Annons

Hur frilägger jag enklast vid mäklarfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
En annan fråga, är det ett "måste" att köra fullformat, eller sitter fotar ni med vidvinklar på ett "crop"hus?

Jag kör ju med en 50d och vanligvis ett 10-20 på det. Men funderade på om jag har ett "behov" av en 5d med ett 16-35 på tex?!

Tack för att ni skriver tips mm. Mkt intressant läsning.

Jag har själv en 50D, fungerar bra men den skall in på "kalibrering"
Jag anser inte att skärpan är fullgott.
Min nästa blir en 5D mark II

Dock blir det en fast objektiv på runt 50 mm f1.2.

SÅ, Nu är min skärm kalibrerad igen.
Du hade en bild på ett badrum.
Enligt histogrammet hade bilden inslag av utfrätta partier.

Kort citat ur ditt inlägg är det, men jag tycker inte att den tekniska aspekten angående utfrätta partier är särskilt viktig. Det mesta handlar om känsla och inte hur pixelingenjörer ser på en bild. Jag tillåter mig att blåsa ut partier här och där för att få stämning i bilden. De som betraktar bilden skiter fullkomligt i om det finns utfrätta detaljer. Målet är att de ska se en bild som är lockande. Det gäller inte bara den här typen av foto, utan det mesta.

Jag tycker att strävandet efter den tekniskt fulländade bilden som har täckning överallt är helt sekundär. Det kan bli ganska trist i längden med alla bilder som håller sig inom "ramen". Det är iaf min åsikt, men var och en har sitt eget bildseende.

Senast ändrad:
Det viktiga är att man håller sig inom vad som är tryckbart. Webb bilder kan man dra i betydligt mer speciellt i färger innan dom spricker. Jag anpassar mig efter vad kunden eftersträvar om det är tekniskt möjligt. Oftast tycker jag att hdr bilder ser rätt trötta ut i tryck på webb kan det se bra ut. Hur gick det med D3x filerna Mats? sugen?

Det viktiga är att man håller sig inom vad som är tryckbart. Webb bilder kan man dra i betydligt mer speciellt i färger innan dom spricker. Jag anpassar mig efter vad kunden eftersträvar om det är tekniskt möjligt. Oftast tycker jag att hdr bilder ser rätt trötta ut i tryck på webb kan det se bra ut. Hur gick det med D3x filerna Mats? sugen?

Ja för fasen, visst är jag sugen! Tack än en gång för dina bildexempel. Det lutar åt en D3x även om filerna från din Canon också var mycket bra. D3x är ju verkligen overkill i bostadsfoto, men den är tänkt att mest stå i studion.

Jag åker till Kina om ett par veckor och tänkte se om det är lönt att köpa den där.
Annars blir det Robert White Photo i England. Just nu sparar man ungefär 17-18000 kr på kamerahuset om man köper där. Sist jag handlade från RW sparade jag 12500 på D3 huset + 14-24 gluggen.

Kort citat ur ditt inlägg är det, men jag tycker inte att den tekniska aspekten angående utfrätta partier är särskilt viktig. Det mesta handlar om känsla och inte hur pixelingenjörer ser på en bild. Jag tillåter mig att blåsa ut partier här och där för att få stämning i bilden. De som betraktar bilden skiter fullkomligt i om det finns utfrätta detaljer. Målet är att de ska se en bild som är lockande. Det gäller inte bara den här typen av foto, utan det mesta.

Jag tycker att strävandet efter den tekniskt fulländade bilden som har täckning överallt är helt sekundär. Det kan bli ganska trist i längden med alla bilder som håller sig inom "ramen". Det är iaf min åsikt, men var och en har sitt eget bildseende.

Jag kan hålla med i sak men när det gäller min professionalism som fotograf så är det jag som har kunskaperna och erfarenheterna - inte kunden.
Kunden kan tycka men det är jag som talar om vad som är bäst.
Visst kan man om kunden vill ha en ljus bild eller vad det nu kan vara ligga på gränsen eller strax över som i fallet med badrummet.

Som du skriver, stämmning och lockande men det är fotografen som har sista ordet.
Vem vill dåligt rykte som tar utfrätta bilder?
Ni är på farlig mark tror jag om kunden skall bestämma hur bilderna skall se ut!

Jag kan hålla med i sak men när det gäller min professionalism som fotograf så är det jag som har kunskaperna och erfarenheterna - inte kunden.
Kunden kan tycka men det är jag som talar om vad som är bäst.
Visst kan man om kunden vill ha en ljus bild eller vad det nu kan vara ligga på gränsen eller strax över som i fallet med badrummet.

Som du skriver, stämmning och lockande men det är fotografen som har sista ordet.
Vem vill dåligt rykte som tar utfrätta bilder?
Ni är på farlig mark tror jag om kunden skall bestämma hur bilderna skall se ut!

Det är såklart inte alltid kunden som bestämmer fullt ut. Lite stolthet har man väl som fotograf. Mäklare är inte de proffsigaste bildbedömarna, men i andra fall där man jobbar med en AD t.ex. är man oftast ganska styrd utifrån vad reklambyrån har sålt in hos kunden. Då är det inte läge att köra sin egen stil.

Det är trist också när bilderna o tryck blir gråblådassiga och murriga istället för det man ser på skärmen. Har du något bra trick för att få dem bra i tidningstryck emotser jag tacksamt ett tips.

Det är trist också när bilderna o tryck blir gråblådassiga och murriga istället för det man ser på skärmen. Har du något bra trick för att få dem bra i tidningstryck emotser jag tacksamt ett tips.

Ja, visst är det trist att se, speciellt i dagstidningstryck. Ämnet är megastort så det skulle bli en lång, lång text. Annars får man göra vad man kan. En kalibrerad/profilerad skärm är ett måste. Kan man dessutom få tryckeriets CMYK-profil kan du softproofa med den när du redigerar din bild.

Grundproblemet är ju att CMYK har ett betydligt mindre färgomfång än RGB. Samt att i skärmen har man ytterligare en faktor, ljus. På papper är det bara det pappersvita som reflekteras. Omfång och kontrast försvinner likt en måsskit i dimman (bildligt talat:)

Det är såklart inte alltid kunden som bestämmer fullt ut. Lite stolthet har man väl som fotograf. Mäklare är inte de proffsigaste bildbedömarna, men i andra fall där man jobbar med en AD t.ex. är man oftast ganska styrd utifrån vad reklambyrån har sålt in hos kunden. Då är det inte läge att köra sin egen stil.

Men där är det ju en dialog som kommer fram till den slutgiltiga bilden/produkten?
Även där jobbar man i team.
En seriös reklambyrå om jag skall vara Offtopic så är dennes uppgift att bygga och utveckla kundens varumärken.

mao. Reklambyrån/mäklaren är bra på sitt område, fotografen bra på sitt och så vidare

Det där beror ju på papprets rastertäthet och och möjligheten att återge bildens tonomfång. Ju högre rastertäthet man kan trycka på ett papper desto bättre blir bildkvaliteten.
När man läser in och fyrfärgsseparerar bilden måste den anpassas till papprets rastertäthet (ta aftonbladets papper till ELLE) och tonomfång.
Dock måste du ha valt papperstyp när du läser in bilderna.

Är detta något du har tagit i beaktning?

Det där beror ju på papprets rastertäthet och och möjligheten att återge bildens tonomfång. Ju högre rastertäthet man kan trycka på ett papper desto bättre blir bildkvaliteten.
När man läser in och fyrfärgsseparerar bilden måste den anpassas till papprets rastertäthet (ta aftonbladets papper till ELLE) och tonomfång.
Dock måste du ha valt papperstyp när du läser in bilderna.

Är detta något du har tagit i beaktning?

Nu blir detta väldigt OT, men jag måste fråga: Vad gör du för förändring vid färgsepareringen för att den ska anpassas till rastertätheten?

Edit:
Förresten, papper har ingen rastertäthet.

Senast ändrad:
Nu blir detta väldigt OT, men jag måste fråga: Vad gör du för förändring vid färgsepareringen för att den ska anpassas till rastertätheten?

Edit:
Förresten, papper har ingen rastertäthet.

Nej rastertäthet är ett mått på antalet rasterceller per längdenhet.
Mäts i Lpi, från 50 - 175 t.ex.

85Lpi brukar tidningar som aftonbladet ha, 150 lpi i finare trycksaker.
Ju högre rastertäthet = finare detaljer i bilder.

jag brukar inte göra mer än att redigera bilderna i cmyk, råkar man göra detta i rgb-läge förstör man bilden eller att färgvärderna går förlorade.

Det som avgör är papper och tryckmetod.

EDIT:
Sedan finns det papperstyper som avgör lämplig rastertäthet.
tidningspapper, obestruket, bestruket matt eller glättat.
Olika tryckmetoder, offset, djuptryck etc....
och alla med olika LPI-värden, från 65-300 lpi.

Nej rastertäthet är ett mått på antalet rasterceller per längdenhet.
Mäts i Lpi, från 50 - 175 t.ex.

85Lpi brukar tidningar som aftonbladet ha, 150 lpi i finare trycksaker.
Ju högre rastertäthet = finare detaljer i bilder.

jag brukar inte göra mer än att redigera bilderna i cmyk, råkar man göra detta i rgb-läge förstör man bilden eller att färgvärderna går förlorade.

Det som avgör är papper och tryckmetod.

Det var inget svar på min fråga. Hur kan man anpassa bilden till rätt rastertäthet vid färgsepareringen?

Jag vet exakt vad rastertäthet är och vad som påverkar val av täthet. Som bildeleverantör behöver man inte bry sig om vilken rastertäthet det ska tryckas i. Det gäller bara att leverera en bild som håller tillräckligt hög upplösning/storlek för ändamålet. Att redigera i CMYK kan man förstås göra, men med risken att man förstör egeskaperna som CMYK-profilen har gett. T.ex kan det vara lockande att öka kontrast i en CMYK-bild, men då får man nog räkna med att det blir smetigt i tryck. Punktförstoringen ökar m.m.

Det mest korrekta arbetssättet är att ha kvar bilden i RGB så långt det är möjligt. Man kan alltid softproofa med cmykprofilen för att se vad som händer vid redigeringen.

Senast ändrad:
Proofingen - hur arbetar man med den?

När man lägger en proofing på, blir ju bilden för jäklig rent ut sagt, och det är så bilden kommer att se ut i tryck.

När jag tar upp detta med SvD och alla jag talat med, säger de att "du ska inte redigera i det läget utan proofingen är bara till för att du ska se hur trycket blir!".

Ja - men i så fall borde man inte ha någon nytta av funktionen, om man inte kan korrigera bilden med proofingen på, eller?

Ska det inte vara så att man lägger på denna proofing för att sedan redigera bilden så att det blir bra och efter det ta bort proofingen så att det inte blir knas?

//L

Proofingen - hur arbetar man med den?

När man lägger en proofing på, blir ju bilden för jäklig rent ut sagt, och det är så bilden kommer att se ut i tryck.

När jag tar upp detta med SvD och alla jag talat med, säger de att "du ska inte redigera i det läget utan proofingen är bara till för att du ska se hur trycket blir!".

Ja - men i så fall borde man inte ha någon nytta av funktionen, om man inte kan korrigera bilden med proofingen på, eller?

Ska det inte vara så att man lägger på denna proofing för att sedan redigera bilden så att det blir bra och efter det ta bort proofingen så att det inte blir knas?

//L

Vet inte varför de säger så. Gissar att du användet "färgpressen V2" som cmykprofil i det fallet. Möjligen kan det vara så att när man ser det trista resultatet lockas man till att slita och dra i kurvor, nivåer och färgmättnad för att få åtmistone LITE hyfs på bilden. Stänger man sedan av proofingen och tittar i RGB-läge så ser den inte så bra ut. Men det är ju bara att göra en lagerkopia innan man börjar redigera så finns originalet kvar. Som jag ser det spelar det ingen roll om man redigerar i proofläge eller inte.

Lade till förtydligande

Jag håller med, det enda proofingen gör är ju att den styr hur bilden visas, d.v.s. i normala fall visas bilden i arbetsfärgrymden (som ju automatiskt korrigeras med skärmprofilen för att visa en korrekt bild). När man slår på softproofingen visas bilden istället med output-profilen (Fortfarande korrigerad med skärmprofilen för att visa en korrekt bild. Eller korrekt och korrekt, för att visa det som är tänkt att visas, och inte det som blir på grund av skärmens felaktigheter.), men pixelvärdena påverkas ju inte. Men om pixelvärdet 0xffffff inte blir vitt i tryck, utan kanske gulvitt så syns det på skärmen.

En till bra funktion att slå på är gamut warning (när man har tryckeriets profil laddad). Då ser man direkt i bilden vilka toner som inte är tryckbara, och korrigera dom. Bra att ha påslaget om man gör redigeringar i CMYK, så man som Mats påpekade inte drar för friskt i t.ex. kontrasten.

Senast ändrad:
Det här är en av de bästa trådarna jag läst på länge....
Mycket intressant och lärorikt! Tack alla som så bredvilligt delar sin oerhört gedigna kunskap.

Det var inget svar på min fråga. Hur kan man anpassa bilden till rätt rastertäthet vid färgsepareringen?

Jag vet exakt vad rastertäthet är och vad som påverkar val av täthet. Som bildeleverantör behöver man inte bry sig om vilken rastertäthet det ska tryckas i. Det gäller bara att leverera en bild som håller tillräckligt hög upplösning/storlek för ändamålet. Att redigera i CMYK kan man förstås göra, men med risken att man förstör egeskaperna som CMYK-profilen har gett. T.ex kan det vara lockande att öka kontrast i en CMYK-bild, men då får man nog räkna med att det blir smetigt i tryck. Punktförstoringen ökar m.m.

Det mest korrekta arbetssättet är att ha kvar bilden i RGB så långt det är möjligt. Man kan alltid softproofa med cmykprofilen för att se vad som händer vid redigeringen.

Man gör ingen anpassning av bilden som användare för att välja papperstyp.
Det jag skrev rör tryckeriets rutiner så glöm den biten, det berör inte oss som inte arbetar på ett tryckeri.

Arbetsflödet är som du skriver att man jobbar i RGB-läge
Det jag menade om jag var otydlig att man inte skall konvertera till CMYG-RGB-CMYK alltför många gånger.
Det är DÅ färgvärdena avrundas och går förlorade vid varje konvertering.

När man är klar med sin bearbetning av bild så färgseparerar med med sin ICC-profil (det har du stenkoll på så detta behöver jag inte förklara ingående, eller?)

Sen undrar jag hur du levererar din produkt till tryckeriet?
i vilket format?

I mitt fall, distiller

Vilket lpi kör du och hur stort dpi kör du utskrifterna i?

Hmm... Jag "kör ingen Lpi", det är inte min sak att göra. Det är upp till pre-press avdelningen att avgöra beroende på tryckteknik och pappersval. Distiller är inget filformat, men du menar förstås PDF? Självklart är det det mest gångbara filformatet att använda för tryck idag. Hur den genereras är olika, ibland blir det en postscriptfil genom distiller, men för det mesta direkt från Indesign.

Sedan 1979 är repro/prepress min "bakgata" och jag tror ärligt talat (och utan att vilja vara elak) att du spelar på fel planhalva...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar