Advertisement

Annons

hur dyrt objektiv till d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Gå en fotokurs, tycker att det är riktigt synd att du har en sån negativ inställning till din kamera, alla dom där "coola" bilderna du har sett i tidningar och på nätet, modellbilder, bilar, sport, fåglar mm, tror du att dom är tagna med kompaktkameror? Dom är tagna med kameror som oftast är sämre än din, allt handlar om hur intresserad man är av att lära sig. Jag köpte en d5000 till min tjej, lärde henne grunderna med bländare, iso, slutartider mm, hon får riktigt bra bilder nu, hon lärde sig vad dom hade för egenskaper, tog ett par veckor kanske, det går mycket fortare än man tror, bara man vill.
 
jo att den kan ha skärpan på en liten del eller inte alls det förstår jag...det har jag inga problem med XD..men hela bilden det låter bara fantasy, en annan sak jag inte förstår är varför fokusområdet inte är över hela sökaren...då hade det ju inte varit nåt problem med skärpan XD

Det hjälper inte att hela sökarbilden hade varit full med fokuspunkter, objektivet kan bara ställa in ett avstånd.

Kanske skulle du använda Nikon School biljetten som du fick med kameran så ger den en snabbare introduktion till kameran.

I en naturbild så kan du säkert få skärpa över hela bilden om du tar den från längre håll från en 30m har du nog skärpa på det mesta, men tar du på en blomma i förgrunden på en meters avstånd så har du nästan enbart skärpa på blomman, det är så det fungerar. Kanske skulle en DOF tabell hjälpa (se länken). Sätt in lite värden i tabellen så kanske du förstår bländare, brännvidd och avstånd


http://www.dofmaster.com/dofjs.html
 
det har du nog rätt i, jag behåller skiten tills tekniken går framåt, en vacker dag kanske det kommer nån kamera som gör det den borde göra...
Men vad du tramsar. D7000 gör precis det den borde göra. Man måste dock förstå hur man använder den. Det finns inga verktyg, fotografiska eller andra, som kan läsa användarens tankar.

ska pilla på kamerans inställningar hit och dit mer kan man knappast göra...
Jo, man kan göra mycket mer. Man kan lära sig vad inställningarna gör och hur de påverkar bildresultatet. Att "pilla hit och dit" är knappast meningsfullt.

synd att det inte fanns nån lättförståelig information om foto på nätet för idioter som jag XD...
Jo, det finns sådan information. Det gäller bara att hitta den.
 
Nixpix, så var det inte. .

Det du länkade till har jag inte läst. Jag tänkte på hur de gjorde då testet fick kritiken för drygt ett år sedan. De vägrade svara på frågor, förklara testmetoder osv.
Om de sett ljuset nu är väl bra, det är bara ett år för sent.
 
Uppriktigt nyfiken

Jag vill verkligen veta;

Hur tänker man när man köper ett kamerahus för 10.000 och sedan överväger att köpa ett antal objektiv för den tredubbla summan utan att ha ens de mest grundläggande kunskaper om vad man köper och hur det fungerar?

Hur tänker man när man sedan skyller bristande bildkvalitet på kameran? Bara på denna sida finns hundratals hängivna fotografer som ägnat år efter år att lära sig. Och fortfarande är nöjda med bara en väldigt liten del av sina bilder. Vad förväntar man sig?

Hur tänker man när människor i ens omgivning (här) uppvisar ett förvånande tålamod och faktiskt försöker förklara och man bemöter detta utan ens ett uns av ödmjukhet.

Hur tänker man?
 
jo att den kan ha skärpan på en liten del eller inte alls det förstår jag...det har jag inga problem med XD..men hela bilden det låter bara fantasy, en annan sak jag inte förstår är varför fokusområdet inte är över hela sökaren...då hade det ju inte varit nåt problem med skärpan XD
Håller med dig! Vissa kameror är svåra att få bra bilder med. Jag har en D90 och en D300, D300 levererar nästan alltid perfekta bilder medan D90 är svår att få till riktigt bra bilder med. Jag äger även en Canon EOS 40D som även den lämnar betydligt bättre å jämnare bildkvalitet än D90. Det verkar ibland vara ett lotteri om man får en bra kamera eller inte, det är ju en enorm massproduktion. Men generellt verkar det som man lägger ner mer energi på att få dom dyra s.k semiproffs/proffskamerorna att funka från tillverkarnas sida. Hade ett tag funderingar på D7000 men väntar nog på D400 istället, formodligen lägger Nikon mer energi på att varje tillverkat exemplar funkar felfritt.
 
Jag har en d7000 själv och är otroligt nöjd. Det finns bara 2 alt. 1. du har fått ett felaktigt exemplan. 2. Du har inte en susning om hur du skall hantera din kamera...har man 0 koll skall man inte ha en d7000. Som foto skrev för ett tag sen om d7000 "Den är för avancerad att passa som första systemkamera.

Vad ska man börja med när man har 0 koll?
Hur kan den vara för avancerad? Man måste väl inte kunna hela kameran när man köper den. Därav manual.
Jag började med helautomatik första veckorna för att göra mig bekant med kameran. Är man nybörjare gäller det inte bara vilka rattar man använder utan även att lära sig vad tid, bländare och isotal är. Det är väldigt bra att läsa manualen, inte från pärm till pärm, utan läs en sak i sänder och praktisera det med kameran ett par dagar. Gå in och ändra i menyerna (skriv på ett papper vad du ändrar så att du kan ändra tillbaka). Jag gick snabbt över till manuellt läge. Det kan du också göra Tobias om du är tillräckligt intresserad. Då kan du bestämma helt hur din bild ska bli.
Glöm inte att läsa trådar här på FS för här finns jättemånga duktiga fotografer och titta på bilder och se vilka exponerigar som har använts. Så småningom förstår du förhållande slutrtid, bländare och isotal.Vilken tur att jag köpte min D7000, fast jag inte kunde något, för det kan jag nu och behöver inte byta upp mig. Lycka till
 
jo att den kan ha skärpan på en liten del eller inte alls det förstår jag...det har jag inga problem med XD..men hela bilden det låter bara fantasy, en annan sak jag inte förstår är varför fokusområdet inte är över hela sökaren...då hade det ju inte varit nåt problem med skärpan XD

Skärpan sitter inte i sökaren utan på ett avstånd säg 5meter det går inte att få skärpan på något fler avstånd än 5m det bestäms av de fysikaliska lagar vi lever under.

Sedan kan man mha bländaren styra hur snabbt skärpan avtar framför och bakom 5m.
100% skärpa kommer du dock alltid ha vid exakt 5m oavsett bländare.

Om kameran tänder flera fokuspunkter är det för att de ligger inom skärpeplanet(5m), inte för att den lyckas ställa olika skärpeavstånd i olika delar av bilden.

Testa skärpedjupssajten som länkades till ovan.
 
Har du ens testat denna länken den visar hur bländaren funkar?
http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2

Sen kan du även kolla på den andra länken du fick av de ovan mig. Du har information överalt, men du ger ingen respons what so ever till dem länkarna så man undrar om du läser dem.

Jag tycker den visar väldigt bra att tar du lanskapsbilder så sätt bara upp kameran på stativ, skruva upp bländaren och justera slutartid (sen fokusera ungefär 1/3 bort mot landskapet) därefter så har du skärpa i hela bilden.
 
Det tar tid!

det har du nog rätt i, jag behåller skiten tills tekniken går framåt, en vacker dag kanske det kommer nån kamera som gör det den borde göra...jag får väl va glad om jag får ett par bra bilder innan kamerans livslängd på 150 000 exponeringar uppnås eller vad det nu är XD...ska pilla på kamerans inställningar hit och dit mer kan man knappast göra...synd att det inte fanns nån lättförståelig information om foto på nätet för idioter som jag XD...har för många frågetecken för att nån ska orka svara här XD...men det blir nog inget nytt objektiv för 10-20000 med tanke på svaren jag fått här

Nu verkar det äntligen som du börjar få den rätta attytyden för att kunna lära dig något. :) (Jag tänker på andra halvan av ditt inlägg..)
Ifall du vill läsa om hur man kan använda sin kamera på bra sätt så kan jag verkligen rekommendera fotoguiden.se. Där står mycket bra grejer i allmänhet! Till just det du funderar på så är deras artikel om skärpedjup verkligen bra att läsa! http://www.fotoguiden.se/lektion/fotoskolan_del_5-53.html (Det tar 2 minuter att registrera sig..) Den förklarar precis det som jag uppfattar är ditt problem :)

På samma sida finns sedan en hel del artiklar med bra tips. Nyckelorden är TÅLAMOD och VILJA!

EDIT: Man kan ju notera att hela artikeln igenom eftersträvar författaren ett KORTARE skärpepdjup. För att förstå detta krävs viss kunskap/känsla för hur man komponerar en bild. Jag tror att anledningen till att du inte är nöjd med någon av bilderna är just att du inte riktigt förstått konceptet! :)
 
Senast ändrad:
Vad ska man börja med när man har 0 koll?
Hur kan den vara för avancerad? Man måste väl inte kunna hela kameran när man köper den. Därav manual.
Jag började med helautomatik första veckorna för att göra mig bekant med kameran. Är man nybörjare gäller det inte bara vilka rattar man använder utan även att lära sig vad tid, bländare och isotal är. Det är väldigt bra att läsa manualen, inte från pärm till pärm, utan läs en sak i sänder och praktisera det med kameran ett par dagar. Gå in och ändra i menyerna (skriv på ett papper vad du ändrar så att du kan ändra tillbaka). Jag gick snabbt över till manuellt läge. Det kan du också göra Tobias om du är tillräckligt intresserad. Då kan du bestämma helt hur din bild ska bli.
Glöm inte att läsa trådar här på FS för här finns jättemånga duktiga fotografer och titta på bilder och se vilka exponerigar som har använts. Så småningom förstår du förhållande slutrtid, bländare och isotal.Vilken tur att jag köpte min D7000, fast jag inte kunde något, för det kan jag nu och behöver inte byta upp mig. Lycka till

Tycker nog att man gott kan börja med en d7000 eller d700 till och med. Det kräver dock att man sätter sig ner och läser en del om hur en kamera fungerar. Problemen TS har löses inte med en billigare DSLR säg D3100 so ska vara en "nybörjarkamera"
 
Det "betyder" inget, dvs det är ingen förkortning, eller så.

"X" är två ögon som tittar i kors, "D" en öppen mun. Ett modernt sätt att kommunicera! :), om jag törs använda en sådan...

Per.

Om man googlar "XD emoticon" får man svaret, och ögonen är väl snarare slutna än tittar i kors, och D står för ett gapskratt.
 
jodå men det finns andra som verkar ha problem med vad jag skriver

De flesta, skulle jag tro.

Du lär ha svårt att lära dig något, om du inte ändrar attityd till problemet. Du har köpt en produkt som är alldeles fel för dig. Som flera har sagt: byt till ett enklare verktyg eller lär dig använda det avancerade verktyg du köpt.

En kompaktkamera, som du troligen använt förut, har skärpa över nästan hela bilden, dvs från nära dig till jättelångt bort. De flesta fotografer vill helt enkelt inte ha det, av konstnärliga skäl.

Jämför de två porträtten av den blonda kvinnan på den här webbisdan:

http://nevnarien.se/2010/june/vad-ar-skarpedjup.html

Ser du skillnaden?


Per.
 
det är svårt att göra sig förstådd i text den saken är klar..jag hade nog för höga förhoppningar när jag köpte kameran och att det skulle bli roligt att fotogafera (efter allt läsande!) men tyvärr...jag får nog fortsätta med filmingen istället...ska inte ytrra mig mer på den här sidan då jag inte finner svar på mina funderingar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.