Annons

Hur fota aktionbild!

Produkter
(logga in för att koppla)

swepic

Ny medlem
Har nyligen blivit med en D300 och mitt enda mål är att ta en speciell bild.... :)

Ser ofta aktionbilder på exempelvis cyklister eller löpare där objektet är i fokus medan omgivningen är i oskärpa. Dvs, det ser ut som om objektet står still och bakgrunden rör på sig vilket ger "aktion" i bilden

Hur tar man en sådan bild? Har man nytta av dynamisk AF?

Någon som enkelt kan beskriva och förklara?

Tack på förhand!
 
Du följer med motivet när det rör sig och trycker av under tiden. Det gör att objektet blir skarpt, men bakgrunden utsmetad.
Då ska du använda continuerlig fokus.
 
Jag har tagit en del bilder som de du beskriver.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=170716

http://www.flickr.com/photos/13394064@N00/2895816224/sizes/o/in/set-72157607557730723/

Som tidigare sagts så använd kontinuerlig ( följande ) fokus.

Sen väljer du inställning så att du kontrollerar tiden.

När jag fotade cyklister så testade jag olika tider från 1/60 - 1/120.

Testa olika tider och se vad som blir lämpligt för ditt motiv.

Vid foto av lite snabbare saker som bilar och motorcyklar brukar man säga att 1/(motivets hastighet) är ganska lagom.

Sen följer du med motivet när det närmar sig och passerar (panorerar). Du skall hålla samma hastighet som motivet och försöka hålla kameran så stadigt som möjligt. Fota serier då det ger störst chans för att någon av bilderna blev bra.

Själv knäppte jag över tusen bilder på Tour de France prologen -07.

Det är bara att öva. Ger kul resultat på allt från barn och hundar till F1 bilar. Dock blir andelen bilder som inte är 100% högre än du är van vid.
 
Senast ändrad:
Tack för snabba svar!

Vad är det som gör att just objektet blir skarpt och att bakgrunden "smetas ut"?

Om jag panorerar och "knäpper av" så fångas ju både objekt och bakgrund, speciellt om jag har snabb slutartid.

De bilderna jag har sett (hittar tyvärr inget bra exempel just nu) ser ut som om bakgrunden har en lång slutartid där panoreringen syns och att objektet en kort slutartid. Hur fungerar det...är det där som blixt kommer in?
 
Tack för snabba svar!

Vad är det som gör att just objektet blir skarpt och att bakgrunden "smetas ut"?

Om jag panorerar och "knäpper av" så fångas ju både objekt och bakgrund, speciellt om jag har snabb slutartid.

De bilderna jag har sett (hittar tyvärr inget bra exempel just nu) ser ut som om bakgrunden har en lång slutartid där panoreringen syns och att objektet en kort slutartid. Hur fungerar det...är det där som blixt kommer in?

Jag la upp lite exempelbilder - var det inte bilder typ de i första länken som du menade ?

För det första - du skall inte ha snabb slutartid. Kolla på de tider jag uppgav.

När du panorerar så följer du med motivet och det befinner sig på samma plats under hela exponeringen därför förblir det fokuserat.
Det som däremot är stilla i bilden (bakgrunden) kommer att befinna sig på olika platser under exponeringen och blir därför utsmetat.
Därför är det viktigt att hålla exakt samma hastighet i panoreringen som motivet håller.

Ju längre tid desto mer utsmetat men också mycket svårare att få full fokus på motivet.

Inga av mina bilder är tagna med blixt.

I mitt andra exempel (Flickr-bilden) ser du att det bara är ansiktet som är i riktigt fokus. Det beror på att övriga kroppsdelar rört sig upp och ner under exponeringen och blir därför även de utsmetade.
Huvudet däremot har bara rört sig i samma riktning och hastighet som kameran. Därför är det viktigt att kameran hålls stabilt. Rörelser i höjdled ger oskarpa bilder.
 
Vill du hitta exempel som visar den effekt jag söker så
gå in under "Bilder" - "Sök bilder". Skriv panorera eller panorering
i raden "Ord i beskrivningen" (nästan längst ner)

Resultat av sökning på "panorera"

http://www.fotosidan.se/gallery/lis...equipment=&location=&sort=ptime+desc&maxrows=

Då hittar du en massa bilder. T.ex. denna:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1229931.htm?set=

Sen är det bara att gå in på "Bildinfo" - fliken och kolla om EXIF-informationen är tillgänglig så att du kan se slutartider och om man använt blixt eller inte.
 
Senast ändrad:
Ett annat tips är att använda enbensstativ för att minimera upp/ner rörelsen som kan skapa oskärpa, har övat sen dag 1 då jag köpte min nuvarande kamera och har hittils inte lyckats ta en riktigt bra fartbild hehe... så jag tycker det är svårt!

Tipset ovanför här med närmaste väg är bra tycker jag!
 
Jag tror också det blir svårare med stativ än utan. Mer frihet att följa med rörelsen utan.
Själv brukar jag låsa armbågarna in mot kroppen, stå stilla med fötterna och bara vrida på överkroppen.
 
Jag tycker att ett enbent stativ är suveränt bra om du fotar motorsport och står i en innerkurva, bara följa med objektet med en liten knyck på stativet (beroende på hur skarp kurvan är), däremot på rakor eller i ytterkurvor är det mycket bättre utan stativ samma gäller givetvis i backar och hopp.
 

Ska jag absolut göra, läste också en tråd om canon kameror som ansågs bättre än nikon så den ska jag också slänga! :p

Delade helt enkelt med mig av mina erfarenheter och vad som funkat för mig...

Näe men seriöst, i vissa fall som tex bilar i fart har det funkat bättre för mig med monopod än handhållet då bilen har en ganska förutsägbar rörelse, däremot tex hundar i farten ja då får det stanna hemma ;-)
 
Skippa blixten om du ska fota bilar eller motorcyklar eftersom den gärna fryser hjulens rörelser. Köp ett nummer av Bike eller Automobil och kolla in Per Hammarsjös bilder, han är i mina ögon Sveriges bäste bil- och hojfotograf.
 
Ska jag absolut göra, läste också en tråd om canon kameror som ansågs bättre än nikon så den ska jag också slänga! :p

Delade helt enkelt med mig av mina erfarenheter och vad som funkat för mig...

Men det gjorde inte jag, alltså?

Näe men seriöst, i vissa fall som tex bilar i fart har det funkat bättre för mig med monopod än handhållet då bilen har en ganska förutsägbar rörelse, däremot tex hundar i farten ja då får det stanna hemma ;-)

Rekommendationen att lämna stativet hemma kanske säger mer om min
inställning till stativ än actionfoto. Men jag har aldrig reflekterat över att jag skulle sätta kameran på ett stativ när jag vill vara rörlig. Min erfarenhet är också att man skakar inte så mycket i höjdled när man panorerar med kameran i sidled.

Hittils har vi inte pratat om vilka avstånd till motivet vi har haft, på 20 meter kanske det funkar med monopod. Tror inte jag hade fått till http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/708702.htm?set=mp lika bra med stativ.
 
Tänk också på att du behöver inte fota i lika rät vinkel mot motivet ju mer tele du har. Med vidvinkel blir det svårt att få hela figuren skarp om du inte pannar den rakt i sidan.
 
Panorering är svårt. Men roligt=) Precis som någon nämnde så ökar antalet dåliga bilder avsevärt.
 
Tack för alla tips! Under ett träningsläger tog jag med kameran och passade på att fototräna lite också samtidigt som jag försökte använda alla tips jag fått här.

Som några nämt så krävdes det en hel del försök innan man ens såg vad det var jag försökte fota.

Ett av försöken resulterade i följande:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1511134.htm?set=mp
Kommentera gärna vad jag behöver/kan förbättra!

Det jag skulle vilja ändra på är att objektet inte ligger mitt i bilden. Såg att man på D300 kan flytta fokuspunkten åt exempelvis höger. Men det kom jag på först när jag kommit hem.

En annan sak är väl att det blev lite för suddigt, kanske lite kortare slutartid nästa gång.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.