Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fota med givna proportioner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Hale

Aktiv medlem
Hej!

Om man vet att ens bilder måste nå slutanvändaren med vissa mått (säg 600x338) för att passa in i en hemsida - hur vet man vilket utsnitt man borde ha vid själva fototillfället?

Man vet ju att man kommer få beskära en del för att t.ex. få en tillräckligt avlång bild men man vill ju inte behöva kapa bort viktiga delar av motivet. Är det bara att gå på känn eller kan man t.ex. ställa in stödlinjer med givna proportioner som syns i sökaren direkt vid fototillfället? Kanske bör nämna att jag har en D700.

Vet inte om frågan blev tydlig nog, hoppas ni förstår vad jag är ute efter...

Tack!

Eric
 
Fotografera med så stor vidvinkel som möjligt. Beskär i efterhand. Zooma in det överflöda i sidorna fram tills att du närmar dig det du inte vill beskära i överkant. Annars kan man räkna, du vet ju hur många pixlar din kamera ger dig obeskuret, ta 600x338 gånger X=din kameras pixlar så förstår du hur mycket av bilden som försvinner. Lite krångligt.
 
Konstigt

Hemsidan ska väl anpassas för hur bilden ser ut?
Både storlek och proportioner...
Byta sökarskiva kanske?
 
Tack för svar!

Fotografera med så stor vidvinkel som möjligt. Beskär i efterhand. Zooma in det överflöda i sidorna fram tills att du närmar dig det du inte vill beskära i överkant. Annars kan man räkna, du vet ju hur många pixlar din kamera ger dig obeskuret, ta 600x338 gånger X=din kameras pixlar så förstår du hur mycket av bilden som försvinner. Lite krångligt.

Det jag egentligen menar är kanske: hur vet jag hur mycket "runt om" huvudmotivet jag behöver ta med, för att kunna beskära ner bilden till önskat resultat? Jag kan ju såklart fota med jättestor marginal, men jag vill ju helst inte ta med så mycket mer än nödvändigt (givet de önskade proportionerna på slutbilden). För då måste jag också beskära mer än nödvändigt och får sämre kvalitet i själva bilden, eller?

/Eric
 
Inte så svårt

Tack för svar!



Det jag egentligen menar är kanske: hur vet jag hur mycket "runt om" huvudmotivet jag behöver ta med, för att kunna beskära ner bilden till önskat resultat? Jag kan ju såklart fota med jättestor marginal, men jag vill ju helst inte ta med så mycket mer än nödvändigt (givet de önskade proportionerna på slutbilden). För då måste jag också beskära mer än nödvändigt och får sämre kvalitet i själva bilden, eller?

/Eric

600/338=1,78. Då vet du att längden ska vara 1,78 gånger längre än höjden. Din kamera har proportionen 3:2 vilket betyder att längden är 1,5 gånger längre än höjden. Det behöver alltså bli lite långsmalare för att du ska närma dig idealet. Det benklaste är att du försöker få in motivet på längden samtidigt som du räknar med att beskära bort ca 15-20% av höjden = lite mindre än en femtedel. Kolla i din sökare om det finns stödlinjer som kan visa dig ungefär var en femtedel är så bör problemet vara en baggis. Hoppas jag räknat rätt nu;)
 
Tack för svar!



Det jag egentligen menar är kanske: hur vet jag hur mycket "runt om" huvudmotivet jag behöver ta med, för att kunna beskära ner bilden till önskat resultat? Jag kan ju såklart fota med jättestor marginal, men jag vill ju helst inte ta med så mycket mer än nödvändigt (givet de önskade proportionerna på slutbilden). För då måste jag också beskära mer än nödvändigt och får sämre kvalitet i själva bilden, eller?

/Eric

Risken finns självklart, men om du vet att bilden ska vara 600x338 vet du ju att den kommer vara nästan dubbelt så bred som hög, och fotar därmed därefter. Fota så att du vet att du klarar det, om du beskär bort 20 procent spelar ingen roll. Träna hemma vetja! Ta något fyrkantigt och rita av på ett papper två gånger bredvid varandra. Sen kan du göra ett streck i mitten av en utav fyrkanterna. Där har du 1x1,5. yttersta kanterna är 1x2. Träna några gånger och sen är det bara att fota. Svårare än så är det nog inte.
 
Tack för svar!



Det jag egentligen menar är kanske: hur vet jag hur mycket "runt om" huvudmotivet jag behöver ta med, för att kunna beskära ner bilden till önskat resultat? Jag kan ju såklart fota med jättestor marginal, men jag vill ju helst inte ta med så mycket mer än nödvändigt (givet de önskade proportionerna på slutbilden). För då måste jag också beskära mer än nödvändigt och får sämre kvalitet i själva bilden, eller?

/Eric

Med en såpass liten bild som 600*340 pixlar behöver du inte vara orolig för kvalitetsförlust. Men svaret på din fråga är "hur mycket "runt om" huvudmotivet vill du ha med på bilden? När du bestämt det fotograferar du så att allt du vill ha med kommer med och skär sedan bort resten.
 
Mitt tips är att ta en kartongbit, t.ex. i A4-format och skära ut ett hål i rätt proportioner. Det blir ungefär som en passepartout. Ta med kartongbiten till fotograferingen, komponera med den som hjälp utan kameran - sen vet du vad som måste vara med för att bilden ska gå att beskära på rätt sätt!
 
Mitt tips är att ta en kartongbit, t.ex. i A4-format och skära ut ett hål i rätt proportioner. Det blir ungefär som en passepartout. Ta med kartongbiten till fotograferingen, komponera med den som hjälp utan kameran - sen vet du vad som måste vara med för att bilden ska gå att beskära på rätt sätt!

Fruktansvärt onödigt.

Mitt tips är kort och gott. Hitta bilden som du vill ha den. Backa/zooma ut lite, ta bilden. Beskär. Klart.
 
Mitt tips är kort och gott. Hitta bilden som du vill ha den. Backa/zooma ut lite, ta bilden. Beskär. Klart.

Jag är nog benägen att hålla med.

Ofta fungerar det bra att envist försöka hålla i minnet att ta lite "bredare" bilder än man behöver och sedan beskära i efterhand. Man går på känsla och det brukar gå bra med bara lite invänjning.

Jag har vid några tillfällen fotat hockey åt Hockeyligans webb där de vill ha bilder till bildspel som är 2:1 (dubbelt så breda som höga) vilket först kändes ovant eftersom jag ofta tar stående bilder i just hockey. Men man vänjer sig rätt snabbt.
 
Tack för svar!

Nja, om jag fotar "på uppdrag" åt någon som har en färdig hemsida och de vill ha bilder i en viss proportion/storlek tycker jag att jag ska anpassa mig till det, inte att de ska anpassa sig till mig...

Hm, vad är en sökarskiva?

/Eric

Som amatörfotograf tycker jag att det räcker med max 400 X 400pixlar på
ett foto av tex en golfboll.
Men tex ett gruppfoto med många individer är värdelöst i ditt 600x338.
En seriös hemsida är naturligtvis designad och inte en mall hämtad från ...,
men bara dom betalar är det ju inte ditt problem.

Jag menar naturligtvis mattskiva, men undras om inte det skrivs
sökarskiva ibland...
http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6284344&recurse=true
 
Fruktansvärt onödigt.

Mitt tips är kort och gott. Hitta bilden som du vill ha den. Backa/zooma ut lite, ta bilden. Beskär. Klart.

Men att ta med vidvinkel (som du inledningsvis föreslår) är inte lösningen på trådskaparens fråga. Det skapar en distortion som måste hanteras på något sätt - givet att bilden inte är tänkt att tas med vidvinkel redan från början.

Det enkla svaret på frågan är - som några redan svarat - att lära sig den proportion slututsnittet har. Ser man bara till att inte placera saker man vill ha med inom det området som inte passar proportionen, ja då fixar det sig alltid i slutänden.
 
Som amatörfotograf tycker jag att det räcker med max 400 X 400pixlar på
ett foto av tex en golfboll.
Men tex ett gruppfoto med många individer är värdelöst i ditt 600x338.
En seriös hemsida är naturligtvis designad och inte en mall hämtad från ...,
men bara dom betalar är det ju inte ditt problem.

Kunden har alltid rätt, hur fel de än har ... :)

Storlekar styrs nog inte av hur "seriös" en webbsida är, utan av vad som är det viktiga på den. I många sammanhang har bilder en underordnad betydelse i relation till layouten och innehållet i övrigt.

600 breddpixlar är ganska generöst på webben. De flesta dagstidningar ligger till exempel runt 450 breddpixlar, om det sedan är en golfboll eller en gruppbild på länets alla invånare bryr de sig mycket lite om.

Jag menar naturligtvis mattskiva, men undras om inte det skrivs
sökarskiva ibland...
http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6284344&recurse=true

Sökarskiva är nog mer korrekt (det säger ju rätt tydligt vad det är), men mattskiva ett vanligare uttryck.
 
Senast ändrad:
Tack för alla tips och idéer. Jag får helt enkelt försöka visualisera proportionerna...

Tänkte att det vore fantastiskt om man kunde ställa in stödlinjer i kameran så man får en ram liknande den man får med DX-glugg på FX-hus (fast med ens självvalda proportioner), men det går alltså inte.

Ang proportionerna så ser jag det som sagt inte som min roll att ifrågasätta hur folk bygger sina hemsidor - jag levererar bara bilder...

Tack igen!

/Eric
 
Tack för alla tips och idéer. Jag får helt enkelt försöka visualisera proportionerna...

Tänkte att det vore fantastiskt om man kunde ställa in stödlinjer i kameran så man får en ram liknande den man får med DX-glugg på FX-hus (fast med ens självvalda proportioner), men det går alltså inte.

Maskeringstejp på bakrutan är väl inte så långt ifrån?

Per.
 
Ram

Bästa tipset hittills är ju att göra en pappram.
Med rätt proportion på rutan i ramen så visualiserar du enkelt bilden.
Sedan behöver du ju bara se till att du får med samma utsnitt i sökaren.

(Jag skulle nog skära ut två L-formade kartongbitar och sätta ihop dem till en ram. Fördelen med två delar är att man kan variera utsnittet till valfri proportion t.ex 1:2 eller annat)

MVH J O
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.