Det beror nog på hur mycket det snöar. Snöar det mycket blir bilderna nog förstörda. Jag är expert på att inte veta vad bländare respektive slutartid är. Skall jag sätta ratten på Av eller TV? Tar det lång tid innan bilden tas ( exponeras) när man har stor bländare?
Jag undrar också finns det någon ramsa så att man kan komma ihåg det här med bländare och slutartid? Jag blandar alltid ihop dem.
Nån ramsa känner jag inte till men det är inte så svårt om man inte intalar sig att det är det.
- Bländaren bestämmer ljusinsläppet och skärpedjupet,
- Slutartiden bestämmer... ja det tror jag du kan lista ut,
- ISO bestämmer sensorns ljuskänslighet.
Vill du lära dig nåt som liknar en ramsa ska du lära dig denna talserie (menat på fullt allvar, inte så svårt):
1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 osv
Dessa är bländarstorlekar och ett steg till vänster från något av talen här ger dubbelt större ljusinsläpp och hälften kortare skärpedjup, och vice versa förstås. Det betyder att t.ex. f/2,8 släpper in fyra gånger mer ljus på samma tid som f/5,6. Är isotalet oförändrat så måste denna ökade ljusstyrka alltså kompenseras med 4ggr kortare slutartid, annars blir bilden överexponerad. Detta sköter dock kamerans automatik om, om du kör kameran i halvautomatiskt läge.
Att flytta sig ett steg till höger eller vänster på talserien ovan ger alltså samma inverkan på exponeringen som en fördubbling/halvering av slutartiden. Fördubbling/halvering av isotalet har även samma effekt. Just isotalet och slutartiden är det man bör spela med om man vill ha ett specifikt skärpedjup. Därför är halvautomatläget A (Av på Canon) så populärt.
Ger t.ex. ISO 400 - f/5,6 - 1/25s rätt exponering så ger även exempelvis följande kombinationer det:
ISO 800 - f/5,6 - 1/50s (exakt samma resultat men ett snäpp brusigare)
ISO 400 - f/2,8 - 1/100s (4ggr kortare skärpedjup)
ISO 1600 - f/8 - 1/25s (dubbelt längre skärpedjup och två snäpp brusigare)
Detta är verkligen inga svåra saker att lära sig, så jag rekommenderar att faktiskt experimentera mycket med dem tills du lärt sig hur dessa tre parametrar samverkar. Står man framför ett visst problem och bilden inte riktigt blir som man vill, är det oftast i dessa tal och talkombinationer man hittar svaret på vad man måste göra.