fotat igår efter nästan en veckas förberedelser. Jag kan med stolthet berätta att jag inte lade mig i fotografens arbete en sekund trots att jag varit fotonörd i 40 år. Kollade bara diskret vilken kamera han körde med... Och vare sig vattensköldpaddan, hamstern eller dottern bet fotografen, så alla skötte sig!
Haha, säg till när du ska sälja igen så kommer jag dit direkt!
iBoat
Aktiv medlem
Man får vara med om mycket i den branschen. Ni som sysslar med detta, vad är det roligaste eller knäppaste ni varit med om? Sitter själv och funderar... Skulle kunna bli en del rolig läsning
Nu är vi riktigt OT förstås...
Ok, en rolig händelse var när jag skulle ta en fasadbild på ett hyreshus. Jag ställde mig på andra sidan gatan och fällde ut stativet i sin fulla längd, satte kameran på 10 sekunders självutlösare och sträckte upp den ovanför huvudet. Man når ca 4 meter ovan marken på det sättet. Plötsligt hör jag ett fönster öppnas och en röst som säger "VAD FAN GÖR DU?" Jag hade råkat placera kameran utanför ett sovrumsfönster (tror jag) på andra våningen. (dock inte med linsen mot fönstret)
Jag försökte förklara, men tjejen var vansinnig och hotade med polis m.m.
Senast ändrad:
Andreas Å
Medlem
en bild och blixt
hej igen! Jag kan bara hålla med. Man får se en hel del när man är ute... Framförallt har jag sett en hel del som inte riktigt hunnit med att städa undan efter nattens äventyr och missat papperskorgen. Nice.
Jo - till blixtgrejen igen. Här kommer tre bilder som består av mycket fönster och mycket sol. Tar oxå med en bild med punktbelysning. Som vanligt när jag är ute så kör jag handhållet - 17-40 linsen e så kort så det ska mycket till för att det ska synas någon rörelseoskärpa samtidigt som slutartiderna är helt OK.
Jag kör med blixt på eller av kameran. Jag försöker allmänt att inte vita till bilderna för mycket men det händer att det blir så ändå. Har ett mål att få med lite naturligt ljus, speciellt om det är mysbelysning osv. Då gör jag som jag nämde i ett tidigare inlägg att jag helt enkelt spotmäter i de ljusa områdena som jag inte vill ska frätas ut. Därefter slår jag blixten i ett område som jag tycker ska utgöra nivån som blixten ska anpassa sig till. Sen tar jag bilden. Sikta, spotmät, rikta om och slå blixten - sen klick. 10 sek ungefär bortsett från tiden att hitta motivet.
Det som kan hända är att bilden blir liiite för mörk. Då kör jag med CameraRaw CS4 och "målar" fram ljuset i ett svep men jag unviker fönstren, lamporna osv. Stor pensel och så pling e man färdig.
Tycker resultatet är tillfredställande och det gör både uppdragsgivarna och säljarna som brukar hälsa via mejl och tacka för bilderna. De brukar få en fin pdf-presentation innan bilderna publiceras, som öppnas i helskärm så får de se bilderna utan systemens komprimeringsgrejer som lägger sig i.
Visst kan man fixa med flera exponeringar men en blixt och ett klick fungerar bra för mig. Smaksak såklart.
hej igen! Jag kan bara hålla med. Man får se en hel del när man är ute... Framförallt har jag sett en hel del som inte riktigt hunnit med att städa undan efter nattens äventyr och missat papperskorgen. Nice.
Jo - till blixtgrejen igen. Här kommer tre bilder som består av mycket fönster och mycket sol. Tar oxå med en bild med punktbelysning. Som vanligt när jag är ute så kör jag handhållet - 17-40 linsen e så kort så det ska mycket till för att det ska synas någon rörelseoskärpa samtidigt som slutartiderna är helt OK.
Jag kör med blixt på eller av kameran. Jag försöker allmänt att inte vita till bilderna för mycket men det händer att det blir så ändå. Har ett mål att få med lite naturligt ljus, speciellt om det är mysbelysning osv. Då gör jag som jag nämde i ett tidigare inlägg att jag helt enkelt spotmäter i de ljusa områdena som jag inte vill ska frätas ut. Därefter slår jag blixten i ett område som jag tycker ska utgöra nivån som blixten ska anpassa sig till. Sen tar jag bilden. Sikta, spotmät, rikta om och slå blixten - sen klick. 10 sek ungefär bortsett från tiden att hitta motivet.
Det som kan hända är att bilden blir liiite för mörk. Då kör jag med CameraRaw CS4 och "målar" fram ljuset i ett svep men jag unviker fönstren, lamporna osv. Stor pensel och så pling e man färdig.
Tycker resultatet är tillfredställande och det gör både uppdragsgivarna och säljarna som brukar hälsa via mejl och tacka för bilderna. De brukar få en fin pdf-presentation innan bilderna publiceras, som öppnas i helskärm så får de se bilderna utan systemens komprimeringsgrejer som lägger sig i.
Visst kan man fixa med flera exponeringar men en blixt och ett klick fungerar bra för mig. Smaksak såklart.
Bilagor
Lena W
Aktiv medlem
Fast det händer ganska sällan dessbättre. Den vanligaste frasen efter att man hälsat på varandra är: "Jaha, nu får du tala om vad som behöver flyttas på å sånt, för jag fattar ingenting om det här".
Vad det egentligen betyder är: "Jag har inte gjort ett skit för att förbereda"
Precis!
Den där pajsaren jag berättade om, han hade ställt all skit i hallen så jag kom inte in. När jag påpekade för honom och mäklaren att det är enklast att flytta ut allt i trapphuset - så det bara är att fota på sedan - höjde han rösten ordentligt och skrek: "INGET SKA UT I TRAPPHUET! JAG FLYTTAR DET FRÅN RUM TILL RUM!!" Ja, till sist hamnade det i trapphuset i alla fall men det tog en timme...
snap01
Aktiv medlem
Allt handlar om att lära sig exponera och kompensera skillnader mellan ljus ute och inne. Sedan så är det många faktorer som påverkar hur man kan exponera bilden och det viktigaste är hur kunden vill ha bilden och vad som ser bra ut i tryck/web.
- lampor/lysrör blir oftast väldigt gula om man behöver använda längre tider finns det dimmer kan man sänka ljuset om inte kan man vara tvungen att släcka helt.
- Lågt stående sol på vinter tid är ett problem i vissa fall oftast kan man ordna det ändå med lite trickande.
-Bruna tak käkar formligen blixt och är rummet avlångt med stora fönsterpartier så är det inte helt lätt.
-Sitter det takbjälkar som hindrar blixtljuset att glida fram över taket så är det ett problem i vissa fall.
Det är bara några exempel på saker som kan göra det lite svårare men har man plåtat mycket så lär man sig trixen för att lösa dom.
Jag började fota på analoga tiden då det var lite sport för då fanns det varken histogramm eller display att titta på utan då var du tvungen att mäta ljuset ute och inne o balansera upp det med blixt etc. Egentligen precis som idag med skillnaden att du kan göra så oerhört mycket mer i ps och prova dig fram med flera exponeringar.
Om man har som jag oftast 5-6 jobb om dan så är det oerhört viktigt att sätta en så (rätt) bild som möjligt och med det menar jag en bild som är så enkel att behandla i ps snabbt med bra resultat. Visst det händer att jag lägger samman två bilder men inte ofta för det finns andra snabbare sätt.
Angående kunder visst finns det många som är (speciella) jag skulle kunna berätta massor men avstår pga att det är kanske inte snyggt mot mäklarna att göra så.
När man får ett samtal från en mäklare från en (speciell) kund så försöker jag alltid lösa det för jag tror att man har igen det i framtiden oavsett om man tycker kunden har fel eller ej. Här kommer några bildexempel.
Förtsta är en balkong bild där balkongen är kolsvart och ljuset är mätt efter ute och sedan är blixten balanserad till lagom mängd för att ljusa upp balkongen.
- lampor/lysrör blir oftast väldigt gula om man behöver använda längre tider finns det dimmer kan man sänka ljuset om inte kan man vara tvungen att släcka helt.
- Lågt stående sol på vinter tid är ett problem i vissa fall oftast kan man ordna det ändå med lite trickande.
-Bruna tak käkar formligen blixt och är rummet avlångt med stora fönsterpartier så är det inte helt lätt.
-Sitter det takbjälkar som hindrar blixtljuset att glida fram över taket så är det ett problem i vissa fall.
Det är bara några exempel på saker som kan göra det lite svårare men har man plåtat mycket så lär man sig trixen för att lösa dom.
Jag började fota på analoga tiden då det var lite sport för då fanns det varken histogramm eller display att titta på utan då var du tvungen att mäta ljuset ute och inne o balansera upp det med blixt etc. Egentligen precis som idag med skillnaden att du kan göra så oerhört mycket mer i ps och prova dig fram med flera exponeringar.
Om man har som jag oftast 5-6 jobb om dan så är det oerhört viktigt att sätta en så (rätt) bild som möjligt och med det menar jag en bild som är så enkel att behandla i ps snabbt med bra resultat. Visst det händer att jag lägger samman två bilder men inte ofta för det finns andra snabbare sätt.
Angående kunder visst finns det många som är (speciella) jag skulle kunna berätta massor men avstår pga att det är kanske inte snyggt mot mäklarna att göra så.
När man får ett samtal från en mäklare från en (speciell) kund så försöker jag alltid lösa det för jag tror att man har igen det i framtiden oavsett om man tycker kunden har fel eller ej. Här kommer några bildexempel.
Förtsta är en balkong bild där balkongen är kolsvart och ljuset är mätt efter ute och sedan är blixten balanserad till lagom mängd för att ljusa upp balkongen.
Bilagor
snap01
Aktiv medlem
Bild 1 med stora röda soffor lite trixig pga mycket ljus ute.
Bild 2 långt rum med kök i förgrund var tvungen att sänka spottarna mot luckorna för annars såg det ut som dom brann.
Bild 3 En enkel bild fint ljus ute bara att balansera upp det för att få lite liv i vägglamporna.
Och jag vet att att en del är något utfrätta men vet var gränsen går för trycket och mäklare vill ha ljusa bilder. Det märkte jag när jag började fota för dom när jag gjorde första jobben och några tyckte bilderna var för mörka och jag visste att bilderna var korrekt exponerade men kunden har alltid (rätt) och jag försöker ge kunderna vad dom vill ha.
Bild 2 långt rum med kök i förgrund var tvungen att sänka spottarna mot luckorna för annars såg det ut som dom brann.
Bild 3 En enkel bild fint ljus ute bara att balansera upp det för att få lite liv i vägglamporna.
Och jag vet att att en del är något utfrätta men vet var gränsen går för trycket och mäklare vill ha ljusa bilder. Det märkte jag när jag började fota för dom när jag gjorde första jobben och några tyckte bilderna var för mörka och jag visste att bilderna var korrekt exponerade men kunden har alltid (rätt) och jag försöker ge kunderna vad dom vill ha.
Bilagor
Igel
Aktiv medlem
Hejsan.
Mkt intressant tråd. Kul e att alla verkar ha en egen väg att gå, och att alla fotografer är eniga över att bilderna blir för ljusa.
Jag har börjat plåta lite åt en mäklare. Jag stöter på samma problem. Bilderna blir för mörka, dvs rätt exponerade.
Köpte nu in nån extra ex 430 och sändare, så jag kan bestämma ljuset mer. Men jag undrar om en exponering på strax under sekunden och fälla blixten på andra ridån är vägen att gå.
Jag vill gärna se lite mer tips på hur man ställer in kameran och hur man ska jobba.
Jag börjar få sömnsvårigheter av detta. Bilderna MÅSTE sitta nästa gång, annars blir det inte mer jobb :-(
Kör ni iso 100 och längre slutartider generellt? Kör alla med fullformat, eller rätas upp en del i datorerna? Sitter med en 50d och kör med en 10-20mm. Funderade på om jag skulle köpa in en 5d och ett 16-35?
HJÄLP!!!! Jag e helt lost. Mina bilder ser ut som de "misslyckade" i början. Här kommer nån som börjar likna nått. Fick dra upp highlights/shadows som fasen...
Men denna liknar iallafall nått åt rätt håll. Mäklaren godkände den.
Mkt intressant tråd. Kul e att alla verkar ha en egen väg att gå, och att alla fotografer är eniga över att bilderna blir för ljusa.
Jag har börjat plåta lite åt en mäklare. Jag stöter på samma problem. Bilderna blir för mörka, dvs rätt exponerade.
Köpte nu in nån extra ex 430 och sändare, så jag kan bestämma ljuset mer. Men jag undrar om en exponering på strax under sekunden och fälla blixten på andra ridån är vägen att gå.
Jag vill gärna se lite mer tips på hur man ställer in kameran och hur man ska jobba.
Jag börjar få sömnsvårigheter av detta. Bilderna MÅSTE sitta nästa gång, annars blir det inte mer jobb :-(
Kör ni iso 100 och längre slutartider generellt? Kör alla med fullformat, eller rätas upp en del i datorerna? Sitter med en 50d och kör med en 10-20mm. Funderade på om jag skulle köpa in en 5d och ett 16-35?
HJÄLP!!!! Jag e helt lost. Mina bilder ser ut som de "misslyckade" i början. Här kommer nån som börjar likna nått. Fick dra upp highlights/shadows som fasen...
Men denna liknar iallafall nått åt rätt håll. Mäklaren godkände den.
Bilagor
Walle
Aktiv medlem
Men jag undrar om en exponering på strax under sekunden och fälla blixten på andra ridån är vägen att gå.
Blixt på första- eller andra ridån styr enbart åt vilket håll ljusspår ser ut att röra sig. När man fotograferar sånt här kvittar det alltså om man synkar på första eller andra ridån.
Walle
Aktiv medlem
Hur lång slutartid du får/väljer beror ju på hur mycket befintligt ljus du vill blanda in i bilden. Men tänket är rätt!
ISO, Bländare och blixtstyrka styr blixtexponeringen. Samtidigt styr ISO, bländare och slutartid exponeringen av det befintliga ljuset. Den enda faktorn som bara påverkar det befintliga ljuset är slutartiden, därför använder man den till att styra precis hur mycket befintligt ljus man vill ha med. Om det blir en halvsekund, en sekund, 1/8s eller någon annan tid beror ju helt på ljussituationen, bländare och ISO.
ISO, Bländare och blixtstyrka styr blixtexponeringen. Samtidigt styr ISO, bländare och slutartid exponeringen av det befintliga ljuset. Den enda faktorn som bara påverkar det befintliga ljuset är slutartiden, därför använder man den till att styra precis hur mycket befintligt ljus man vill ha med. Om det blir en halvsekund, en sekund, 1/8s eller någon annan tid beror ju helt på ljussituationen, bländare och ISO.
iBoat
Aktiv medlem
Ahh man lär sej hela tiden.
Avsåg att köra kameran på stativ på halvsekunden och sätta blixten på ett eget stativ längre ner i rummen i fortsättningen. Kan det va rätt?
Med blixten långt ifrån kameran riskerar man att få fula skuggor i sidled. Det brukar bli trevligast om blixten är nära kameran (slagen i taket om det går) och om det behövs kan man ställa en slav där huvudblixten inte når. Om du har tillgång till en slav, tänk på att ställa ner effekten ganska mycket. Det är lätt hänt att man får kallt ljus och fula skuggor annars.
iBoat
Aktiv medlem
Tack för tipset Mats.
Har ni några generella bra konkreta tips till att få så "vita" bilder? Leka med exponeringen i kombo med slutartid?
Eller sitter det i datorn?
Det är oftast en mix av exponering och efterarbete. Generellt kan man säga att ju längre exponeringstid man använder, ju varmare bilder får man eftersom det gula glödlampsljuset får större effekt jämfört med blixtens dagsljuskaraktär. Man kan så klart köra manuell vitbalansering vid fotograferingen, men risken är stor att fönster och annat som är belyst av dagsljus blir väldigt blått.
Som alltid är det en smaksak vad man gillar. Ofta ser jag vita, nästa blåa bilder i dessa sammanhang och det gillar jag personligen inte.
Bilagor
BroderIsak
Aktiv medlem
Grym bra tråd!!
Lena W
Aktiv medlem
När jag fotar bostäder, har jag börjat med att aktivt vitbalansera på plats. Kollar alltid in ett rum, var någonstans det är vitt och innertak brukar för det mesta vara vita även om väggarna är nikotingula, så kallat stockholmsvita. Skulle bilden delvis bli blå av blixten eller av ljuset från fönstret är det lätt att ordna i efterhand.
Jag använder för det mesta tre blixtar, vilket jag vet är overkill. Oftast vill jag dock dra till med en blixt i ett annat rum än det jag (kameran) står i för att slippa ljusa upp där i efterhand och då är det bra att ha några att arbeta med.
Jag kör med lång sync på andra ridå, men jag har alltid kameran inställd så för att jag gillar att fota med det i andra situationer.
Jag använder för det mesta tre blixtar, vilket jag vet är overkill. Oftast vill jag dock dra till med en blixt i ett annat rum än det jag (kameran) står i för att slippa ljusa upp där i efterhand och då är det bra att ha några att arbeta med.
Jag kör med lång sync på andra ridå, men jag har alltid kameran inställd så för att jag gillar att fota med det i andra situationer.