Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag skarpa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

e-foto

Aktiv medlem
Jag har nyss bytt upp mig till en Nikon D90 från en D40 och använder ett Tamron 70-300mm objektiv. Jag förväntade mig att bilderna skulle bli skarpare med en bättre kamera men det blir dom inte! Är det objektivet som är för dåligt eller är det jag som har fel inställningar?? Jag fotograferar mycket hästsport och ska snart börja sälja mina bilder men då måste jag få skarpa bilder. Snälla om någon vet, svara!

Har du inget, så bör du skaffa dig ett stativ, det är svårt att hålla ett 70 - 300 tillräckligt stadigt utan att få skaknings oskärpa.

Svårt att säga om dina inställningar är fel om du inte berättar vilka de är.

Jag har nyss bytt upp mig till en Nikon D90 från en D40 och använder ett Tamron 70-300mm objektiv. Jag förväntade mig att bilderna skulle bli skarpare med en bättre kamera men det blir dom inte! Är det objektivet som är för dåligt eller är det jag som har fel inställningar?? Jag fotograferar mycket hästsport och ska snart börja sälja mina bilder men då måste jag få skarpa bilder. Snälla om någon vet, svara!

Som Sven skrev ovan så är det svårt att säga vad som är fel då vi inte sett några av dina bilder eller vilka inställningar som du har, men jag gör ett försök i alla fall.

Eftersom du fotar hästsport så kan det finnas två huvudsakliga problem som medför att du får oskarpa bilder.
1. Du har för lång slutartid. Jag har fotat i princip all sport, utom hästsport och det är väldigt sällan som jag har längre slutartid än 1/500
2. Autofokusen sätter inte skärpan rätt. Det kan vara lite olika orsaker till varför den missar. Om du inte har följande autofokus inställd så kan det vara en början till lösning, annars är risken att hästen hinner ur fokus innan bilden tas. Sedan kan det underlätta att välja en autofokuspunkt (ex den i mitten) så att kameran inte får för sig att sätta skärpan på publiken eller något annat oväsentligt.

Stativ löser med största sannolikhet inte ditt problem då det troligtvis är röresleoskärpa som du har och inte skakningsoskärpa.

Du säger ju inte exakt vilket objektiv det är och vad du har för inställningar, men för att få det skarpt med rörliga motiv (som du väl råkar ut för) måste du ha två saker rätt - fokuseringen och kort slutartid. För att lyckas med kort slutartid måste du har stor bländaröppning (dvs litet F-tal).

Ta fram brännvidd, bländare och slutartid ur EXIF-informationen (bildinformationen) på nån bild du inte tyckte blev skarp nog, och publicera bilden här så är det kanske lättare att kommentera.

Berätta gärna också vilka inställningar du normalt använder, sportprogrammet, eller S eller A-programmet eller något liknande?

Oskarpa bilder kan bero på flera saker. Oftast beror det för lång slutartid. En riktigt grov regel, jag tycker du kan prova, är att man med lite övning kan handhålla kameran och få rätt skarpa bilder på slutartider som är

1/2 x brännvidden

eller kortare. D v s om du tar en bild på 250 mm så kan du få skarpa bilder på 1/500 dels sekund eller snabbare. Om du inte kan få till en så kort tid så får du höja ISO-talet.

Ibland räcker det med

1/brännvidden,

du får prova dig fram! Viktigast är att ha kortare och kortare tid ju större brännvidd man har.

Observera att ovanstående gäller för att stillastående motiv ska bli skarpa. Om du tar bilder av hästar som rör sig kanske du måste panorera, d v s följa hästen med kameran under tiden du tar bilden.

Hoppas detta hjälper dig något. Ställ mer frågor om du undrar!

Du kanske inte behöver blanda in den "regeln" jag skrev ovan, utan koncentrera dig på att få tider som är 1/500 sekund eller snabbare som Olsin skrev ovan!

Först föreslår jag att du tar hjälp för att utesluta ett tekniskt fel. Låna ett annat objektiv, eller be en verkstad titta över utrustningen. Jag har sett fina action- och sportbilder med D40 och 2,8-gluggar i brännvidder kring 200 mm. Så det kan mycket väl vara ett fel.

När det gäller hästsport (och annan sport med rörelse i) så är det bra att öva på panorering, dvs följa med hästen hela vägen (både innan du tar bilderna men också att fortsätta efter bilderna är tagna) för att få lugn och ro i din rörelse.
Sedan är resten bara att följa råd och tips som du fått tidigare i tråden samt att öva, öva och åter öva.

Nu har du de allra bästa förutsätningarna med utomhustävlingar. Så har du problem redan nu så blir det inte lättare sen. För snart är det inomhussäsong (mörka ridhus) och då krävs det ljusstarka grejor för att få till de vassa sportbilderna.

Ge inte upp utan bara fortsätt mot ditt mål.
Lycka till!

Här är en bild från Täby Galopp häromsistens. Kör med enbensstativ och denna bild är tagen med en zoom på 70-300 mm på 300 mm. Helt manuell inställning (bländare/tid och ISO på 500) i och med att solen var konstant. Manuellt gör det hela enklare.

Lycka till!
Lena

Bilagor

• _DSC1468.jpg
    _DSC1468.jpg
    61.4 KB · Visningar: 4,003
Du har väl provat det enklaste, att skärpa bilderna i ett bildredigeringsprogram? DSLR-kameror ger lite softa bilder direkt ur kameran. Har du inte provat detta så gör det innan du springer iväg och köper något nytt.

Du har väl provat det enklaste, att skärpa bilderna i ett bildredigeringsprogram? DSLR-kameror ger lite softa bilder direkt ur kameran. Har du inte provat detta så gör det innan du springer iväg och köper något nytt.

Nej det har jag inte provat. Vad kostar ett sånt program då?

Här är en bild från Täby Galopp häromsistens. Kör med enbensstativ och denna bild är tagen med en zoom på 70-300 mm på 300 mm. Helt manuell inställning (bländare/tid och ISO på 500) i och med att solen var konstant. Manuellt gör det hela enklare.

Lycka till!
Lena

Okej, bilden va väldigt fin! ;) men jag fattar inte hur man ställer in bländare och tid o sånt..

Först föreslår jag att du tar hjälp för att utesluta ett tekniskt fel. Låna ett annat objektiv, eller be en verkstad titta över utrustningen. Jag har sett fina action- och sportbilder med D40 och 2,8-gluggar i brännvidder kring 200 mm. Så det kan mycket väl vara ett fel.

När det gäller hästsport (och annan sport med rörelse i) så är det bra att öva på panorering, dvs följa med hästen hela vägen (både innan du tar bilderna men också att fortsätta efter bilderna är tagna) för att få lugn och ro i din rörelse.
Sedan är resten bara att följa råd och tips som du fått tidigare i tråden samt att öva, öva och åter öva.

Nu har du de allra bästa förutsätningarna med utomhustävlingar. Så har du problem redan nu så blir det inte lättare sen. För snart är det inomhussäsong (mörka ridhus) och då krävs det ljusstarka grejor för att få till de vassa sportbilderna.

Ge inte upp utan bara fortsätt mot ditt mål.
Lycka till!

Tack för tipsen! :D

Nej det har jag inte provat. Vad kostar ett sånt program då?

Jag använder GIMP som är gratis och hyggligt kraftfullt: http://gimp-win.sourceforge.net/ (eller http://www.gimp.org/ om du inte använder Windows). Som alla kraftfulla program känns det lite rörigt ibland.

I det programmet öppnar du en bild, och sen väljer du i menyn: Filter -> Förbättra -> Gör skarpare.

Andra här kommer säkert tipsa om fler program.

Du säger ju inte exakt vilket objektiv det är och vad du har för inställningar, men för att få det skarpt med rörliga motiv (som du väl råkar ut för) måste du ha två saker rätt - fokuseringen och kort slutartid. För att lyckas med kort slutartid måste du har stor bländaröppning (dvs litet F-tal).

Ta fram brännvidd, bländare och slutartid ur EXIF-informationen (bildinformationen) på nån bild du inte tyckte blev skarp nog, och publicera bilden här så är det kanske lättare att kommentera.

Berätta gärna också vilka inställningar du normalt använder, sportprogrammet, eller S eller A-programmet eller något liknande?

Hur laddar jag upp en bild då? x) Men jag har bara min kamera på auto och jag vet inte vad brännvidd är men jag vet vad bländare o slutartid är men det går inte o ändra i auto-läget.

Hur laddar jag upp en bild då? x) Men jag har bara min kamera på auto och jag vet inte vad brännvidd är men jag vet vad bländare o slutartid är men det går inte o ändra i auto-läget.

Sorry, jag är också ny på detta forumet så jag vet inte hur man enklast gör det. Slaskbilder lägger jag på www.photobucket.com men de förminskas ju ofta där så det är svårt att se oskärpan.

Om du verkligen ska få bra bilder så är det nog dags att du tar dig ur autoläget, eller åtminstone går över till sportläget. Jag skulle nog valt S-läget ("shutter priority"), då får man välja slutartid själv så försöker kameran ställa in bländaren därefter. Ställ in på en kort tid, typ 1/500 sekund och se vad som händer. Åtminstone om det är hästar i rörelse du vill fota, om det är mer stillastående porträtt funkar det ju mer längre tider.

Brännvidden är hur många millimeter objektivet är inställt på.

Jag använder GIMP som är gratis och hyggligt kraftfullt: http://gimp-win.sourceforge.net/ (eller http://www.gimp.org/ om du inte använder Windows). Som alla kraftfulla program känns det lite rörigt ibland.

I det programmet öppnar du en bild, och sen väljer du i menyn: Filter -> Förbättra -> Gör skarpare.

Andra här kommer säkert tipsa om fler program.

Tack :D jag laddar ner det nu, men vet du om det går att hantera många filer samtidigt i detta programet. (ex att kunna skriva en o samma text på alla bilderna samtidigt), om du förstår vad jag menar.. ;)

Sorry, jag är också ny på detta forumet så jag vet inte hur man enklast gör det. Slaskbilder lägger jag på www.photobucket.com men de förminskas ju ofta där så det är svårt att se oskärpan.

Om du verkligen ska få bra bilder så är det nog dags att du tar dig ur autoläget, eller åtminstone går över till sportläget. Jag skulle nog valt S-läget ("shutter priority"), då får man välja slutartid själv så försöker kameran ställa in bländaren därefter. Ställ in på en kort tid, typ 1/500 sekund och se vad som händer. Åtminstone om det är hästar i rörelse du vill fota, om det är mer stillastående porträtt funkar det ju mer längre tider.

Brännvidden är hur många millimeter objektivet är inställt på.

Jag ska prova. tack så mkt :D

Skarpa bilder

Hej

Mina tips blir egentligen endast upprepningar, det viktigaste är redan sagt. En grundregel är alltid att aldrig på fri hand släppa slutartiden i delar av sekund under objektivets bränvidd i millimeter och det gäller helt stilla motiv. I ditt fall är nog motiven alltid i rörelse. Det råd du fått om minst en femhudradels sekund är ett absolut minimum eftersom de tävlande nog är i kraftig rörelse. Rådet att alltid pnorera, följa med motivet hela vägen,är även det en utmärkt kompromiss men slutartidsregeln kan du ändå inte bryta mot. Panoreringen ger en läcker rörelseoskärpa på bakgrunden. Om inte bländarvärdet räcker till för slutartider uppemot en tusendels sek. så skruva upp ljuskänsligheten, kamerans ISO-tal. Du har en modern kamera med en betydligt bättre sensor, en CMOS-sensor, än den i din förra kamera, den tål betydligt högre ISO-tal innan bilden börjar brusa. Till sist, ingen systemkamera lämnar skarpa bilder, tekniken är sådan. Om du skall dra upp bilden i storlek måste du skärpa bilden lite försiktigt och till det måste du ha ett bildbehandlingsprogram. Lär dig bara först att välja lämplig bildskärpning. Överskärpning, vilket fortfarande förekommer, försämrar bilden i stället för att förbättra den. Jag använder Photochop Elements 7 och det kostar någon tusenlapp och det är fullt tillräckligt för mig. Räcker inte det kan du köpa Photochops stora program för det tiodubbla priset. För att inte göra reklam för en specifik programvara skall jag säga att det finns många riktigt bra program på marknaden.

Hälsningar
Rolf Wiking

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar