ANNONS
Annons

Hur fejka ett hål i handen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickie77

Aktiv medlem
Jag vill ta en bild på en handflata med himmel i bakgrunden och sedan skapa ett hål i handen där man ser himlen genom hålet.

Är det någon här som har en god idé om hur jag kan gå till väga?

Mina kunskaper i Photoshop är relativt basala (har Elements 7).
 
Ett trivialt sätt är att använda kloningsverktyget som kopiera en del av bilden till en annan del av bilden. Jag vet inte hur snygga kanter du kan få den vägen, dock.

Per.
 
Tack Per!

Det är säkert ett bra och lätt sätt. Jag hoppas ändå på att kunna göra hyfsat fina kanter, gärna med lite djup i hålet i handen så att det ser ut som handen gör i verkligheten, dvs att handen faktiskt är någon centimeter tjock.
 
Jag skulle nog försöka fota något som har ett hål i mitten
Nu har jag inget förslag på exakt vad, men kanske en pepparkaksform skulle funka. Underlättar nog efterarbetet om det man fotar har en färg som liknar hudfärg kan jag tänka mig. Fota bara så att vinklarna stämmer överens med bilden på handen, gärna en aning från sidan antar jag för att skapa lite djup. Sedan gäller det att försöka smälta ihop bilderna på ett snyggt sätt. Det kommer nog ta lite tid om man vill få det snyggt.
 
Jag vill ta en bild på en handflata med himmel i bakgrunden och sedan skapa ett hål i handen där man ser himlen genom hålet.

Är det någon här som har en god idé om hur jag kan gå till väga?

Mina kunskaper i Photoshop är relativt basala (har Elements 7).

Så här någonting?

Vet inte om det är den här effekten du är ute efter. Om det är ungefär så du menar kan jag göra en kortfattad förklaring. Det är inte så svårt, men man bör vara hyfsat hemma i Photoshop. Man kan så klart göra det mer verklighetstroget än i denna bild med lite mer tid och pillande.
 

Bilagor

  • hole_in_hand.jpg
    hole_in_hand.jpg
    77.9 KB · Visningar: 2,108
Senast ändrad:
Så här någonting?

Vet inte om det är den här effekten du är ute efter. Om det är ungefär så du menar kan jag göra en kortfattad förklaring. Det är inte så svårt, men man bör vara hyfsat hemma i Photoshop. Man kan så klart göra det mer verklighetstroget än i denna bild med lite mer tid och pillande.

Det är precis den effekten jag är ute efter! Hur göra? Självklart är bildidén tagen tidigare... Kan tänka mig att effekten skulle vara kul att se i ett surrealistiskt porträtt med.

Finns det några tips och tricks?
 
Det är precis den effekten jag är ute efter! Hur göra? Självklart är bildidén tagen tidigare... Kan tänka mig att effekten skulle vara kul att se i ett surrealistiskt porträtt med.

Finns det några tips och tricks?

Kan nog bli kul med surrealistiskt tema. Just nu blöder ögonen av trötthet så jag återkommer i morgon.

P.S Kunde inte låta bli att pilla vidare...
 

Bilagor

  • hole_in_hand.jpg
    hole_in_hand.jpg
    77.7 KB · Visningar: 893
Det är precis den effekten jag är ute efter! Hur göra? Självklart är bildidén tagen tidigare... Kan tänka mig att effekten skulle vara kul att se i ett surrealistiskt porträtt med.

Finns det några tips och tricks?

Sorry, jag lovade att återkomma men dagen har varit intensiv och jag har just slutat jobba. Lovar att återkomma så fort jag får lite lugnare tillvaro :)
 
Nå, är det någon som kan dela med sig av sina tips?

Man måste vara lite hemma i PS för att dra av sånt där. Fördelen när man har lärt sig är att sådana här typer av bilder sker i ryggmärgen och man kan göra riktigt roliga saker faktiskt.

Kolla på tutorials på youtube och läs på internet. Det är en del steg man skall hantera för att få det riktigt bra. Annars är det bara å köra clone-stamp och pröva lite för att se.

Du bör läsa om klonverktyget, blendning och lagerhantering. Även maskering :) Och en hel del annat :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.