ANNONS
Annons

Hur fjärrstyra blixten ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodney

Aktiv medlem
Tja jag har en Nikon Sb-800 blixt som jag vill fjärrstyra från ca 10 meter och det funkar inte riktigt som det ska med bara kameran o blixten, tror att avståndet är för långt (?)

Vad ska man ha för grejer till fjärrstyrningen ? tänkte på såna radiosändare kanske ? nån som har några ideer ??

Du kan ställa blixten i slave läge (SU-4) och använda den interna blixten i din D70 för att trigga SB-800 att tändas..

Ställ SB-800:n i "Wireless" eller var det heter och sedan ställer du kamerans blixt i läge "Commander" så ska det bara vara att tuta och köra.
Eller har du gjort det och det funkar ändå inte?

Om så är fallet så är det ju frågan hur omgivningen ser ut.
Jag har bara testat lite med en SB-600 men den kan man typ ha innanför tröjan (fråga inte) och det funkar fortfarande finemang.

dumbo skrev:
Ställ SB-800:n i "Wireless" eller var det heter och sedan ställer du kamerans blixt i läge "Commander" så ska det bara vara att tuta och köra.
Eller har du gjort det och det funkar ändå inte?

Om så är fallet så är det ju frågan hur omgivningen ser ut.
Jag har bara testat lite med en SB-600 men den kan man typ ha innanför tröjan (fråga inte) och det funkar fortfarande finemang.

Funkar Kanoon ! testade lite precis.. Blixten sätts i SU-4 läge..

Mycket bättre med Komandoläga än att den interna blixten fyrar av fullt oxå med 18-70 kitlinsen kan där bli skuggor om motljusskyddet sitter kvar , men i komandoläge är där inga sådana då den intena blixten bara blixtrar för att styra den andra..

Hör inte riktigt hit men undrar om detta funkar med canon 20d och 550 också? Någon som vet?

Mvh/Jari

Yankee skrev:
Pocket wizard plus. Kostar en del men räcker dock 500m, de är helt underbara!!

Jo nått sånt är det jag är ute efter....

känner kameran av att det sitter en blixt på när man har dom där pryttlarna ?

Jag körde blixten i SU-4 läget och stog en bit bakom blixten och den bara vägrade o funka.

Det funkar på närmre håll så det är inget fel på grejerna

Det kan nog skilja från individ till individ. Jag har fjärrstyrt min SB-800 utomhus i fullt dagsljus på 25-30 meters avstånd.

Se till att sensorn, som sitter på sidan, är vinklad mot kameran och att inget finns i vägen. Det påverkar i högsta grad hur långt/väl det fungerar.

/AnWi

Rodney skrev:
Jo nått sånt är det jag är ute efter....

känner kameran av att det sitter en blixt på när man har dom där pryttlarna ?

japp, man kopplar bara in mottagaren/arna till blixt/arna och sätter sändaren i blixtskon på huset så fixar den allt själv sedan.

Nån som har nån aning varför Canons blixtar inte kan detta med tanke på att t.ex. 580EX kostar typ en tusing mer än Nikonblixten och att den sändare som behövs för Canon kostar över 2000 spänn...

Kasst tycker jag!

Förresten... en fråga till.

Går det att köra 580EX handhållen brevid kameran?
Med sladd då alltså. Funkar det med PC kontakten då som finns på 20D t.ex. eller vad behövs?

hashpipe skrev:
Förresten... en fråga till.

Går det att köra 580EX handhållen brevid kameran?
Med sladd då alltså. Funkar det med PC kontakten då som finns på 20D t.ex. eller vad behövs?

till det behöver du en ttlkabel:
Canon TTL Förlängningskabel 2

Denna kostar 750kr på cyberphoto och då får du full ettl.

vill du inte ha automatik kan du köra med en sync-sko som du tejpar över de 4 små stiften i. Då kan du trigga manuellt men detta är både krångligt och tjafsigt.

jag rekommenderar med andra ord ttl-kabeln.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar