perstromgren
Aktiv medlem
Är vi helt säkra på att att inte Tobbe driver med oss, bara? Mycket tyder på det. Jag är imponerad av ert lugn!
Per.
Per.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vare sig han driver med oss eller inte är det jue dumt att tro det i förväg ifall han inte gör det.
"Anger, fear, aggression. The dark side are they."
Jag laddade upp min bild på imageshack.us
Men du kan ladda upp bilder här:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/
Det där är ett bra exempel på hur skärpedjupet ändras när man ändrar bländare. Ju mindre bländaröpppning (dvs högre bländartal) desto större skärpedjup.
För att skärpedjupet sträcker sig framför och bakom skärpeplanet (där du satt fokuspunkten). Vid stor bländare (litet bländartal) är sträcker sig skärpedjupet ett litet avstånd åt båda hållen, men vid liten bländare (stort bländartal) sträcker sig skärpedjupet en längre sträcka både bakåt och framåt.
(Skärpedjupet sträcker sig olika mycket framför och bakom skärpeplanet, men det kan vi bortse från vid korta fotograferingsavstånd).
så låt oss säga att man står i en tunnel och vill ha väggarna längre bort skarpare så har man större f-tal på...men varför kan man inte ha flera focuspunkter på när man fotar "som man ska göra"...och hur vet man hur stort fokusområdet blir på bilden med bara en fokuspunkt...jag vet att man kan flytta runt den i fokusmarkeringen, verkar väldigt begränsat
jag drar bara slutsatsen att en systemkamaera som min bara är skit..för det ser även en nybörjare som jag att den inte tar klarare bilder, om än sämre, än en enkel digitalkamera..att man sedan ska kunna redigera en bild "skarpare" är ju bara nonsens, för inte kan man ändra på "verkligheten" i fotot..visserligen kan man ju trolla med ljussättningen..
Pft, vad är det för struntprat? Jag hade i princip noll koll när jag skaffade min D90. Jag tror inte D7000 är grymt mycket mer avancerad än den.
Det finns masser med bra information hur allting fungerar, det gäller bara att ta sig an att ta reda på mer.