Annons

Hur fota aktionbild!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag oftast gör istället för att ändra fokuspunkt är att beskära bilden i efterhand. Det är lättare att följa objektet när man har det mitt i.
 
Oj vad jag hoppar till när jag ser din fråga och uttalandet att du köpt dej en Nikon D300! Och alla käcka råd om auto-hit och auto-dit.

Jag har en gammal bild från tidigt 80-tal från en hästhoppningstävling. En häst med ryttare över ett hinder. Hästens och ryttarens huvuden är skarpa och precis allt annat är bara fartränder.

Bilden är tagen med en Chinon CM-4. En helmanuell gammal "traktor" till systemkamera. Skulle jag vilja ta en sån igen så skulle jag göra som jag gjorde då:

1) Bort med allt vad "auto" heter! Inkl. all form av bildstabilisering.
2) Släck live-view och använd optisk sökare. Ingen elektronik mellan mej och bilden i avfyrningsögonblicket! Absolut inte!!! Den är mycket, mycket långt från tillräckligt snabb.
3) Manuellt fokus på den punkt där jag tror att det jag vill ha på bild kommer att äga rum.
4) Stryp bländaren så att jag får lite lagom skärpedjup omkring skärpeplanet - hur mycket beror på objektivets brännvidd.
5) Kolla att slutartiden som matchar vald bländare blir så lång att jag får rätt rörelseoskärpa. Blir den inte det så justera endera bländare eller ISO tills det sitter som det ska. Med D300 har du en kamera som klarar höga ISO utmärkt.
6) När tillfället kommer är det som att skjuta på löpande älg. Var beredd, svinga "vapnet" rätt och skjut.

Men inte fasen hade du behövt köpa den kameran för en sån grej! Det duger fint med vilken helmanuell "gammal traktor" som helst. Billigaste kamerahus du står ut med att äga. Bästa optik du överhuvudtaget rymmer i din ekonomi. Gäller framför allt om du är "instegsfotograf". Optiken är "permanent". Kamerahus kommer det nya billigare och bättre hela tiden.
 
Erik , förstår inte riktigt ditt inlägg.

Visst kan man ta sådana här bilder med vilken kamera som helst.

Men nu äger ju grabben en D300 så det är väl relevant att utgå från det.

Live view och bildstabilisering har inte ens nämnts i tråden.
Jag har inte heller sett några käcka råd om auto-hit, auto-dit.
(bara en hänvisning till fokusmetod, då trådskaparen frågar om just det i frågan).

Tycker faktiskt tråden handlat väldigt lite om kamerateknik utan mest om panoreringsteknik, lämpliga slutartider, varför resultatet blir som det blir med långa tider och panorering etc.

Sen håller jag på ett följande autofokus framför manuellt fokus.
Du får chansen att ta fler bilder vid samma passering, olika vinklar till det fotograferade objektet och fler chanser att få den perfekta bilden. Så har man följande fokus och seriebildtagning ser jag ingen anledning att inte använda sig av det.

Har man inte det så är det ju en helt annan fråga.
 
Senast ändrad:
Mja... Jag kanske var lite snabb att hoppa till. Men jag kan inte hjälpa att jag gör det när jag ser såna här frågeställningar och tipskedjor.

Det här var nu inte allra värsta fallet - långt från - men dock.

Visst håller jag med om att följande autofokus har sina fördelar. Jag använder det också. Men vill jag veta att det ska sitta så: Manuella kontroller! Jag talar om för kameran vad som gäller - den gör som jag säger utan att ha någon uppfattning om det.

Inledande inlägget antyder att förståelsen för vad slutartid och bländaröppning är för något inte finns. Då måste den kunskapen nitas fast först. Missförstod jag det? Kanske det. I så fall ber jag om ursäkt.
 
Bra disk o många bra tips! Vilket objektiv har du använt Olof?
Ni andra tips på bra egenskaper på objektiv för dessa bilder?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.