Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotografera man utan att snöflingorna förstör motivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

skribenten

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar hur man bär sig åt när man skall fotografera ett objekt när det snöar. Det blir fula suddiga prickar på bilden när jag till exempel tar porträtt foton eller fotograferar djur.

Så stor bländare som möjligt och så kort brännvidd som möjligt är nog dina bästa odds, fast se inte bara snön som något som förstör den kan också vara trevlig.

Det beror nog på hur mycket det snöar. Snöar det mycket blir bilderna nog förstörda. Jag är expert på att inte veta vad bländare respektive slutartid är. Skall jag sätta ratten på Av eller TV? Tar det lång tid innan bilden tas ( exponeras) när man har stor bländare?

Jag undrar också finns det någon ramsa så att man kan komma ihåg det här med bländare och slutartid? Jag blandar alltid ihop dem.

Som någon svarade, använd aldrig blixt! Mygg o snö gör fläckar på bilden vid användandet av blixt.
Jag brukar tvärtom ha problem med att få alla flingor att fastna på bild, även då det snöar rejält med "lappvantar".

Det beror nog på hur mycket det snöar. Snöar det mycket blir bilderna nog förstörda. Jag är expert på att inte veta vad bländare respektive slutartid är. Skall jag sätta ratten på Av eller TV? Tar det lång tid innan bilden tas ( exponeras) när man har stor bländare?

Jag undrar också finns det någon ramsa så att man kan komma ihåg det här med bländare och slutartid? Jag blandar alltid ihop dem.

Nån ramsa känner jag inte till men det är inte så svårt om man inte intalar sig att det är det.

- Bländaren bestämmer ljusinsläppet och skärpedjupet,
- Slutartiden bestämmer... ja det tror jag du kan lista ut,
- ISO bestämmer sensorns ljuskänslighet.

Vill du lära dig nåt som liknar en ramsa ska du lära dig denna talserie (menat på fullt allvar, inte så svårt):

1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 osv

Dessa är bländarstorlekar och ett steg till vänster från något av talen här ger dubbelt större ljusinsläpp och hälften kortare skärpedjup, och vice versa förstås. Det betyder att t.ex. f/2,8 släpper in fyra gånger mer ljus på samma tid som f/5,6. Är isotalet oförändrat så måste denna ökade ljusstyrka alltså kompenseras med 4ggr kortare slutartid, annars blir bilden överexponerad. Detta sköter dock kamerans automatik om, om du kör kameran i halvautomatiskt läge.

Att flytta sig ett steg till höger eller vänster på talserien ovan ger alltså samma inverkan på exponeringen som en fördubbling/halvering av slutartiden. Fördubbling/halvering av isotalet har även samma effekt. Just isotalet och slutartiden är det man bör spela med om man vill ha ett specifikt skärpedjup. Därför är halvautomatläget A (Av på Canon) så populärt.

Ger t.ex. ISO 400 - f/5,6 - 1/25s rätt exponering så ger även exempelvis följande kombinationer det:

ISO 800 - f/5,6 - 1/50s (exakt samma resultat men ett snäpp brusigare)
ISO 400 - f/2,8 - 1/100s (4ggr kortare skärpedjup)
ISO 1600 - f/8 - 1/25s (dubbelt längre skärpedjup och två snäpp brusigare)

Detta är verkligen inga svåra saker att lära sig, så jag rekommenderar att faktiskt experimentera mycket med dem tills du lärt sig hur dessa tre parametrar samverkar. Står man framför ett visst problem och bilden inte riktigt blir som man vill, är det oftast i dessa tal och talkombinationer man hittar svaret på vad man måste göra.

Så stor bländare som möjligt och så kort brännvidd som möjligt är nog dina bästa odds, fast se inte bara snön som något som förstör den kan också vara trevlig.

Hmmm...kort brännvidd borde få större del av flingorna ur fokus, så det borde ju vara att föredra ´(om man nu, som trådstartaren, vill minska snöflingornas "förstörelse" av bilden)

Stor bländare är däremot ett (till) bra råd för att få kort skärpedjup, och är därmed bra för att minska flingornas synlighet.

(Dvs stor öppning, inte stort "bländartal")

Hm, ramsa? Bländaren är det som liknar ögats iris och med för stor bländare kan man bli bländad vid för starkt ljus. Iris reglerar ljusinsläppen genom att göra mindre öppning så att ögat inte blir bländad.

Bländare=bländad, alltså storlek på ögats iris
Tänk på att siffrorna är omvänt till bländares öppning, dvs höga tal betyder liten öppning.

Den andra parametern är slutartiden helt enkelt. Det det behövs för att få en lagom exponering. Tänk en låda med film i och man gjort ett hål. Tiden bestämmer om exponeringen blir lagom. (Man kan alltså inte justera bländaren på en låda med hål i, så tiden är den enda parametern för lagon exponering). Att gämföra med en kamera där du vägrar ändra bländare.

Edit: Om snöflingorna är jobbiga, är det inte enklare att vänta tills det slutat snöa?

En annan variant på lösning är att ha så lång exponeringstid (och stativ) att snön försvinner ur bilden. Det beror förstås på hur mycket det snöar.

Tack för era tips. Jag fotograferade utan blixt och fick jättefina bilder. Snöflingorna förstörde inte alls motivet som jag befarade. När jag kom hem sedan skulle jag illustrera hur mycket det hade snöat och då gick blixten igång eftersom det hade blivit mörkare. Det blev hemska bilder.Tack vare era tips så kunde jag då förstå att det berodde på blixten. I vanliga fall hade jag bara trott att det snöade mer på den ena bilden än på den andra.
Med tanke på att djurparken bara hade öppet 1 vecka och jag fick reda på det så sent var jag tvungen att fotografera just då. I vanliga fall hade jag kunnat vänta med att fotografera men å andra sidan gjorde detta att jag lärde mig något.
Jag har i alla fall lyckats relatera till bländare som bländad iris. Så jag kommer troligtvis att komma ihåg det ordet :)

Bilagor

• IMG_1581_b_800_cazztext.jpg
    IMG_1581_b_800_cazztext.jpg
    14.6 KB · Visningar: 869
  • IMG_2410_800_cazztext.jpg
    IMG_2410_800_cazztext.jpg
    14.7 KB · Visningar: 868
Blixten "går inte igång" om du inte råkat välja något krumelurläge (alltså nåt läge med små figurer på) eller gröna rutan på kameran. Annars har du själv koll på när blixten tänds.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar