Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur frilägger jag enklast vid mäklarfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite ko../.. • Kopierar den mörka bilden och klistrar in som nytt lager på den ljusa../..

Kraftig ned kortat inlägg men detta var det absolut första jag tänkte på när jag läste inlägget av TS

Dvs. ta en ljus bild, en mörk, sammanfoga och göra en "normal" bild.

Det krävs naturligtvis stativ.

Hur många bilder på svenskfast ser ut som skit?
Hur många lyxvillor har superbra bilder?
Vilka bilder attraheras man av? knappast av fotografen som har 60 sekunder på sig.

Har du fler bildexempel att visa på t.ex. svenskfast? iBoat?

Kraftig ned kortat inlägg men detta vara det absolut första jag tänkte på när jag läste inlägget av TS

Dvs. ta en ljus bild, en mörk, sammanfoga och göra en "normal" bild.

Det krävs naturligtvis stativ.

Hur många lyxvillor har superbra bilder?
Vilka bilder attraheras man av? knappast av fotografen som har 60 sekunder på sig.

Har du fler bildexempel att visa på t.ex. svenskfast? iBoat?

Ja, stativ är ju en given förutsättning. Att man inte skulle hinna med att använda stativ låter konstigt. Jag har inga bilder från Sv fast, jobbar inte med dem.

...men jag har ca 15000 andra bilder :)

Jag vet inte men delar av bilden är ju utfrätt?
Badkaret och skåpet under handfatet!
Kanske inte störande men ändock.

Kolla din skärm..det är inte utfrätt på min skärm (för närvarande okalibrerad).

Edit: Det är väldigt vanligt att plattskärmar är på tok för ljusa från fabrik. Det är för att det ska se "fint" ut. Jag ser full täckning i både badkar och skåpet under ansiktet, trots att jag vet att den här okalibrerade LG-skärmen ÄR för ljus.

Håller med om det, kan vara skärmen möjligen. Visst, små detaljer här och var kanske är utfrätta, men det måste man kunna tillåta om man vill ha lite liv och kontrast i bilden.

Precis, jag ser inga utfrätta ytor, ingenstans där det saknas detaljer, men som du skriver så kan ju någon fläck här och där vara utfrätt, men det gör ju inte mycket så länge det inte saknas en massa detaljer.

Edit: Det är väldigt vanligt att plattskärmar är på tok för ljusa från fabrik. Det är för att det ska se "fint" ut. Jag ser full täckning i både badkar och skåpet under ansiktet, trots att jag vet att den här okalibrerade LG-skärmen ÄR för ljus.

Min är kalibrerad och här ett histogram!

http://forumbilder.se/images/58272009110049b798.jpg

EDIT: inget histogram i sig men kurvan ser lika ut.

Precis, jag ser inga utfrätta ytor, ingenstans där det saknas detaljer, men som du skriver så kan ju någon fläck här och där vara utfrätt, men det gör ju inte mycket så länge det inte saknas en massa detaljer.

nej kanske inte störande men fläckvis som du skriver.
Jag hade bl.a. dragit ned lite på kurvor i mitt fall men alla tänker olika.

Jepp det är därför min nästa skärm blir en sådan här (kanske)

http://techworld.idg.se/2.2524/1.142516

Många faktorer spelar in...

Slutresultatet påverkas även av det system mäklarna använder och hur deras hemsida är konstruerad.

Skickar du mycket skarpa bilder till mäklare som använder Capitex
går bilderna ofta sönder. Dvs systemet "skalar ned" vikten på bilden
även om den är levererad i korrekt storlek.
Svensk Fast tex använder en bild (1024 bred) som de sedan låter systemet skala ned i olika storlekar vilket medför att skärpan går förlorad.

Enligt min erfarenhet ser bilder betydligt bättre ut i SFD, ett annat
mäklarsystem.

Tyvärr finns det många faktorer utanför fotografens kontroll som påverkar slutresultatet.

Jag vet inte men delar av bilden är ju utfrätt?
Badkaret och skåpet under handfatet!
Kanske inte störande men ändock.

Min skärm är kalibrerad och det är inte utfrätt. För att undvika utfrätning vid kontrastökning, ökar jag värdet i små steg med ett makro jag har gjort. I detta fall har jag även lagt ökningen i ett lager och målat bort där det var för ljust.

Jag tog ett snack med ansvarig på SvenskFast för flera år sedan, så det kanske har ändrats nu, men den killen sa att det inte är viktigt med snygga bilder för dem. Mäklarna fotar till största delen själva, men om de (mot förmodan) skulle få in något finare objekt tar de in en fotograf.

De vänder sig ju inte direkt till det klientel som har stora krav, direkt, och det framkom mellan raderna när jag pratade med honom.

Skickar du mycket skarpa bilder till mäklare som använder Capitex
går bilderna ofta sönder. Dvs systemet "skalar ned" vikten på bilden
även om den är levererad i korrekt storlek.

Jag försöker alltid att undvika att Capitex och liknande system förstör bilden genom att själv skala om innan de får bilderna. Det gör tyvärr att jag måste leverera två storlekar. Vad gäller Capitex så suddar den programvaran till bilderna å det gräsligaste.

... och för att återgå till utfrätning, så påpekade jag en gång till några mäklare som med förtjusning älskade att fota mot fönstren att jag tyckte att deras bilder var alldeles för apelsinfärgade och utfrätta i fönsten och fick svar att det är bra att det är alldeles vitt där, för då ser kunderna som är intresserade att lägenheten är ljus. Häpp!

En snubbe som bodde i en lägenhet (och som lade sig i mer än vad ett normalt tålamod orkar med) avbröt mig och skrek upphetsat att "kom nu och fota i sovrummet, för nu ligger det en så fin reflex på skrivbordet från solen!!!!!" Han blev lite spak, när jag påpekade för honom att vi fotografer inte är så förtjusta i reflexer. Han lade sig i allt vad jag gjorde och hade synpunkter på det mesta och till sist fräste jag att "DET ÄR INTE EN INSTAMATIC-KAMERA JAG HAR". Då bet hans katt mig i tårna...

... och för att återgå till utfrätning, så påpekade jag en gång till några mäklare som med förtjusning älskade att fota mot fönstren att jag tyckte att deras bilder var alldeles för apelsinfärgade och utfrätta i fönsten och fick svar att det är bra att det är alldeles vitt där, för då ser kunderna som är intresserade att lägenheten är ljus. Häpp!

En snubbe som bodde i en lägenhet (och som lade sig i mer än vad ett normalt tålamod orkar med) avbröt mig och skrek upphetsat att "kom nu och fota i sovrummet, för nu ligger det en så fin reflex på skrivbordet från solen!!!!!" Han blev lite spak, när jag påpekade för honom att vi fotografer inte är så förtjusta i reflexer. Han lade sig i allt vad jag gjorde och hade synpunkter på det mesta och till sist fräste jag att "DET ÄR INTE EN INSTAMATIC-KAMERA JAG HAR". Då bet hans katt mig i tårna...

Det där är jobbigt! När säljaren med fotointresse redan har lagt upp hela fotosessionen och "vet hur det ska göras". Då gäller det att vara ödmjuk :) Jag brukar då ställa mig i den vinkeln säljaren föreslår och ta en bild. Sedan föreslår jag lite glatt, "vi kanske ska prova härifrån också?" När vi sedan tittar i displayen brukar jag få "min" bild.

Någon katt har ännu inte ätit upp min tår, men det beror kanske på att jag knutit dem så hårt för att stå ut med säljaren :)

Tänk på stackars mäklaren då, vad han/hon kommer få höra! Det kommer vara det ena klagomålet efter det andra att priset är fel och annat! Som fotograf behöver man bara stå ut en kort stund!! Tur, va!!

Vilken tur att jag lät bli den branchen, när jag fick erbjudandet. Jag har på tok för dåligt tålamod :D

Jag försöker alltid att undvika att Capitex och liknande system förstör bilden genom att själv skala om innan de får bilderna. Det gör tyvärr att jag måste leverera två storlekar. Vad gäller Capitex så suddar den programvaran till bilderna å det gräsligaste.

Det där har jag också retat mig på. För några år sedan ringde jag de som var ansvariga av det tekniska på Capitex men det var som att fråga en snickare eller murare, de hade ingen aning vad jag pratade om.

Bilderna trattas ner med automatik för att passa, men det borde vara en enkel match att scripta så att det blir så lite förstörelse som möjligt.

Vilken tur att jag lät bli den branchen, när jag fick erbjudandet. Jag har på tok för dåligt tålamod :D

Fast det händer ganska sällan dessbättre. Den vanligaste frasen efter att man hälsat på varandra är: "Jaha, nu får du tala om vad som behöver flyttas på å sånt, för jag fattar ingenting om det här".

Vad det egentligen betyder är: "Jag har inte gjort ett skit för att förbereda"

:)

Det där har jag också retat mig på. För några år sedan ringde jag de som var ansvariga av det tekniska på Capitex men det var som att fråga en snickare eller murare, de hade ingen aning vad jag pratade om.

Bilderna trattas ner med automatik för att passa, men det borde vara en enkel match att scripta så att det blir så lite förstörelse som möjligt.

Även jag har varit i kontakt med Capitex men tyvärr
har de ingen ambition när det gäller förbättring...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar