Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur fota smycken, silver, guld
- Trådstartare agaton60
- Start datum
Trracer
Aktiv medlem
agaton60 skrev:
Hej
Jag försöker fotografera smycken för att lägga kopior i bankfack om något skulle hända.
För övriga motiv fungerar det bra i fotoboxen jag byggt med hjälp av plastdunk och belyser med 3 st 150W lampor.
Men inte smycken, silver och/eller guld.
Hjälp!!!
Ett tips är kanske att du mer utförligt beskriver vad det inte är som fungerar och även kanske bidrar med en exempelbild...
geronimo13
Aktiv medlem
agaton60 skrev:
Hej
Jag försöker fotografera smycken för att lägga kopior i bankfack om något skulle hända.
För övriga motiv fungerar det bra i fotoboxen jag byggt med hjälp av plastdunk och belyser med 3 st 150W lampor.
Men inte smycken, silver och/eller guld.
Hjälp!!!
Hur mäter du ljuset? Vad exakt är det som inte fungerar? Du borde väl kunna avbilda smyckena om du har ordentligt med ljus och rätt inställningar på kameran?
Alternativ placera sakerna på vitt underlag och fota det utomhus. Behöver ju inte vara några proffsfoton om det bara ska registreras hur dem ser ut.
agaton60
Medlem
JalleS
Aktiv medlem
Det där är väl mer problem med att fotografera klockor än smycken och guld? Typiskt så är det problematiskt att fotografera klockor pga reflexer i urtavlan/glaset och sådant diskuteras mycket i de riktigt nicheinriktade nördarnas värld (vi som gillar att fotografera klockor.
Jag brukar lösa det på två olika sätt. Se till att vinkla urtavlan så att reflexerna försvinner alt fuska i Photoshop eller motsvarande för att fixa till urtavlan.
Annars så skulle jag gå på Daniels förslag. Fota i befintligt/naturligt ljus. Det är ju bara fråga om att dokumentera för en eventuell skadereglerare.
Vad är det för en klocka? Jag skulle gissa på en Certina
--jalle
Jag brukar lösa det på två olika sätt. Se till att vinkla urtavlan så att reflexerna försvinner alt fuska i Photoshop eller motsvarande för att fixa till urtavlan.
Annars så skulle jag gå på Daniels förslag. Fota i befintligt/naturligt ljus. Det är ju bara fråga om att dokumentera för en eventuell skadereglerare.
Vad är det för en klocka? Jag skulle gissa på en Certina
--jalle
Senast ändrad:
agaton60
Medlem
Jag prövar
Jag skall pröva med befintligt/naturligt ljus och även försöka se till att vinkla urtavlan så att eventuella reflexer försvinner.
Certina var ordet
Helt rätt. Helt manuell modell.
Tack för er hjälp. Om man nu skulle vilja lära sig ta mer proffesionella foton av det jag nämnt.
Har någon av er en bra webbadress eller boktips?
Tack
Anders
Jag skall pröva med befintligt/naturligt ljus och även försöka se till att vinkla urtavlan så att eventuella reflexer försvinner.
Certina var ordet
Helt rätt. Helt manuell modell.
Tack för er hjälp. Om man nu skulle vilja lära sig ta mer proffesionella foton av det jag nämnt.
Tack
Anders
Mr P
Aktiv medlem
Jag hjälpte en bekant med att säta upp en hemsida där hon visade sina bärnstenssmycken med silverfattningar. Ljussätta inne var knepigt så jag höll mig utomhus muligadagar med bra ljus och fick vrida och vända på smyckena för att få bort reflexer eller få dem där de var minst störande. Hade vitt papper som bakgrund (viket som en liten box) och fick nöja mig med att få det grått med tanke på silvrets reflekterande förmåga och man inte ville hasmycket överexponerat.
För dig spelar det ingen roll och jag kunde ändra bakgrund i ps.
För dig spelar det ingen roll och jag kunde ändra bakgrund i ps.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Re: Jag prövar
Photo.Net har i Lighting Technique-forumet haft några trådar/artiklar om fotografering av liknande föremål. Ett knep brukar vara att ha svarta pappskivor runtom på sidorna för att få till lite fina reflektioner. Tanken är ofta att få ett jämnt och mjukt ljus men du vill ändå ha en "omgivning" som reflekteras och inte bara vitt eller en kameralins.
Lite väl kort skärpedjup i bilden som skickats upp enligt mitt tycke.agaton60 skrev:
Om man nu skulle vilja lära sig ta mer proffesionella foton av det jag nämnt.
Photo.Net har i Lighting Technique-forumet haft några trådar/artiklar om fotografering av liknande föremål. Ett knep brukar vara att ha svarta pappskivor runtom på sidorna för att få till lite fina reflektioner. Tanken är ofta att få ett jämnt och mjukt ljus men du vill ändå ha en "omgivning" som reflekteras och inte bara vitt eller en kameralins.
AnWi
Aktiv medlem
Re: Re: Jag prövar
Max, är det bara jag som är dum? Jag försår inte hur du menar. Svarta pappskivor för att få reflektioner?
Svart har man väl för att slippa reflektioner och för att dämpa ljus från oönskat häll?
/AnWi
maxzomborszki skrev:
Ett knep brukar vara att ha svarta pappskivor runtom på sidorna för att få till lite fina reflektioner. Tanken är ofta att få ett jämnt och mjukt ljus men du vill ändå ha en "omgivning" som reflekteras och inte bara vitt eller en kameralins.
Max, är det bara jag som är dum? Jag försår inte hur du menar. Svarta pappskivor för att få reflektioner?
Svart har man väl för att slippa reflektioner och för att dämpa ljus från oönskat häll?
/AnWi
maxzomborszki
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Jag prövar
Men det är skillnad på reflekteras och reflektioner. Har du en blank yta reflekterar den en del av omgivningen. Om vi tar ett hypotetiskt fall med en helt "perfekt" mjuk ljuskälla i ett "ljustält" kommer den att bara reflektera vitt. En "idealisk" rund spegel eller till och med ett reflekterande klot kommer inte att gå att skilja från en vit rund pappskiva eftersom alla är helt vita utan skuggor. Även om nu detta är svårt att få till i verkligheten så kan det bli så att glänsande föremål får "tråkiga" reflektioner.
Men när man leker med produktfoton vill man framhäva formen på föremålen. Genom att placera ut tex svarta pappskivor, ofta avlånga, kommer de att synas i reflektionerna och därmed avslöja kurvor och välvda ytor. Har för mig att någon av trådarna på Lighting Themes (Photo.Net) avhandlade just det. Ska se om jag kan hitta rätt tråd när jag kommer hem.
Nej då, inte är du dum Du har helt rätt in att man brukar använda svarta skivor för att hindra ljus att "läcka" in i scenen eller reflekteras tillbaka.AnWi skrev:
Men det är skillnad på reflekteras och reflektioner. Har du en blank yta reflekterar den en del av omgivningen. Om vi tar ett hypotetiskt fall med en helt "perfekt" mjuk ljuskälla i ett "ljustält" kommer den att bara reflektera vitt. En "idealisk" rund spegel eller till och med ett reflekterande klot kommer inte att gå att skilja från en vit rund pappskiva eftersom alla är helt vita utan skuggor. Även om nu detta är svårt att få till i verkligheten så kan det bli så att glänsande föremål får "tråkiga" reflektioner.
Men när man leker med produktfoton vill man framhäva formen på föremålen. Genom att placera ut tex svarta pappskivor, ofta avlånga, kommer de att synas i reflektionerna och därmed avslöja kurvor och välvda ytor. Har för mig att någon av trådarna på Lighting Themes (Photo.Net) avhandlade just det. Ska se om jag kan hitta rätt tråd när jag kommer hem.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Jag prövar
Med hjälp av svarta ytor kan man bygga upp en "scen" runt föremålet som reflekteras i det. Att man använder svart är väl för att det är enkelt (reflekterar inte in annat ljus) och ger fina kontraster.
Hoppas jag inte rörde till det mer.
Max är slarvig. Ljuskällan kommer reflekteras som vitt (eller den färg ljuset nu har), dvs man får inga direkta detaljer synliga i det reflekterade föremålet.maxzomborszki skrev:
Om vi tar ett hypotetiskt fall med en helt "perfekt" mjuk ljuskälla i ett "ljustält" kommer den att bara reflektera vitt.
Med hjälp av svarta ytor kan man bygga upp en "scen" runt föremålet som reflekteras i det. Att man använder svart är väl för att det är enkelt (reflekterar inte in annat ljus) och ger fina kontraster.
Hoppas jag inte rörde till det mer.
agaton60
Medlem
Underbart
Tack för alla svar! Jag kommer att pröva allt.
När jag läser kan jag tänka mig de olika tipsen i olika miljöer.
Eftersom olika miljöer väcker nyfikenheten hos mig så är jag beredd att testa alla idéer.
Kanske kan jag lära mig att använda teknikerna till mer "sofistikerade" uppgifter?
Skall börja testa ikväll. Återkommer med resultat.
Tack för alla svar! Jag kommer att pröva allt.
När jag läser kan jag tänka mig de olika tipsen i olika miljöer.
Eftersom olika miljöer väcker nyfikenheten hos mig så är jag beredd att testa alla idéer.
Kanske kan jag lära mig att använda teknikerna till mer "sofistikerade" uppgifter?
Skall börja testa ikväll. Återkommer med resultat.
macmolarin
Aktiv medlem
Man kan även lägga föremålet på en glasskiva för att slippa få skärpa på bakgrunden. Just i försäkringsändamål inte så viktigt men inom reklamfoto ganska trevligt.
agaton60
Medlem
dagsljus
Hej
Har testat plastdunk och dagsljus.
Klockan blev bättre men jag måste öka bländaren för att få större skärpedjup.
Silvret inte bra. Prövat, dagsljus med: plastdunk, utan dunk på mörkt underlag,vitt underlag, med glas och blå sammet under.
Även prövat med makro.
Puh, det här var svårt att få så jag blir nöjd.
Fortsätter
Hej
Silvret inte bra. Prövat, dagsljus med: plastdunk, utan dunk på mörkt underlag,vitt underlag, med glas och blå sammet under.
Även prövat med makro.
Fortsätter
Bilagor
JalleS
Aktiv medlem
Re: dagsljus
Snygg klocka... Nu syns det ju att det är en Certina
Jag ska erkänna att jag fuskade en aning när jag gissade på Certina tidigare Eftersom jag är klockintresserad så kände jag igen formen som ett "typiskt" schweizisk guldur. Då brukar tre märken vara lite vanligare än andra: Omega, Certina eller Tissot.
Jag tog in din bild i Photoshop och körde "levels" på den. Då gick det att ana sig till logotypen och gissningen blev enkel
--jalle
Snygg klocka... Nu syns det ju att det är en Certina
Jag ska erkänna att jag fuskade en aning när jag gissade på Certina tidigare Eftersom jag är klockintresserad så kände jag igen formen som ett "typiskt" schweizisk guldur. Då brukar tre märken vara lite vanligare än andra: Omega, Certina eller Tissot.
Jag tog in din bild i Photoshop och körde "levels" på den. Då gick det att ana sig till logotypen och gissningen blev enkel
--jalle
agaton60 skrev:
Hej
Även prövat med makro.
Fortsätter
sara gust
Avslutat medlemskap
Tank pa att stalla in klockan pa ungefar tio over tio, om du nu ska plata klockor rent profesionellt. har inte sett ett enda reklamfoto av en klocka dar visarna inte ar installda pa just detta klockslag.
ett litet tips bara, som de flesta av er sakert redan kanner till.
ett litet tips bara, som de flesta av er sakert redan kanner till.